"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fördjupningskurs i informatik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Advanced Course in Informatics

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 2IN043

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-08-31

Innehåll

Kursen omfattar två moment. Två av följande kursmoment ges varje termin. Urvalet bestäms med hänsyn till dels tillgängliga resurser, dels de studerandes intresseinriktning. Moment 1. Designteori och designmetodologi, 7.5 högskolepoäng Theory and Methodology for Design, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet behandlar teoretiska och metodologiska frågeställ-ningar i samband med designarbete genom att fokusera på förhållandet mellan begrepp såsom design, kreativitet, metod, skicklighet, kvalitet och estetik. Syftet är dels att ge studenten en djupare förståelse för designarbete och för sin egen roll som designer dels att ge den studerande tillfälle att självständigt och kritiskt utföra och utvärdera designuppgifter. Moment 2. IT-beroende organisering. 7.5 högskolepoäng IT-Dependent Organising, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet behandlar informationsteknikens roll och mening i organiseringsprocesser. Detta görs mot bakgrund av IT-användningens utveckling i organisationer från den tidiga datoriser-ingen till idag. Framför allt poängteras hur synen på förhållandet mellan informa-tionsteknik och organisering förändrats i takt med teknikutvecklingen och hur detta också fört med sig ett allt djupare IT-beroende. Momentets utgångspunkt är att förhållandet mellan organisering och IT är komplext vilket leder till frågeställningar som: (1) Hur kan IT utnyttjas för att möjliggöra organisering?, (2) Vilka krav eller förutsättningar medför IT för organisering och organisationer?, samt (3) Hur kan relationen mellan IT och organisationer hanteras? Kursmomentet omfattar därmed de organisatoriska och tekniska förutsättningarna för organisering i djupt IT-beroende verksamheter. Moment 3. Närvaro i virtuella miljöer, 7.5 högskolepoäng Presence in Virtual Environments, 7.5 credits Inriktning: Ett av de utmärkande dragen i modern informationsteknik – såsom virtual reality – är känslan av närvaro, uppfattningen av att vara i en annan värld skapad av datorer. Detta kursmoment undersöker begreppet närvaro utifrån två huvudperspektiv: (1) Närvaro som ett biologiskt fenomen, dvs. något som uppkommer och utvecklas genom evolution för att säkra organismens överlevnad, och (2) Närvaro som en effekt av media och där olika media (filmer, böcker, datorspel, etc.) framkallar olika nivåer av närvaro. Momentet kombinerar dessa två perspektiv i syfte att redovisa hur närvaro uppstår, vilka som är dess psykologiska och tekniska beståndsdelar samt vilka effekter det har. Det behandlar vidare design av datorbaserade miljöer som stödjer närvaro. Under kursmomentet studeras även ett antal tillämpningar som illustrerar närvarons kraftfulla karaktär. Dessa kommer från områden som informationsvisualisering, mental hälsa, underhållning och utbildning. Moment 4. Tillämpad användarforskning, 7.5 högskolepoäng Applied User Research, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet introducerar studenten till koncept och tekniker för tillämpad användarforskning. Det ger en förståelse för huvudproblemen med begreppet användningssammanhang. Kursens fokus ligger på praktiska tekniker som personas, kontextuell design, and the Activity Checklist. Moment 5. Introduktion till människa-dator introduktion: Design för användares erfarenhet, 7.5 högskolepoäng Introduction to Human-Computer Interaction: Designing for User Experience, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet undersöker trender i hur människor interagerar och kommunicerar med och genom datori-serade artefakter. Det tar ett vitt per-spektiv och behandlar hur både koncep-tuella och perceptuella modeller används inom olika applikationsområden. Under momentet behandlas vidare approacher till interaktion och informationsnavigering med utgångspunkt tekniker som exempelvis 3D virtual spaces, multilmodal information, informationspresentation, mobila och bärbara applikationer samt delade informationsytor.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: självständigt tillämpa och kritiskt värdera vetenskapsmetodologiska frågor relevanta för informatik, självständigt formulera och lösa relevanta problem inom ämnesområdet och därvid tillämpa vetenskapligt orienterade synsätt, samt aktivt och självständigt orientera sig om och värdera aktuell forskning inom ämnet.

Behörighetskrav

Univ: Informatik C, kvalitetsarbete, 30 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomför-ande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obliga-toriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämp-ningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekomm-ande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämnings-uppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Studierektor vid institutionen för informatik beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestill-hörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.