"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik med inriktning mot kreativ medieproduktion A, 30 hp

Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Creative Media Production A

Denna kursplan gäller: 2012-12-17 till 2013-06-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN025

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-11-29

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2012-12-21

Innehåll

Moment 1. Interaktionsdesign i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Interaction Design in Digital Media, 7,5 credits
Inriktning: Momentet tar sin utgångspunkt i de senaste trenderna inom interaktionsdesign, exempelvis ubiquitous computing, tangible user interfaces (TUIs), speech interfaces, haptic feedback, informationsvisualisering och avancerad gestaltningsteknik. Under momentet introduceras dessa områden i syfte att skapa en god grund för interaktionsdesign i digitala media. Syftet med momentet är att ge den studerande en uppsättning verktyg och metoder för att kunna laborera med nya innovativa sätt att skapa interaktiva digitala media. Kursen ger även den studerande en begreppsmässig bas för interaktionsdesign i digitala media som möjliggör för den studerande att kunna uttrycka en design i skrift utifrån internationellt vedertagna termer.

Moment 2. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Non-linear and Interactive Storytelling, 7,5 credits
Inriktning: Kursmomentet syftar till att orientera om icke-linjärt och interaktivt berättande i syfte att ge grundläggande kunskaper i att analysera digitala mediers egenskaper och kvalitet (webb, spel, osv.). Vidare syftar momentet till att orientera om design och utvärdering av digitala medier, med särskild tonvikt på datorspel.

Moment 3. Storytelling design I: 3D modellering, 7,5 högskolepoäng
Storytelling Design I: 3D modeling, 7,5 credits
Inriktning: 3D blir ett allt vanligare inslag i vår vardag. För att skapa en verklighetstrogen 3D-animation behövs djupa kunskaper och förståelse för olika objekts rörelsemönster och form samt kunskap om berättarteknik och modellering. Under detta kursmoment erbjuds studenten möjlighet att arbeta i projekt som inriktar sig mot 3D och interaktiva miljöer. Momentet syftar till att utveckla kunskaper om 3D grafik i digitala medier såsom film, TV, spel och Internetbaserade tjänster. Kursmomentet syftar även till att ge studenten en teoretisk grund för begreppet Storytelling, där digital storytelling är ett pedagogiskt koncept inom vilket arvet från den muntliga berättar traditionen möter den nya digitala tekniken. Kursen syftar vidare till att ge kunskap om berättandeformer i digitala miljöer och de möjligheter till lärande som tekniken kan innebära.

Moment 4. Storytelling design II: Animationer och specialeffekter, 7,5 högskolepoäng
Storytelling Design II: Animations and special effects, 7,5 credits
Inriktning: Momentet syftar till att utveckla kunskaper om animationer och specialeffekter för digitala medier såsom film, TV, spel och Internetbaserade tjänster. Studenten arbetar med ett flertal programvaror och den senaste tekniken. Studenterna får också studera och analysera andras produktioner och därigenom utveckla sitt kritiska tänkande. Efter genomgången kurs kommer studenten att vara förtrogen med dynamiska produktioner med inslag av animationer och specialeffekter för olika målgrupper.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- beskriva och tillämpa grunderna inom interaktionsdesign för digitala medieprodukter,
- beskriva och tillämpa begrepp och metoder för design och analys av icke-linjära digitala medieprodukter,
- beskriva och förklara digitalt berättande, samt
- beskriva och tillämpa begrepp och metoder för 3D-modellering, animationer och specialeffekter i digitala medieprodukter.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.

Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (Dnr: UmU 500-2923-12). Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 51

Moment 1.

Interaktionsdesign i digitala medier

Benyon David.
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI and interaction design
2nd ed. : Harlow, England ;a N.Y. : Addison Wesley : 2010. : 712 p. :
ISBN: 978-0-321-43533-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 2.

Icke-linjärt och interaktivt berättande

Rules of play : game design fundamentals
Salen Katie, Zimmerman Eric.
Cambridge, Mass. ;a London : MIT : cop 2004 : 672 s. :
ISBN: 0-262-24045-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 3.

Storytelling design I:3D modellering

Derakhshani Dariush.
Introducing Autodesk Maya 2012
1st ed. : San Francisco. : Wiley : 2011. :
http://catalogimages.wiley.com/images/db/jimages/9780470900215.jpg
ISBN: 978-0-470-90021-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Carolyn Handler
Digital storytelling : a creator's guide to interactive entertainment
2. ed. : Boston, Mass. : Focal Press : cop. 2008 : xvi, 479 s. :
ISBN: 978-0-240-80959-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Rourke Michael
Principles of three-dimensional computer animation : modeling, rendering, and animating with 3D computer graphics
3. ed. : New York : Norton : cop. 2003 : 395 s. :
ISBN: 0-393-73083-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 4.

Storytelling design II: Animationer och specialeffekter

Derakhshani Dariush.
Introducing Autodesk Maya 2012
1st ed. : San Francisco. : Wiley : 2011. :
http://catalogimages.wiley.com/images/db/jimages/9780470900215.jpg
ISBN: 978-0-470-90021-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Rourke Michael
Principles of three-dimensional computer animation : modeling, rendering, and animating with 3D computer graphics
3. ed. : New York : Norton : cop. 2003 : 395 s. :
ISBN: 0-393-73083-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Referenslitteratur

Flaxman Tereza.
Maya 2008 character modeling and animation : principles and practices
Boston, Mass. : Thomson Course Technology : c2008. : xii, 449 p. :
ISBN: 978-1-58450-556-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Gelernter David
Mirror worlds : or the day software puts the Universe in a shoebox ... how it will happen and what it will mean
New York : Oxford Univ. Press : 1991 : 237 s. :
ISBN: 0-19-506812-2
Se Umeå UB:s söktjänst