Kursen behandlar geografiska och historiska aspekter på tillväxt och välfärd från den globala nivån till den lokala. Kursen har fokus på svenska förhållanden och svensk utveckling från 1900-talets början fram till dags dato. Under kursen behandlas också teorier och metoder for analys av regional utveckling och konsekvenser av regionalpolitik.
Förväntade studieresultat
Efter avslutade studier skall studenten ha
- övergripande kunskaper i internationaliseringsprocessens betydelse för nationell och regional utveckling,
- övergripande kunskaper om teorier gällande lokalisering, regioner och regional utveckling,
- övergripande kunskaper om regional utvecklingsplanering med särskild tonvikt på svensk regionpolitik,
- övergripande kunskaper om transport- och kommunikationssystemens betydelse för den regionala utvecklingen,
- övergripande kunskaper om metoder av betydelse för studier i ekonomisk historia och geografisk analys,
- förmåga att självständigt arbeta med mindre undersökningar och utvärderingar av policybeslut rörande regional utveckling.
Behörighetskrav
Kunskaper i engelska motsvarande den svenska gymnasieskolans Engelska A. IELTS med minimipoängen 5.5 och inga individuella poäng under 5.0. TOEFL PBT (skriftligt test) med ett minimum av 530 och minimum av 4 TWE-poäng. TOEFL IBT (internettest) med 72 poäng som minimum och 17 poäng som minimum i det skriftliga testet.
Undervisningens upplägg
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och övningar i grupp eller enskilt. En del av gruppövningarna är mer praktiska till sin karaktär medan andra är mer teoretiska. Under övningarna erbjuds handledning där studenterna förväntas välja teoretisk utgångspunkt, relvanta metoder samt litteratur. Aktiv medverkan i seminarierna är normalt obligatoriskt. Relevanta genusperspektiv är integrerat i alla teman. All undervisning på kursen sker på engelska.
Examination
Ett antal individuella och gruppvisa examinationer är inkluderade i kursen. Kursen examineras genom obligatoriskt deltagande i seminarier och gruppredovisningar och godkända rapporter (seminarierapporter och avslutande kursuppsats). Kursbetyget är en sammanvägning av de olika examinationerna under kursen. I normalfallet innebär också ett högre betyg än Godkänd att rapporter och inlämningsuppgifter har lämnats in i tid. Studenter som underkänns vid det första ordinarie examinationstillfället har rätt att inom rimlig tid efter det första tillfället få göra om examinationen.
Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen.
Student som examinerat och därvid fått betyget Godkänd har inte rätt att göra om examinationen för att försöka få ett högre betyg.
Det är inte möjligt att överklaga betyg, men en student har rätt att ifrågasätta betyget och/eller be om en annan examinators bedömning.
När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 46
A companion to economic geography Sheppard Eric, Barnes Trevor J. Oxford : Blackwell : 2000 : xv, 536 s. : ISBN: 0-631-21223-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Florida Richard L. The rise of the creative class : and how it's transforming work, leisure, community and everyday life New York : Basic Books : Books,c 2002 : xii, 404 s. : ISBN: 978-0-465-02476-6 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Additional literature, about 1000 pages, can be included according to the teachers´ recommendations.
(Litteratur på cirka 1000 sidor kan komma att tillkomma enligt lärares rekommendation.)