"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik med inriktning mot digital redigering and postproduktion A, 30 hp

Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Digital Editing and Post Production A

Denna kursplan gäller: 2010-01-11 till 2012-12-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN023

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-11-29

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2009-11-13

Innehåll

Moment 1. Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp, 7,5 högskolepoäng Digital Media: Theories, Traditions and Essential concepts, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är att ge grundläggande teoretisk kunskap om digitala medier. Inledningsvis behandlas digitala medier och medieprodukters roll och funktion i ett övergripande samhällsperspektiv. Teori för analys och förståelse av uppbyggnaden av upplevelser, samt upplevelsers betydelse i dagens samhälle, introduceras och behandlas. Vidare introduceras teoretiska begrepp och ramverk för analys och förståelse av digitala medier och medieprodukters uppbyggnad och relation till andra digitala medier. De teoretiska begreppen och ramverken möjliggör en historisk överblick över digitala mediers utveckling, såväl som en förståelse för de aktuella inbördes relationer som digitala medier har idag. Teori för analys och förståelse av underhållningens position och funktion i samhället introduceras och tillämpas i syfte att skapa förståelse för underhållning som fristående fenomen. Moment 2. Grundläggande icke-linjär redigering, 7,5 högskolepoäng Basic Non-linear Editing, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är ge grundläggande kännedom om icke-linjär redigering. Under momentet behandlas och presenteras begrepp som är relevanta i relation till efterbearbetning av film och TV-produktioner. En introduktion till delar av informatikämnet med beröringspunkter till digital efterbearbetning och digital medieproduktion ingår i momentet. Här behandlas teman som berättande i digitala medier, design i teori och praktik samt designhistoria och teknikframtid. Moment 3. Redigeringsteknik och postproduktion, 7,5 högskolepoäng Editing Technique and Postproduction, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet bygger vidare på momentet Grundläggande icke-linjär redigering. Momentet behandlar arbetet att förfina redan befintligt digitalt material. Under momentet arbetar studenterna med berättande, grafik, lager, färgkorrigering och så kallad motion tracking. Vidare fördjupar studenterna sina kunskaper i video- och audiosignaler och conforming, dvs. att generera olika typer av online format. Momentet avser vidare att introducera området interaktionsdesign, med specifikt fokus på grundläggande begrepp och modeller för navigering och informationsvisualisering. Syftet är framförallt att skapa förståelse för betydelsen av balanserade avvägningar mellan funktionalitet och upplevelserikedom vid design av digitala produktioner. Moment 4. Design i teori och praktik, 7,5 högskolepoäng Design in Theory and Practice, 7,5 credits Inriktning: Syftet med momentet är att orientera i och skapa förståelse för designarbetets och designprocessens natur. Förståelsen erhålls främst genom en introduktion till teoretiska och metodologiska frågeställningar om design, samt studenternas egna reflektioner över designprocessens olika delar i samband med att de genomför ett större projektarbete. Under momentet behandlas och fördjupas även den begreppsapparat som introducerats på tidigare kursmoment.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - beskriva och förklara olika digitala medier och medieprodukter samt deras relation till varandra, - utföra digital redigering och postproduktion utifrån grundläggande teori inom området, - beskriva och förklara grundläggande begrepp och metoder inom designområdet med specifikt fokus på interaktionsdesign, samt - planera och genomföra ett kortare designarbete inom digital redigering och postproduktion.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. Tillgodoräknande Ordföranden i programkommittén för digital medieproduktion beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 41

    Moment 1.

    Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The new media handbook
    Dewdney Andrew, Ride Peter
    London : Routledge : 2006 : 329 s. :
    ISBN: 0-415-30712-0 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 2.

    Grundläggande ickelinjär redigering

    Adobe Premiere Pro CS5 Classroom in a Book
    Berkeley : Adobe Press : 2010 :
    ISBN: 978-0-321-70451-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 3.

