"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottspedagogik baskurs II, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Sport Education, basic course II

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IP013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för ledarskap- och coachingprogrammet, 2007-11-12

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Moment 1: Idrottspedagogisk forskning för coacher, 7,5 hp (Educational Research in Sport for coaches) Under momentet behandlas vetenskapsteoretiska perspektiv och begrepp samt forskningsprocessens olika steg. Vidare behandlas kvantitativa och kvalitativa analysmetoder för bearbetning av data med stöd av litteraturen och med hjälp av webbaserade tillämpningsövningar. Moment 2: Utbildningsplanering, 7,5 hp (Educational Planning) I kursen behandlas utbildningsplaneringens process samt projektorganisering av arbetet. Kursen berör också utbildningens möjligheter och begränsningar som förändringsåtgärd i idrottsorganisationer. Frågor om hur utbildningsplanering kan relateras till kön, etnicitet, ålder och social klass ingår. Intervju används vid behovsanalys inför utbildningsplanering.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Idrottspedagogisk forskning för coacher, 7,5 hp (Educational Research in Sport for coaches) Efter avslutat moment skall studenten - kunna redogöra för olika former av kunskap och kunskapsbildning inom det idrottspedagogiska fältet - kunna värdera olika former av datainsamlingsmetoder - förstå grunderna för insamling, beskrivning och analys av data - förstå hur olika vetenskapliga perspektiv präglar både vad man forskar om och hur forskning bedrivs i idrottspedagogik Moment 2: Utbildningsplanering, 7,5 hp (Educational Planning) Efter avslutad kurs skall studenten - kunna redogöra för grundläggande kunskaper om utbildningsplanering - visa på en förståelse för utbildningsplaneringens del i en organisations utveckling - relatera en utbildningsplan till kön, etnicitet, ålder och social klass - genomföra en analys av utbildnings-/utvecklingsbehov i en idrottsorganisation med hjälp av intervju - kunna planera och redovisa en utbildningsplan som grundar sig på behovsanalys och teorier om utbildningsplanering

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av webbaserade föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje delmoment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Moment 1: Idrottspedagogisk forskning för coacher, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Research methods for sport studies
    Gratton Chris, Jones Ian
    London : Routledge : cop. 2004 : xvi, 288 s. :
    ISBN: 0-415-26877-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson A.
    Är det alltid rätt person som vinner? : bedömningarnas reliabilitet och validitet inom bedömningssporterna acroski och rytmisk gymnastik
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2001 : 70, 91, 74 s. :
    ISBN: 91-7305-110-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Utbildningsplanering, 7,5 hp

    Training in organizations : needs assessment, development, and evaluation
    Goldstein Irwin L., Ford J. Kevin
    4. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth : cop. 2002 : xxii, 410 s. :
    ISBN: 0-534-34554-9 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granberg Otto
    Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-04292-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ove
    Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
    Stockholm : Svenska kommunförb. : 1999 :
    ISBN: 91-7099-820-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiersma, Lenny D. & Sherman, Clay P. (2005). Volunteer youth sport coaches perspectives of coaching education/Certification and parental codes of conduct. Research Quarterly for Exercise and Sport. 76 (3), 324-338.

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Moment 1: Idrottspedagogisk forskning för coacher, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Research methods for sport studies
    Gratton Chris, Jones Ian
    London : Routledge : cop. 2004 : xvi, 288 s. :
    ISBN: 0-415-26877-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson A.
    Är det alltid rätt person som vinner? : bedömningarnas reliabilitet och validitet inom bedömningssporterna acroski och rytmisk gymnastik
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2001 : 70, 91, 74 s. :
    ISBN: 91-7305-110-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Utbildningsplanering, 7,5 hp

    Training in organizations : needs assessment, development, and evaluation
    Goldstein Irwin L., Ford J. Kevin
    4. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth : cop. 2002 : xxii, 410 s. :
    ISBN: 0-534-34554-9 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granberg Otto
    Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-04292-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ove
    Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
    Stockholm : Svenska kommunförb. : 1999 :
    ISBN: 91-7099-820-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiersma, Lenny D. & Sherman, Clay P. (2005). Volunteer youth sport coaches perspectives of coaching education/Certification and parental codes of conduct. Research Quarterly for Exercise and Sport. 76 (3), 324-338.