Engelskt namn: Sport Education, Leadership and Health Promotion
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 2IP002
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Ledningsgruppen för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-05-24
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på hälsa och friskvård. Begreppsdefinitioner som målgrupp, ledarskap och lärande i strategiskt friskvårdsarbete behandlas och problematiseras. Strategisk planering, ledning och utvärdering av friskvårdsinsatser och därtill hörande förändringsarbete betonas. Hälsa, friskvård och friskvårdsledarskap behandlas i kursen ur ett köns-, historiskt, etnicitets- och klassperspektiv. Kunskaper i att använda forskningsmetoder som stöd för teoretiskt och praktiskt friskvårdsarbete tillämpas.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: beskriva och analysera olika perspektiv på hälsa och friskvård identifiera, beskriva och analysera olika gruppers/individers behov av och förutsättningar för friskvårdsinsatser identifiera och beskriva centrala aspekter av ledarskap i praktiskt friskvårdsarbete planera, upprätta och utvärdera strategiska planer för praktiskt friskvårdsarbete
Univ: Godkänt resultat på kurser i Idrottspedagogik, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Ledningsgruppens ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Faskunger Johan
Motivation för motion : en handbok för hälsovägledning steg för steg
Farsta : SISU idrottsböcker : 2001 : 224 s. :
ISBN: 91-88941-27-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hargreaves Jennifer
Heroines of sport : the politics of difference and identity
London : Routledge : 2000 : 284 s. :
ISBN: 0-415-22848-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Faskunger Johan
Motivation för motion : en handbok för hälsovägledning steg för steg
Farsta : SISU idrottsböcker : 2001 : 224 s. :
ISBN: 91-88941-27-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hargreaves Jennifer
Heroines of sport : the politics of difference and identity
London : Routledge : 2000 : 284 s. :
ISBN: 0-415-22848-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Flintoff, Anne & Scraton, Sheila (2001). Stepping into Active Leisure? Young Women s Perceptions of Active Lifestyles and their Experiences of School Physical Education. Sport, Education & Society, 6 (1). Gill, Rosalind, Henwood, Karen & Mclean Carl (2005). Body projects and the regulation of normative masculinity. Body & Society, 11 (1). Iso-Ahola, Seppo E. & Jackson, Edgar (1994). Starting, ceasing, and replacing leisure activities over the life-span. Journal of Leisure Research, 26 (3). Losier, Gaetan F. & Bourque, Paul E. (1993). A motivational model of leisure participation in the elderly. Journal of Psychology, 127 (2). Thomsson, Helene (1999). Yes, I Used To Exercise, But... A Feminist Study of Exercise in the Life of Swedish Women. Journal of Leisure Research, 31 (1).