"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digital medieproduktion 1, 30 hp

Engelskt namn: Digital Media Production 1

Denna kursplan gäller: 2015-06-29 till 2017-06-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN104

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Prefekten, 2014-04-22

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-12

Innehåll

Moment 1. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Digital Media and Interaction Design, 10 credits
I detta kursmoment introduceras interaktionsdesign för digitala medier som kunskapsområde och profession. Momentet behandlar därvidlag teoretiska och metodologiska frågeställningar om design och människa-datorinteraktion, med fokus på designarbetet och dess process vid utvecklandet av digital media. Detta kommer exempelvis i uttryck genom utveckling och utvärdering av prototyper. Under kursmomentet introduceras även teoretiska begrepp och ramverk för analys och förståelse av digitala medier och medieprodukters uppbyggnad.

Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Graphic Design and Image Processing, 7,5 credits
Kursmomentet introducerar till grundläggande kamerateori, grafisk formgivning, digital bildredigering och komposition. Under momentet tillämpas ett tekniskt perspektiv på vektorbaserad- och pixelbaserad grafik i relation till digital media. Detta kommer exempelvis i uttryck genom design av grafiska användargränssnitt.

Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Web Development, 12,5 credits
Kursmomentet behandlar hur interaktionsdesign kan omsättas till webbaserade medieproduktioner. Stor vikt läggs vid förståelse och användning av HTML5, CSS och JavaScript. Under momentet behandlas interaktion och animering med olika media i form av text, ljud och bild med gällande riktlinjer för användarupplevelse. 

Förväntade studieresultat

Moment 1. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp inom digitala medier.
2. Redogöra för grundläggande teorier inom interaktionsdesign.
3. Beskriva och förklara relevanta begrepp och metoder inom interaktionsdesign med avseende på design och utvärdering av digitala medier.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4. Utveckla och realisera en prototyp med stöd av verktyg och metoder inom interaktionsdesign.
5. Utvärdera en prototyp med stöd av relevanta metoder.
6. Presentera eget arbete muntligt och skriftligt.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
7. Bedöma och välja metoder för design och utvärdering i relation till givna förutsättningar.

Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp inom bildanalys.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
2. Visa grundläggande färdigheter i inom stillbildsredigering.
3. Visa grundläggande färdighet i hantering av vektor- och pixelbaserad grafik i relation till digital medieproduktion.

Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Redogöra för förutsättningar förknippade med implementation av en given interaktionsdesign i webbmiljö.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
2. Visa grundläggande färdigheter i HTML5 (inklusive CSS och JavaScript) för hantering av interaktion med ljud, bild och text.
3. Visa grundläggande färdigheter HTML5 (inklusive CSS och JavaScript) för animering.
4. Omsätta ett designunderlag till en interaktiv prototyp med hjälp av HTML5.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
5. Värdera tekniker, verktyg och media med avseende på lämplighet i relation till en given interaktionsdesign.
 

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Interaktionsdesign för digitala medier, 10 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom salstentamen, individuella inlämningsuppgifter och genomförande av en gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Grafisk formgivning och bildredigering, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 3. Webbutveckling, 12,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter, en gruppuppgift och ett seminarium. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga två ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 25

    Moment 1.

    Interaktionsdesign för digitala medier

    The digital media handbook
    Dewdney Andrew, Ride Peter
    2. ed. : London : Routledge : 2013 : xii, 418 s. :
    ISBN: 9780415699891 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Interaction design : beyond human-computer interaction
    Sharp Helen, Preece Jennifer, Rogers Yvonne
    4th ed. : Chichester : Wiley : cop. 2015 : xiii, 567 s. :
    ISBN: 9781119020752
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Buxton William
    Sketching user experiences : getting the design right and the right design
    Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann : cop. 2007 : 445 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036416.html
    ISBN: 978-0-12-374037-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McLuhan Marshall
    Understanding media : the extensions of man
    [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
    ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 2.

    Grafisk formgivning och bildredigering

    Referenslitteratur

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur
    10., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2016 : 323 s. :
    ISBN: 9789173317665
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 3.

    Webbutveckling

    West John
    HTML5 Foundations
    John Wiley & Sons : 2012 : 320 s. :
    ISBN: 9781118356555
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

  • Giltig från: 2015 vecka 27

    Moment 1.

    Interaktionsdesign för digitala medier

    The digital media handbook
    Dewdney Andrew, Ride Peter
    2. ed. : London : Routledge : 2013 : xii, 418 s. :
    ISBN: 9780415699891 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Interaction design : beyond human-computer interaction
    Sharp Helen, Preece Jennifer, Rogers Yvonne
    4th ed. : Chichester : Wiley : cop. 2015 : xiii, 567 s. :
    ISBN: 9781119020752
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Buxton William
    Sketching user experiences : getting the design right and the right design
    Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann : cop. 2007 : 445 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036416.html
    ISBN: 978-0-12-374037-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McLuhan Marshall
    Understanding media : the extensions of man
    [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
    ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 2.

    Grafisk formgivning och bildredigering

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
    9. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2015 : 319 s. :
    ISBN: 9789173317030
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

    Moment 3.

    Webbutveckling

    West John
    HTML5 Foundations
    John Wiley & Sons : 2012 : 320 s. :
    ISBN: 9781118356555
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).