"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kreativ medieproduktion 1, 30 hp

Engelskt namn: Creative Media Production 1

Denna kursplan gäller: 2014-01-06 till 2015-12-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN101

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Prefekten, 2014-01-08

Innehåll

Moment 1. Framtidens digitala mediesamhälle, 7,5 högskolepoäng
Digital Society of the Future, 7,5 credits
I detta kursmoment introduceras och problematiseras centrala företeelser och begrepp som är förbundna med digitala media. Momentet behandlar en vid syn på digitala media både som produkt och som en del i samhälleliga verksamheter och processer. Momentet fokuserar media och mediering i historisk, aktuell och framtida kontext. Med några teoretiska ramverk inom området samt en introduktion till några centrala metoder för framtidsstudier fokuseras problem och möjligheter med att formulera relevanta visioner av ett framtida mediesamhälle.

Moment 2. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Creating Experiences in Digital Media, 7,5 credits
Syftet med momentet är ge grundläggande kännedom om mottagarens upplevelser av digitala medier. Studenterna introduceras till en semantik med vars hjälp upplevelsers roll och betydelse kan diskuteras. Under momentet behandlas och presenteras upplevelse i relation till olika roller, situationer, och perspektiv. Momentet inbegriper delar där studenterna arbetar med aktuella fenomen inom digitala media, exempelvis i form av fallstudier. Vidare betonas betydelsen av att förkovra kunskaper och färdigheter för att utveckla digitala produkter eller tjänster, som erbjuder positiva överraskningar för mottagaren.

Moment 3. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Non-linear and Interactive Storytelling, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar icke-linjärt och interaktivt berättande med fokus på att analysera digitala mediers egenskaper och kvalitet (webb, spel, osv.), där momentet bland annat orienterar om design och utvärdering av digitala medier, med särskild tonvikt på digitala spel. Kursmomentet presenterar en teoretisk grund för begreppet storytelling (berättande), där digitalt berättande är ett pedagogiskt koncept inom vilket arvet från den muntliga berättartraditionen möter den nya digitala tekniken.

Moment 4. Design av crossmedia, 7,5 högskolepoäng
Cross Media Design, 7,5 credits
Momentet behandlar mediedesign ur ett konvergensperspektiv. Syftet är att skapa förståelse för hur olika typer av teknologier och medier kan kombineras i skapandet av en övergripande helhetsstrategi vid medieproduktion. Momentet inkluderar teoretiska utgångspunkter gällande analys och design av crossmediala produktioner, samt praktiskt arbete i aktuella utvecklingsverktyg. Vidare introducerar kursmomentet till resonemang om berättandeformer i digitala miljöer och de möjligheter till lärande som tekniken kan innebära, genom grundläggande kunskaper om relationen mellan crossmediala produktioner och transmedialt berättande.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Framtidens digitala mediesamhälle, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Genomföra framtidsstudier av digitala media i samhället med en adekvat framtidsstudiemetod.
- Förstå hur design av framtida mediaformer kan influeras av historiska mediaformer.
- Analysera digitala mediers publika genomslag.
- Kritiskt granska och bedöma framtida utvecklingstendenser av digitala media i samhället.
- Identifiera och formulera problem för framtidens digitala mediesamhälle.
- Presentera en genomförd framtidsstudie muntligt och skriftligt.

Moment 2. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Redogöra för fenomenet upplevelse utifrån relevanta teoretiska ramverk.
- Utvärdera en digital mediaupplevelse.
- Utveckla, motivera och presentera en digital mediaupplevelse muntligt och skriftligt.

Moment 3. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall den studerande kunna:
- Beskriva och förklara digitalt berättande.
- Beskriva och tillämpa begrepp och metoder för design och analys av icke-linjära digitala medieprodukter.
- Beskriva och tillämpa begrepp och metoder för design och analys av interaktiva digitala medieprodukter.
- Utveckla och utvärdera ett koncept för digitalt spel, samt utvärdera medstudenters spelkoncept.
- Presentera ett grupparbete muntligt och skriftligt.

Moment 4. Design av crossmedia, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall studenten kunna:
- Beskriva teorier, metoder och teknologier i skapandet av crossmediala digitala medieprodukter.
- Tillämpa teorier, metoder och teknologier i skapandet av crossmediala digitala medieprodukter.
- Utveckla, beskriva och visualisera ett koncept inom området crossmedia design muntligt och skriftligt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen fordras minst 60 hp från kurserna Digital medieproduktion 1, 30 hp, Digital medieproduktion 2, 30 hp, och Digital redigering och postproduktion, 30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Framtidens digitala mediesamhälle, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och genomförande av gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 3. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter, genomförande av grupparbete samt deltagande vid seminarier. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 4. Design av crossmedia, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och genomförande av gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga tre ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 2

Moment 1.

Framtidens digitala mediesamhälle

Fleischer Rasmus
Det postdigitala manifestet : hur musik äger rum
Stockholm : Ink : 2009 : 80 s. :
ISBN: 978-91-973586-9-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gripsrud Jostein
Mediekultur, mediesamhälle
3., [bearb.] uppl. : Göteborg : Daidalos : 2011 : 435 s. :
ISBN: 978-91-7173-335-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundblad Niklas
Fönster mot framtiden : då, nu, sedan - framtidsforskarnas bild av framtiden
1. uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2000 : 303 s. :
ISBN: 91-7005-200-X (inb.) ; 399:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1.

Ågren Per-Olof
Virtualitetens historia : tekniker för virtualitet 1200-1900
Stockholm : Vulkan : 2010 : 126 s. :
ISBN: 91-633-7868-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Ubikvitär framtid? : IT-perspektiv på stat och samhälle
Gossas Markus, Lundqvist Torbjörn
Stockholm : Institutet för framtidsstudier : 2010 : 110 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-978537-3-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 2.

Att skapa upplevelser i digitala medier

Buxton William
Sketching user experiences : getting the design right and the right design
Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann : cop. 2007 : 445 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036416.html
ISBN: 978-0-12-374037-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 3.

Icke-linjärt och interaktivt berättande

Miller Carolyn Handler
Digital storytelling : a creator's guide to interactive entertainment
2. ed. : Boston, Mass. : Focal Press : cop. 2008 : xvi, 479 s. :
ISBN: 978-0-240-80959-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rules of play : game design fundamentals
Salen Katie, Zimmerman Eric.
Cambridge, Mass. ;a London : MIT : cop 2004 : 672 s. :
ISBN: 0-262-24045-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 4.

Design av crossmedia

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).