Engelskt namn: Sport Education, Leadership and Health Promotion
Denna kursplan gäller: 2012-08-06 till 2013-01-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-06 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2012-08-05
Kurskod: 2IP002
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Ledningsgruppen för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-05-24
Reviderad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2012-05-31
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas friskvård utifrån olika teoretiska utgångspunkter. Målgruppsbegreppet behandlas och problematiseras. Strategisk planering, ledning och utvärdering av friskvårdsinsatser och därtill hörande förändringsarbete betonas. Organisering för friskvård behandlas i kursen ur ett köns-, etnicitets- och klassperspektiv. Kunskaper i att använda intervju som stöd för strategiskt friskvårdsarbete tillämpas.
Innehållet är strukturerat i tre huvudteman; målgrupper, arbetsmodeller för friskvård samt intervju som vetenskaplig metod.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• beskriva och analysera hälsa och friskvård utifrån olika teoretiska utgångspunkter
• identifiera, beskriva och analysera olika gruppers/individers behov av och förutsättningar för friskvårdsinsatser
• identifiera och beskriva centrala aspekter av ledarskap och organisation i praktiskt friskvårdsarbete
• planera, upprätta och utvärdera strategiska planer för praktiskt friskvårdsarbete
• använda intervju som vetenskaplig metod
Univ: Godkänt resultat på kurser i Idrottspedagogik, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Exercise Behavior in Older Adults: A Test of the Transtheoretical Model
Cheung Corjena, Wyman Jean, Gross Cynthia, Peters Jennifer, Findorff Mary, Stock Holly
Journal of Aging & Physical Activity, 15(1), pp. 103-118 : 2006 :
Obligatorisk
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods for sports studies
Gratton Chris, Jones Ian
2nd ed. : London : Routledge : 2010 : xvi, 304 p. :
ISBN: 0-415-49393-5 (pbk.) : ¹29.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Health promotion : planning and strategies
Green Jackie, Tones Keith
2. ed. : London : SAGE : 2010 : xvi, 576 s. :
ISBN: 978-1-84787-489-4 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hargreaves Jennifer
Heroines of sport : the politics of difference and identity
London : Routledge : 2000 : 284 s. :
ISBN: 0-415-22848-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsans styrning av arbetet
Holmqvist Mikael, Maravelias Christian
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 234 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00100-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Levnadsvanor : lägesrapport 2010
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2010 : 72 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7257-746-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Hälsofrämjande arbete på arbetsplatser - Effekter av interventioner refererade i systematiska kunskapsöversikter och i svenska rapporter
Källestål C, Bjurvald M, Menckel E, Schaerström A, Schelp L, Unge C
Statens Folkhälsoinstitut : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.fhi.se/PageFiles/3245/r200432halsoframjandearbetsplatser.pdf