Engelskt namn: Sport Education and Health Promotion
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2011-10-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2011-10-24 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start innan 2011-10-23
Kurskod: 2IP000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på hälsa och hälsopromotion varvid begreppsdefinitioner som hälsopromotion, livskvalitet, folkhälsa, hälsa och friskvård och relationen dem emellan fokuseras. Förändringsarbete inom området hälsa och hälsopromotion behandlas. Hälsa och hälsopromotion behandlas i kursen ur ett köns-, historiskt-, etnicitets- och klassperspektiv. Vidare skall studenten tränas i att tillämpa förvärvade kunskaper i arbetsuppgifter aktuella i den kommande yrkesrollen t ex hälso- och friskvårdsprojekt för bl a fritids-, arbets- och föreningsliv. Härigenom betonas projektplanering, projektledning samt utvärdering av projekt.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - beskriva och analysera olika perspektiv på hälsa och hälsopromotion - analysera, kritisera och reflektera över arbets- och förändringsmodeller inom området hälsa och hälsopromotion - upprätta planer för strategiska hälsopromotionsprojekt
Univ: Godkänt resultat på kurser i Idrottspedagogik, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Individualization : institutionalized individualism and its social and political consequences
Beck Ulrich, Beck-Gernsheim Elisabeth
London : SAGE : 2002 : xxv, 221 s. :
ISBN: 0-7619-6112-7 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Brülde Bengt
Teorier om livskvalitet
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 191 s. :
ISBN: 91-44-03176-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Fysisk aktivitet, matvanor, övervikt och självkänsla bland ungdomar
Rasmussen Finn, Eriksson Marit
Stockholm : Epidemiologiska enheten : 2004 : 172 s. :
ISBN: 91-973246-8-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsoeffekter av tv- och datorspelande : en systematisk genomgång av vetenskapliga studier
Lager Anton, Bremberg Sven
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2005 : 29 s. :
http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/r200518barn_dataspel0504.pdfz fulltext
ISBN: 91-7257-348-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Medin Jennie, Alexanderson Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
ISBN: 91-44-01598-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Merriam Sharan B.
Fallstudien som forskningsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Reklam och hälsa : levnadsideal, skönhet och hälsa i den svenska reklamens historia
Qvarsell Roger, Torell Ulrika (red.)
Stockholm : Carlsson : 2005 : 233 s. :
ISBN: 91-7203-635-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Health promotion : planning and strategies
Tones Keith, Green Jackie
London : SAGE : 2004 : 376 s. :
ISBN: 0-7619-7448-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Boström, Gunnel & Nykvist, Karin (2004). Levnadsvanor och hälsa de första resultaten från den nationella folkhälsoenkäten hälsa på lika villkor. (Rapport 2004:48). Stockholm: Statens folkhälsoinstitut.