Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments
Denna kursplan gäller: 2012-06-11 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-11 och 2015-08-23
Kurskod: 2IT019
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2007-11-27
Reviderad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-30
Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.
Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer, även e-mobbning kommer att behandlas. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras.
För godkänd kurs skall den studerande
- känna till olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen
- förstå bakomliggande orsaker till mobbning
- identifiera problem som kan relateras till mobbning
- kunna förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken
- känna till riktlinjer för utformning av en skolas likabehandlingsplan
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänt skall studenten i uppgifterna, förutom uppfyllda kriterier för godkänt:
- visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen
- insiktsfullt belyst olika problemområden i relation till det aktuella området
- genomgående belyst olika perspektiv på ett medvetet, kritiskt och problematiserade sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.
Mobbning en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
Lund: Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-47-10094-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.
Cyberbullying: An increasing challenge for schools
von Marées Nandoli, Petermann Franz
School Psychology International : 2012 :
http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 467-476
Lika rättigheter i skolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2012 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/
Obligatorisk
Lika rättigheter i förskolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2013 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-forskolan/
Obligatorisk
Kränkningar i skolan - analyser av problem och lösningar
Skolverket : 2013 :
Fulltext
Obligatorisk
Ringrose Jessica
Just be friends: exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls heterosexualized friendships and conflicts
British Journal of Sociology of Education : 2008 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: 29:5, 509-522
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..."
Sid 142-156
Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
Lund: Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-47-10094-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.
Cyberbullying: An increasing challenge for schools
von Marées Nandoli, Petermann Franz
School Psychology International : 2012 :
http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 467-476
Lika rättigheter i skolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2012 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/
Obligatorisk
Lika rättigheter i förskolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2013 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-forskolan/
Obligatorisk
Kränkningar i skolan - analyser av problem och lösningar
Skolverket : 2013 :
Fulltext
Obligatorisk
Ringrose Jessica
Just be friends: exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls heterosexualized friendships and conflicts
British Journal of Sociology of Education : 2008 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: 29:5, 509-522
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..."
Sid 142-156
Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
Lund: Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-47-10094-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.
Davies Bronwyn
Bullies as Guardians of the Moral Order or an Ethic of Truths?
Children & Society : 2011 :
https://vle.iml.umu.se/moodle/pluginfile.php/5351/mod_page/content/22/j.1099-0860.2011.00380.x.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Volume 25, sid 278-286.
Cyberbullying: An increasing challenge for schools
von Marées Nandoli, Petermann Franz
School Psychology International : 2012 :
http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 467-476
Lika rättigheter i skolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2012 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/
Obligatorisk
Lika rättigheter i förskolan
Diskrimineringsombudsmannen : 2013 :
http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-forskolan/
Obligatorisk
Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
När kan vi tala om nätmobbning
LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Stockholms Universitet
Vol 2, s 38-52
Mobbning en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
Lund: Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
När kan vi tala om nätmobbning
LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Stockholms Universitet
Vol 2, s 38-52
Mobbning en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander M
Lund: Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.