"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning i lärandemiljöer I, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments

Denna kursplan gäller: 2008-11-10 till 2012-06-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IT019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2007-11-27

Innehåll

Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer, även e-mobbning kommer att behandlas. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. För godkänd kurs skall den studerande - känna till olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen - förstå bakomliggande orsaker till mobbning - identifiera problem som kan relateras till mobbning - kunna förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken - känna till riktlinjer för utformning av en skolas likabehandlingsplan

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen: - Program för text och presentation, t ex Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, t ex First Class - Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 24

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52

    Mobbning – en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
    Lund: Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-40-67694-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2011 vecka 37

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
    København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
    http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
    Obligatorisk

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52

    Mobbning – en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
    Lund: Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En tryggare skola : regler och förebyggande arbete mot våld och kränkande behandling
    Herlin Agneta, Munthe Bo F.
    3., uppdaterade uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 242 s. :
    ISBN: 978-91-39-11173-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
    København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
    http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
    Obligatorisk

    Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
    Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
    Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
    http://hdl.handle.net/2077/8440
    Obligatorisk

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52

    Mobbning – en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
    Lund: Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
    København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
    http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
    Obligatorisk

    Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
    Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
    Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
    http://hdl.handle.net/2077/8440
    Obligatorisk

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52

    Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.