Engelskt namn: Digital Media Production 1
Denna kursplan gäller: 2014-06-23 till 2015-06-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-03-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-12-30 och 2020-03-22
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2019-12-29
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2015-06-29 och 2017-06-25
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-23 och 2015-06-28
Kurskod: 2IN104
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Prefekten, 2014-04-22
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-24
Studenter som påbörjat sina studier vid kandidatprogrammet Digital medieproduktion ht 14 läser följande moment i kursen; moment 1b, moment 2, moment 3. Studenter som påbörjat sina studier vid kandidatprogrammet Digital medieproduktion ht 13 eller tidigare läser följande moment i kursen; moment 1a, moment 2 och moment 3.
Moment 1a. Interaktionsdesign i digitala medier, 10 högskolepoäng
Interaction Design in Digital Media, 10 credits
Kursmomentet tar sin utgångspunkt i de senaste trenderna inom interaktionsdesign. Under momentet introduceras dessa områden för att skapa god grund för interaktionsdesign i digitala medier. Kursmomentet behandlar en uppsättning verktyg och metoder som kan användas för att laborera med nya innovativa sätt att skapa interaktiva digitala medier. Kursmomentet presenterar en begreppsmässig bas för interaktionsdesign i digitala medier anpassade för att uttrycka en design i skrift utifrån internationellt vedertagna termer.
Moment 1b. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Digital Media and Interaction Design, 10 credits
I detta kursmoment introduceras interaktionsdesign för digitala medier som kunskapsområde och profession. Momentet behandlar därvidlag teoretiska och metodologiska frågeställningar om design och människa-datorinteraktion, med fokus på designarbetet och dess process vid utvecklandet av digital media. Detta kommer exempelvis i uttryck genom utveckling och utvärdering av prototyper. Under kursmomentet introduceras även teoretiska begrepp och ramverk för analys och förståelse av digitala medier och medieprodukters uppbyggnad.
Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Graphic Design and Image Processing, 7,5 credits
Kursmomentet introducerar till grundläggande kamerateori, grafisk formgivning, digital bildredigering och komposition. Under momentet tillämpas ett tekniskt perspektiv på vektorbaserad- och pixelbaserad grafik i relation till digital media. Detta kommer exempelvis i uttryck genom design av grafiska användargränssnitt.
Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Web Development, 12,5 credits
Kursmomentet behandlar hur interaktionsdesign kan omsättas till webbaserade medieproduktioner. Stor vikt läggs vid förståelse och användning av HTML5, CSS och JavaScript. Under momentet behandlas interaktion och animering med olika media i form av text, ljud och bild med gällande riktlinjer för användarupplevelse.
Moment 1a. Interaktionsdesign i digitala medier, 10 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för grundläggande teorier inom interaktionsdesign.
2. Beskriva och förklara relevanta begrepp och metoder inom interaktionsdesign med avseende på design och utvärdering av digitala medier.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
3. Utveckla och realisera en prototyp med stöd av verktyg och metoder inom interaktionsdesign.
4. Utvärdera en prototyp med stöd av relevanta metoder.
5. Presentera eget arbete muntligt och skriftligt.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
6. Bedöma och välja metoder för design och utvärdering i relation till givna förutsättningar.
Moment 1b. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp inom digitala medier.
2. Redogöra för grundläggande teorier inom interaktionsdesign.
3. Beskriva och förklara relevanta begrepp och metoder inom interaktionsdesign med avseende på design och utvärdering av digitala medier.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4. Utveckla och realisera en prototyp med stöd av verktyg och metoder inom interaktionsdesign.
5. Utvärdera en prototyp med stöd av relevanta metoder.
6. Presentera eget arbete muntligt och skriftligt.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
7. Bedöma och välja metoder för design och utvärdering i relation till givna förutsättningar.
Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp inom bildanalys.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
2. Visa grundläggande färdigheter i inom stillbildsredigering.
3. Omsätta en prototyp till ett grafiskt användargränssnitt.
4. Visa grundläggande färdighet i hantering av vektor- och pixelbaserad grafik i relation till digital medieproduktion.
Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för förutsättningar förknippade med implementation av en given interaktionsdesign i webbmiljö.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
2. Visa grundläggande färdigheter i HTML5 (inklusive CSS och JavaScript) för hantering av interaktion med ljud, bild och text.
3. Visa grundläggande färdigheter HTML5 (inklusive CSS och JavaScript) för animering.
4. Omsätta ett designunderlag till en interaktiv prototyp med hjälp av HTML5.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
5. Värdera tekniker, verktyg och media med avseende på lämplighet i relation till en given interaktionsdesign.
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.
Moment 1a. Interaktionsdesign i digitala medier, 10 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Moment 1b. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom salstentamen, individuell inlämningsuppgift och genomförande av gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och obligatoriska seminarium. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.
Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga två ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.
Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
Interaktionsdesign i digitala medier
Benyon David
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI, UX and interaction design
3., [rev.] ed. : Harlow : Pearson/Education : [2013], cop. 2014 : xxx, 604 s. :
ISBN: 9781447920113
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Interaktionsdesign för digitala medier
Benyon David
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI, UX and interaction design
3., [rev.] ed. : Harlow : Pearson/Education : [2013], cop. 2014 : xxx, 604 s. :
ISBN: 9781447920113
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The digital media handbook
Dewdney Andrew, Ride Peter
2. ed. : London : Routledge : 2013 : xii, 418 s. :
ISBN: 9780415699891 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Buxton William
Sketching user experiences : getting the design right and the right design
Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann : cop. 2007 : 445 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036416.html
ISBN: 978-0-12-374037-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
McLuhan Marshall
Understanding media : the extensions of man
[MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Grafisk formgivning och bildredigering
Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Benyon David
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI, UX and interaction design
3., [rev.] ed. : Harlow : Pearson/Education : [2013], cop. 2014 : xxx, 604 s. :
ISBN: 9781447920113
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Webbutveckling
Benyon David
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI, UX and interaction design
3., [rev.] ed. : Harlow : Pearson/Education : [2013], cop. 2014 : xxx, 604 s. :
ISBN: 9781447920113
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
West John
HTML5 Foundations
John Wiley & Sons : 2012 : 320 s. :
ISBN: 9781118356555
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).