Kursen syftar till att vidareutveckla färdigheter och kunskaper i geografiska kvalitativa metoder och analyser.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Behörighetskrav
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde.
Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan
Undervisningens upplägg
Undervisningen under kursen bygger i huvudsak på en kombination av lärarledda lektioner/föreläsningar, övningar och seminarier. En betydande del av undervisningen sker i form av lärarledda gruppövningar i datalabbet eller som individuell handledning. All undervisning sker på engelska. Relevanta genusperspektiv är integrerade i kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter som presenteras vid examinerande seminarier. Kursbetyget är en sammanvägning av examinationerna under kursen. För att ha möjlighet att få betyget A eller B ska kursuppgifterna lämnas in i tid. Studenter som underkänns vid det första ordinarie examinationstillfället har rätt att inom rimlig tid efter det första tillfället få göra om examinationen.
Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen.
Student som examinerats och därvid fått betyget ”Godkänd” har inte rätt att göra om examinationen för att försöka få ett högre betyg. Det är inte möjligt att överklaga betyg, men en student har rätt att ifrågasätta betyget och/eller be om en annan examinators bedömning.
När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt
Litteratur
Giltig från:
2018 vecka 38
Ballas, D., Rossiter, D., Bethan, T., Clarke, G. & Dorling, D. (2005): Geography matters Simulating the local impacts of national social policies. Joseph Rowntree Foundation, Leeds. OBS! tillhandahålls som PDF-fil av institutionen.
Additional literature according to the teachers´ recommendations, approximately 600 pages.