"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik C, 30 hp

Engelskt namn: Informatics C

Denna kursplan gäller: 2007-01-01 till 2011-01-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2006-12-15

Innehåll

Moment 1. Systemdesign, 7,5 högskolepoäng Systems Design, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet avser att ge en introduktion till metoder, tekniker och verktyg som används vid systemdesign. Syftet är att skapa en djupare förståelse för möjligheter och begränsningar hos dessa med hänsyn till olika förhållanden av vikt inom den verksamhet system implementeras i. Det kan exempelvis handla om villkor för ett framgångsrikt införande, sociala normer och lärande i organisationer. Kursmomentet skall också ge studenten förståelse för allmänna teorier om systemutveckling och användandet av formella modeller i denna verksamhet. Det ger även kunskaper om projektorganisering och dess relation till både informations-system och organisationer. Moment 2. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng Information Technology and Organizational Change, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet syftar till att identifiera och analysera problem i samband med förändringsarbete i organisationer som helt eller delvis bygger sin verksamhet på de möjligheter som modern informationsteknik (IT) erbjuder. Datorisering har medfört betydande förändringar i organisationer vilka blivit alltmer beroende av IT för att bedriva sin verksamhet. I sådana IT-beroende organisationer innebär förändringsarbete ett speciellt problem då man inte kan planera eller genomföra verksamhetsför-ändringar utan att överväga IT. Lika lite som man kan förändra eller investera i IT utan att överväga verksamhetsaspekter. Genom att tillämpa olika teoretiska modeller avser momentet att belysa olika sätt att förstå drivkraften bakom förändringar i IT-beroende organisationer. Förståelse av förändringens drivkrafter implicerar idéer om förändringsarbetet. Momentet avser även att behandla olika sätt att organisera och genomföra förändringsarbete i en IT-beroende organisation. Moment 3. Datamodellering och grafiska användargränssnitt, 7,5 högskolepoäng Data Modeling and Graphical User Interfaces, 7,5 credits Inriktning: Momentets syfte är att ge färdighet i praktisk applikationsut-veckling. Det behandlar hur informations-strukturer kan modelleras och represen-teras med XML och associerade dokumenttypsdefinitioner (DTD). I detta avseende knyter kursen an till andra modelleringstekniker (t.ex. UML och den relationella modellen). Stor vikt läggs vid hur XML kan utnyttjas i programutveck-ling. Programmeringsspråket Java används för praktiskt tillämpning. Integrerat med innehållet om datamodellering behandlar kursmomentet grafiska användargränssnitt. Betoningen ligger på realisering av inter-aktiva gränssnitt, men med inslag av gränssnittsdesign. Olika typer av gränssnittselement behandlas tillsammans med olika metoder för att organisera elementen och deras beteenden. För den praktiska tillämpningen används Java Foundation Classes (JFC). Moment 4. IT-arkitektur, 7,5 högskolepoäng IT Architecture, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet behandlar hur datasystem kan integreras med varandra genom användning av modern IT-arkitektur. Det analyserar olika problem som bristande systemintegration medför och de svårigheter man ställs inför vid ett integrationsarbete. Momentet fokuserar på hur systemintegration kan uppnås genom att tillämpning av tjänsteorienterade arkitekturer (Service Oriented Archi-tectures, SOA) som ett alternativ till andra integrationslösningar. I samband med detta studeras både SOAP- och REST-baserade webbtjänster (eng. web services). Den studerande kommer att implementera serversidan av båda typerna av webb-tjänster. Denna del av momentet innebär att den studerande stiftar bekantskap med så kallade servlets. Servlets är java-program som exekveras på en server och som tar emot förfrågningar och genererar respons till den anropande klienten. På klientsidan realiseras klienter i form av Swingbaserade desktopapplikationer. Detta bygger vidare på kunskaper från tidigare kurser och innebär också att webbtjänster integreras i applikationerna. Under momentet diskuteras även tjänsteorienterade arkitekturers påverkan på en organisation. Då dessa arkitekturer möjliggör ett flexiblare sätt att integrera olika typer av system och delsystem uppstår nya möjligheter att skapa flexiblare affärsprocesser inom organisationer.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: urskilja teoretiskt grundade ansatser för att strukturera problem, data och program, och relatera dessa till administrativa och organisatoriska problem, förklara systemdesignens metodologi och förutsättningar med tillämpning på informationssystem i organisationer, urskilja betydelsen av tillgång till information och informationssystem för organisationer samt identifiera grundläggande problem i samband med förändringsarbete i IT-beroende organisationer, kritiskt värdera olika teoretiska modellers betydelse för förändringsarbete i IT-beroende organisationer, förklara formella metoder och deras tillämpning och tillämpbarhet samt kritiskt värdera formaliseringens möjligheter och begränsningar, förklara de problem som är förknippade med systemintegration samt förstå de möjligheter tjänstebaserade arkitekturer medger för realiserandet av nya och flexiblare affärsprocesser, realisera SOAP- och REST-baserade webbtjänster och motsvarande klienter, samt aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner och genomföra presentationer av vetenskapliga artiklar och av egna arbeten.

Behörighetskrav

Univ: Informatik B, 30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomför-ande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligator-iska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhanda-hålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska dator-laborationer eller andra inlämningsupp-gifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregi-strerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Ordföranden i programkommittén för systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnes-tillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 1

Moment 1.

Systemdesign

Information systems development : methodologies, techniques and tools
Avison David.E., Fitzgerald Guy
3. ed. : London : McGraw-Hill : 2003 : xv, 592 s. :
ISBN: 0-07-709626-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Stolterman Erik
Designarbetets dolda rationalitet : en studie av metodik och praktik inom systemutveckling
Umeå : Univ. : 1991 : [4], v, [1], 193 s. :

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2.

Informationsteknik och organisationsförändring

Ciborra Claudio U.
Teams, markets, and systems : business innovation and information technology
Cambridge : Cambridge University Press : 1993 : ix, 250 s. :
ISBN: 0-521-40463-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Leveraging the new infrastructure : how market leaders capitalize on information
Weill Peter, Broadbent Marianne
Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1998 : 294 s. :
ISBN: 0-87584-830-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 3.

Datamodellering och grafiska användargränsnitt Artiklar, forskningsrapporter, exempelsamlingar och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen). Under kursen tillhandahålles även ett referensbibliotek i en av institutionens labbsalar. Det består av:

Data abstraction and problem solving with Java : walls and mirrors
Carrano Frank M., Prichard Janet J.
Updated ed. : Boston : Pearson / Addison Wesley : cop. 2004 : xxii, 808 s. :
ISBN: 0-321-25281-0 (Int. ed.; hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Problem solving with Java
Koffman Elliot B., Wolz Ursula
2. ed. : Boston, MA : Addison Wesley : cop. 2002 : 857 s. :
ISBN: 0-201-72214-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Graphical user interface design and evaluation (guide) : a practical process
Redmond-Pyle David, Moore Alan
London : Prentice Hall : 1995 : 299 s. :
ISBN: 0-13-315193-X (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4.

IT-arkitektur

Understanding enterprise SOA
Pulier Eric, Taylor Hugh
Greenwich, Conn. : Manning : 2005, cop. 2006 : xxxvii, 242 s. :
ISBN: 1-932394-59-1 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Referenslitteratur

Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
ISBN: 91-44-00211-4
Se Umeå UB:s söktjänst