    Redigeringsteknik och postproduktion

    Adobe After Effects CS5 classroom in a book : the official training workbook from Adobe Systems
    San Jose, Calif. : : Adobe Press : 2010 : ix, 385 p. :
    ISBN: 978-0-321-70449-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Design research : methods and perspectives
    Cambridge, MA : MIT Press : cop. 2003 : 334 s.b ill. :
    ISBN: 0-262-12263-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 4.

    Design i teori och praktik

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Referenslitteratur

    Remediation : understanding new media
    Bolter Jay David, Grusin Richard
    Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
    ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyer Richard
    Only entertainment
    London : Routledge : 1992 : 178 s. :
    ISBN: 0-415-05716-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Computers as theatre.
    [New ed.] : Reading, Mass. : Addison-Wesley : cop. 1993 : 227 s. : ill. :
    ISBN: 0-201-55060-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McLuhan Marshall
    Understanding media : the extensions of man
    [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
    ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The experience economy : work is theatre & every business a stage
    Pine B. Joseph, Gilmore James H.
    Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
    ISBN: 0-87584-819-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wolf Michael J.
    The entertainment economy : how mega-media forces are transforming our lives
    London : Penguin : 1999 : xxi, 314 s. :
    ISBN: 0-14-028175-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 25

    Moment 1.

    Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The new media handbook
    Dewdney Andrew, Ride Peter
    London : Routledge : 2006 : 329 s. :
    ISBN: 0-415-30712-0 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 2.

    Grundläggande ickelinjär redigering

    Adobe Premiere Pro CS5 Classroom in a Book
    Berkeley : Adobe Press : 2010 :
    ISBN: 978-0-321-70451-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 3.

    Redigeringsteknik och postproduktion

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Design research : methods and perspectives
    Cambridge, MA : MIT Press : cop. 2003 : 334 s.b ill. :
    ISBN: 0-262-12263-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 4.

    Design i teori och praktik

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Referenslitteratur

    Remediation : understanding new media
    Bolter Jay David, Grusin Richard
    Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
    ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyer Richard
    Only entertainment
    London : Routledge : 1992 : 178 s. :
    ISBN: 0-415-05716-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Computers as theatre.
    [New ed.] : Reading, Mass. : Addison-Wesley : cop. 1993 : 227 s. : ill. :
    ISBN: 0-201-55060-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McLuhan Marshall
    Understanding media : the extensions of man
    [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
    ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The experience economy : work is theatre & every business a stage
    Pine B. Joseph, Gilmore James H.
    Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
    ISBN: 0-87584-819-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wolf Michael J.
    The entertainment economy : how mega-media forces are transforming our lives
    London : Penguin : 1999 : xxi, 314 s. :
    ISBN: 0-14-028175-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 1

    Moment 1.

    Digitala medier: Teorier, traditioner och centrala begrepp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The new media handbook
    Dewdney Andrew, Ride Peter
    London : Routledge : 2006 : 329 s. :
    ISBN: 0-415-30712-0 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 2.

    Grundläggande ickelinjär redigering

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 3.

    Redigeringsteknik och postproduktion

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Design research : methods and perspectives
    Cambridge, MA : MIT Press : cop. 2003 : 334 s.b ill. :
    ISBN: 0-262-12263-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 4.

    Design i teori och praktik

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
    Löwgren Jonas, Stolterman Erik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
    ISBN: 91-44-04203-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Referenslitteratur

    Remediation : understanding new media
    Bolter Jay David, Grusin Richard
    Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
    ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyer Richard
    Only entertainment
    London : Routledge : 1992 : 178 s. :
    ISBN: 0-415-05716-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laurel Brenda
    Computers as theatre.
    [New ed.] : Reading, Mass. : Addison-Wesley : cop. 1993 : 227 s. : ill. :
    ISBN: 0-201-55060-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McLuhan Marshall
    Understanding media : the extensions of man
    [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
    ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The experience economy : work is theatre & every business a stage
    Pine B. Joseph, Gilmore James H.
    Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
    ISBN: 0-87584-819-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wolf Michael J.
    The entertainment economy : how mega-media forces are transforming our lives
    London : Penguin : 1999 : xxi, 314 s. :
    ISBN: 0-14-028175-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst