Engelskt namn: Informatics C, Quality Management
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2011-01-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-11-14
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-03 och 2011-11-13
Kursplan för kurser med start innan 2011-01-02
Kurskod: 2IN010
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Institutionen för informatik, 2008-01-18
Moment 1. Programvarukvalitet, 7,5 högskolepoäng Software Quality, 7,5 credits Kursmomentet fokuserar programvaru-kvalitet i utvecklings- och drifts-situationer. Det behandlar hur olika typer av mjukvarutestning bidrar till program-varukvalitet i programutvecklingsfasen av en systemutvecklingsprocess. Under momentet behandlas olika nivåer av mjukvarutester, från lågnivåtest som enhets- och integrationstest till olika typer av högnivåtester som acceptanstester och funktionstester. Kursmomentet behandlar också de situationer som uppstår när fel i program uppdagas i driftsfasen och hur sådana situationer lämpligen bedöms och hanteras. Vidare diskuteras hur programvarukvalitet kan förbättras genom goda egenskaper hos programutvecklaren. Moment 2. Kvalitetsarbete och standardi-sering inom IT-området, 7,5 högskole-poäng Quality Assurance and Standardization within the IT Business, 7,5 credits Kursmomentet behandlar kvalitet inom systemutvecklingsprocessen. Att uppnå god programvarukvalitet, vilket behandlas i moment 1 av kursen, är naturligtvis fundamentalt viktigt, men dock inte alltid tillräckligt för att producerade digitala artefakter ska fungera tillfredställande i användningssituationer. Momentet fokuserar därför på att dels föra en djup diskussion om kvalitetsbegreppet och hur det kan förstås inom IT-området och dels att på belysa, förklara och analysera olika kvalitetsstyrningsmetoder som utvecklats och ofta tillämpas i samband med systemutveckling. Sådana metoder är nära förknippade med standards och standardisering varför även dessa begrepp blir föremål djupare diskussion och studier. Moment 3. Examensarbete i informatik med inriktning mot systemvetenskap, 15 högskolepoäng Bachelor’s Thesis in Informatics with Specialisation in Systems Analysis, 15 credits Momentet syftar till att ge den studerande tillfälle att självständigt och kritiskt tillämpa och fördjupa sina kunskaper inom ämnet informatik samt ge övning i utrednings- eller utvecklingsarbete. Det innefattar val av tillämpningsområde, problemformulering och avgränsning samt genomförande av det självständiga arbetet. Häri inbegripes förmåga att kritiskt välja och tillämpa en med hänsyn till problemet adekvat metodansats. Momentet syftar även till att ge kunskaper och färdigheter i att genomföra projekt och dokumentera arbetet i en skriftlig rapport med den vetenskapliga rapporten som förebild samt förmåga att presentera och diskutera sitt arbete. I momentet förmedlas kunskaper om vetenskapligt förhållningssätt och artikelskrivande inom forskarvärlden. Momentet betonar värdet av att det problem som behandlas i det självständiga arbetet är förankrat i praktisk verksamhet eller kan knytas till områden inom vilka institutionen bedriver forskning.
Efter avslutad kurs skall studenten: ha utvecklat en djupare förståelse för kvalitetsbegreppet och de problem som kan förknippas med definition av kvalitet, kunna relatera och applicera en mer vardaglig kvalitetsuppfattning till systematiskt kvalitetsstyrningsarbete, visa förståelse för programutvecklingens roll i systemutvecklingsprocessen och olika kriterier för programvarukvalitet, kunna planera och genomföra mjukvarutestning, kunna bedöma, värdera och hantera programfel i en driftssituation, kunna reflektera över sin förmåga att skriva välfungerande program, kunna förstå och förklara principiell uppbyggnad av systematiskt kvalitets-arbete i systemutvecklingsprocessen, kunna analysera och värdera olika kvalitetsstyrningsansatser, kunna identifiera och formulera relevanta frågeställningar inom ämnet informatik, självständigt kunna planera och genomföra ett examensarbete genomsyrat av ett vetenskapligt förhållningssätt, kunna producera en väl genomförd studie som leder till intressanta resultat och slutsatser om vald frågeställning, eller kunna producera en digital produktion eller IT-applikation med hög kvalitet utifrån de kvalitetskriterier som gäller för respektive genre, samt kunna presentera examensarbetet på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
Univ: För att antas till kursen krävs minst betyget godkänd på samtliga kurser under år 1 och 2 på systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, workshops och seminarier samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisnings-moment kan vara obligatoriska. Undervis-ningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekomm-ande bokningar för andra kurser.
Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska dator-laborationer eller andra inlämningsupp-gifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregi-strerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Examinationen för kursens sista moment – Examensarbete i informatik med inriktning mot systemvetenskap - sker normalt i form av deltagande i institutionens studentkonferens. Vid denna konferens presenterar studenten resultatet av sitt självständiga arbete samt agerar diskutant på andra självständiga arbeten. Examina-tionen på momentet innefattar i samtliga fall en tryckfärdig skriftlig rapport och i vissa fall också någon form av IT-artefakt och/eller digital produktion. I de fall där både en artefakt/produktion och en rapport återfinns som resultat, ligger båda till grund för det slutgiltiga betyget. Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget väl godkänd på kursen erfordras att resultatet av det examensarbetet bedömts som väl godkänt samt minst ett av de andra momenten bedöms som väl godkänt. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Ordföranden i programkommittén för Systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation, beslutar om tillgodoräknande på moment-/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestill-hörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Programvarukvalitet
Computers in context : the philosophy and practice of systems design
Dahlbom Bo, Mathiassen Lars
Cambridge, Mass. : Blackwell : 1993 : 306 s. :
ISBN: 1-55786-405-5 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pragmatic unit testing : in Java with Unit
Hunt Andy, Thomas David
Raleigh : The pragmatic programmers : programmers,c 2003 : 159 s. :
ISBN: 0-9745140-1-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Software testing
Pol Martin, Teunissen Ruud, Veenendaal Erik van
Harlow : Addison-Wesley : 2002 [dvs 2001] : xvii, 564 s. :
ISBN: 0-201-74571-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Kvalitetsarbete och standardisering inom IT-området
Standardisering
Brunsson Nils, Jacobsson Bengt
Stockholm : Nerenius & Santérus : 1998 : 239 s. :
ISBN: 91-648-0157-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Computers in context : the philosophy and practice of systems design
Dahlbom Bo, Mathiassen Lars
Cambridge, Mass. : Blackwell : 1993 : 306 s. :
ISBN: 1-55786-405-5 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pirsig Robert M
Zen and the art of motorcycle maintenance
Toronto ;a New York ;a London : Bantam books : 1974 : 373 s. :
ISBN: 0-553-14852-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (finns i många olika upplagor, även på svenska)
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Examensarbete i informatik med inriktning mot systemvetenskap
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
2., [utök. och kompletterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 307, [1]s. :
ISBN: 91-44-03306-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Referenslitteratur:
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst