Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Digital Editing and Post Production A
Denna kursplan gäller: 2010-01-04 till 2010-01-10 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-03-25
Kursplan för kurser med start mellan 2013-03-18 och 2013-03-24
Kursplan för kurser med start mellan 2012-12-17 och 2013-03-17
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-11 och 2012-12-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-04 och 2010-01-10
Kurskod: 2IN023
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-11-29
Reviderad av: Institutionen för informatik, 2009-11-13
Moment 1. Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp, 7,5 högskolepoäng Digital Media: Theories, Traditions and Essential concepts, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är att ge grundläggande teoretisk kunskap om digitala medier. Inledningsvis behandlas digitala medier och medieprodukters roll och funktion i ett övergripande samhälls-perspektiv. Teori för analys och förståelse av uppbyggnaden av upplevelser, samt upplevelsers betydelse i dagens samhälle, introduceras och behandlas. Vidare intro-duceras teoretiska begrepp och ramverk för analys och förståelse av digitala medier och medieprodukters uppbyggnad och relation till andra digitala medier. De teoretiska begreppen och ramverken möjliggör en historisk överblick över digitala mediers utveckling, såväl som en förståelse för de aktuella inbördes relationer som digitala medier har idag. Teori för analys och förståelse av underhållningens position och funktion i samhället introduceras och tillämpas i syfte att skapa förståelse för underhållning som fristående fenomen. Moment 2. Grundläggande icke-linjär redigering, 7,5 högskolepoäng Basic Non-linear Editing, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är ge grundläggande kännedom om icke-linjär redigering. Under momentet behandlas och presenteras begrepp som är relevanta i relation till efterbearbetning av film och TV-produktioner. En introduktion till delar av informatikämnet med berörings-punkter till digital efterbearbetning och digital medieproduktion ingår i momentet. Här behandlas teman som berättande i digitala medier, design i teori och praktik samt designhistoria och teknikframtid. Moment 3. Redigeringsteknik och postproduktion, 7,5 högskolepoäng Editing Technique and Postproduction, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet bygger vidare på momentet Grundläggande icke-linjär redigering. Momentet behandlar arbetet att förfina redan befintligt digitalt material. Under momentet arbetar studenterna med berättande, grafik, lager, färgkorrigering och så kallad motion tracking. Vidare fördjupar studenterna sina kunskaper i video- och audiosignaler och conforming, dvs. att generera olika typer av online format. Momentet avser vidare att intro-ducera området interaktionsdesign, med specifikt fokus på grundläggande begrepp och modeller för navigering och informa-tionsvisualisering. Syftet är framförallt att skapa förståelse för betydelsen av balan-serade avvägningar mellan funktionalitet och upplevelserikedom vid design av digitala produktioner. Moment 4. Design i teori och praktik, 7,5 högskolepoäng Design in Theory and Practice, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är att orientera i och skapa förståelse för design-arbetets och designprocessens natur. För-ståelsen erhålls främst genom en introduk-tion till teoretiska och metodologiska frågeställningar om design, samt studen-ternas egna reflektioner över designpro-cessens olika delar i samband med att de genomför ett större projektarbete. Under momentet behandlas och fördjupas även den begreppsapparat som introducerats på tidigare kursmoment.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: beskriva och förklara olika digitala medier och medieprodukter samt deras relation till varandra, utföra digital redigering och postproduk-tion utifrån grundläggande teori inom området, beskriva och förklara grundläggande begrepp och metoder inom design-området med specifikt fokus på interaktionsdesign, samt planera och genomföra ett kortare design-arbete inom digital redigering och postproduktion.
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomför-ande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligator-iska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhanda-hålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodo-göra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekomm-ande bokningar för andra kurser.
Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska dator-laborationer eller andra inlämningsupp-gifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregi-strerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Ordföranden i programkommittén för digital medieproduktion beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhör-ighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
The new media handbook
Dewdney Andrew, Ride Peter
London : Routledge : 2006 : 329 s. :
ISBN: 0-415-30712-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Grundläggande ickelinjär redigering
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
Löwgren Jonas, Stolterman Erik
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
ISBN: 91-44-04203-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundstedt Kjell
Att skriva för film
2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Redigeringsteknik och postproduktion
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Laurel Brenda
Design research : methods and perspectives
Cambridge, MA : MIT Press : cop. 2003 : 334 s.b ill. :
ISBN: 0-262-12263-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Design i teori och praktik
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
Löwgren Jonas, Stolterman Erik
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
ISBN: 91-44-04203-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Remediation : understanding new media
Bolter Jay David, Grusin Richard
Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyer Richard
Only entertainment
London : Routledge : 1992 : 178 s. :
ISBN: 0-415-05716-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
ISBN: 91-44-00211-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Laurel Brenda
Computers as theatre.
[New ed.] : Reading, Mass. : Addison-Wesley : cop. 1993 : 227 s. : ill. :
ISBN: 0-201-55060-1
Se Umeå UB:s söktjänst
McLuhan Marshall
Understanding media : the extensions of man
[MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
The experience economy : work is theatre & every business a stage
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
ISBN: 0-87584-819-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundstedt Kjell
Att skriva för film
2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Wolf Michael J.
The entertainment economy : how mega-media forces are transforming our lives
London : Penguin : 1999 : xxi, 314 s. :
ISBN: 0-14-028175-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst