Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Creative Media Production B
Denna kursplan gäller: 2006-09-18 till 2011-06-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 2IN020
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Institutionen för informatik, 2006-09-18
Moment 1. Framtidens digitala mediesamhälle, 7,5 högskolepoäng Digital Society of the Future, 7,5 credits Inriktning: I detta kursmoment introduceras och problematiseras centrala företeelser och begrepp som är förbundna med digitala media. Momentet eftersträvar att förmedla en vid syn på digitala media både som produkt och som en del i samhälleliga verksamheter och processer. Syftet med momentet är att ge de studer-ande sådana kunskaper och färdigheter att de kan identifiera och formulera centrala problem för framtidens digitala medie-samhälle samt bedriva kvalificerat och självständigt arbete för att lösa sådana problem. Förståelsen erhålls främst genom centrala teoretiska ramverk inom området samt en introduktion till några centrala frågeställningar som artikuleras i samband med introduktionen av digitala media i samhället. Moment 2. Digital bildredigering, 7,5 högskolepoäng Digital image processing, 7,5 credits Inriktning: Momentet behandlar digital stillbildsredigering och ämnar ge studenten möjlighet till fördjupade kunskaper kring tekniker, verktyg samt produktionspro-cesser inom området. Under momentet betonas mera analytiska aspekter av digital bildredigering såsom visuell retorik, bildanalys, komposition mm. Vidare ger momentet en orientering i mer tekniska aspekter såsom t ex bildformat, kompri-meringstekniker samt färglära. Efter genomgången kurs skall studenten uppvisa praktiska såväl som teoretiska kunskaper i digital stillbildredigering och -analys. Moment 3. Crossmedia design, 7,5 högskolepoäng Cross-media Design, 7,5 credits Inriktning: Momentet behandlar medie-design ur ett konvergensperspektiv. Syftet är således att skapa förståelse för hur olika typer av teknologier och medier kan kombineras i skapandet av en övergripande helhetsstrategi vid medieproduktion. Momentet inkluderar teoretiska utgångspunkter gällande analys och design av tvärmediala produktioner, samt praktiskt arbete i aktuella utvecklingsverktyg. Efter genomgången kurs skall studenten uppvisa god förståelse för mediedesign ur ett konvergensperspektiv, samt även besitta grundläggande kunskaper om aktuella verktyg och tekniker. Moment 4. Medieproduktion för WWW II, 7,5 högskolepoäng Media Production for WWW II, 7,5 credits Inriktning: Momentet behandlar webbaserad medieproduktion och ämnar ge studenten möjlighet till fördjupade kunskaper kring tekniker, verktyg samt produktionsprocesser inom området. Under momentet betonas särskilt framtagandet av vektorbaserade medie-lösningar där en konceptuell förståelse för arbete med scriptbaserade animationer lyfts fram som en viktig del i produktions-processen. Efter genomgången kurs skall studenten uppvisa praktiska såväl som teoretiska kunskaper i hur avancerad webbaserad medieproduktion bedrivs.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: beskriva och förklara grundläggande begrepp för förståelse och analys av framtidens digitala mediesamhälle, använda tekniker, verktyg och teori för digital stillbildsredigering och stillbildskomposition, beskriva och tillämpa teorier, metoder och teknologier i skapandet av tvärmediala digitala medieprodukter, samt hantera tekniker, verktyg och produktionsprocesser för avancerad medieproduktion för webben.
Univ: Informatik med inriktning mot kreativ medieproduktion A, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomför-ande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligator-iska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhanda-hålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.
Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska dator-laborationer eller andra inlämningsupp-gifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregi-strerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Ordföranden i programkommittén för pro-grammet för digital medieproduktion beslutar om tillgodoräknande på moment-/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kurs-bevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive littera-turförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Framtidens digitala mediesamhälle
Mediekultur, mediesamhälle.
Gripsrud Jostein, Andersson Sten
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2002 : 423 s. : ill. ; 21 cm :
ISBN: 91-7173-169-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lessig Lawrence
Free culture : how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity
New York : Penguin Press : 2004 : 345 s. :
ISBN: 1-59420-006-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Digital bildredigering
Kelby Scott.
The Adobe Photoshop CS5 book for digital photographers
[Berkeley, Calif.] : New Riders : c2011. : xvii, 387 p. :
ISBN: 978-0-321-70356-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Crossmedia design
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Medieproduktion för WWW II
The essential guide to Flash Cs4 with actionscript
Milbourne Paul, Oliver Michael
[Berkeley, Calif.]b Friends of Edc cop. 2009 : Friends of Edc cop. 2009 : cop. 2009 : xxx, 538 p. :
ISBN: 978-1-4302-1811-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Digital image processing
Gonzalez Rafael C., Woods Richard E.
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall : cop. 2008 : xxii, 954 s. :
http://www.imageprocessingplace.com/z Companion website
ISBN: 978-0-13-168728-8 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Advanced Flash interface design
Kemper Michael, Rosso Guido, Monnone Brian
New York : Friends of ED : 2006 : xviii, 349 s. :
ISBN: 1-59059-555-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Beginning game programming with Flash
Prayaga Lakshmi, Suri Hamsa.
Boston, Mass. : Thomson Course Technology : cop. 2008 : viii, 250 p. :
ISBN: 978-1-59863-398-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenzweig Gary
ActionScript 3.0 game programming university
Indianapolis, Ind. : Que Pub. : cop. 2008 : xiv, 440 p. :
ISBN: 0-7897-3702-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Framtidens digitala mediesamhälle
Mediekultur, mediesamhälle.
Gripsrud Jostein, Andersson Sten
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2002 : 423 s. : ill. ; 21 cm :
ISBN: 91-7173-169-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lessig Lawrence
Free culture : how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity
New York : Penguin Press : 2004 : 345 s. :
ISBN: 1-59420-006-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Digital bildredigering
Bild och föreställning : om visuell retorik.
Waern Yvonne, Pettersson Rune, Svensson Gary
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 197 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04259-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Crossmedia design
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Medieproduktion för WWW II
The essential guide to Flash Cs4 with actionscript
Milbourne Paul, Oliver Michael
[Berkeley, Calif.]b Friends of Edc cop. 2009 : Friends of Edc cop. 2009 : cop. 2009 : xxx, 538 p. :
ISBN: 978-1-4302-1811-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Digital image processing
Gonzalez Rafael C., Woods Richard E.
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall : cop. 2008 : xxii, 954 s. :
http://www.imageprocessingplace.com/z Companion website
ISBN: 978-0-13-168728-8 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Advanced Flash interface design
Kemper Michael, Rosso Guido, Monnone Brian
New York : Friends of ED : 2006 : xviii, 349 s. :
ISBN: 1-59059-555-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Beginning game programming with Flash
Prayaga Lakshmi, Suri Hamsa.
Boston, Mass. : Thomson Course Technology : cop. 2008 : viii, 250 p. :
ISBN: 978-1-59863-398-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenzweig Gary
ActionScript 3.0 game programming university
Indianapolis, Ind. : Que Pub. : cop. 2008 : xiv, 440 p. :
ISBN: 0-7897-3702-7
Se Umeå UB:s söktjänst