Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Beslutad av: Prefekten, 2022-12-14
Innehåll
Under kursen ges en översikt över ett flertal forskningsområden inom kulturgeografin och hur turismgeografin tar sig an dessa forskningsområden. Här diskuteras turismgeografins position inom geografisk forskning och dess bidrag till forskning om hållbar utveckling. Kursen behandlar hur turism och hållbar utveckling införlivas i forskning om mobilitet och regional utveckling i städer såväl som i landsbygd. I kursen läggs särskild vikt på turism som ekonomisk aktivitet. Pågående debatter inom turismforskningen problematiseras och granskas. Kursen ger också möjlighet till ämnesmässig fördjupning och förberedelse inför examensarbetet.
Modul 1: Turism och hållbar utveckling utifrån ett kulturgeografiskt perspektiv, 10hp
Modul 2: Tematisk fördjupning, 5 hp
Behörighetskrav
Univ: 120 högskolepoäng, SATHM + 30 högskolepoäng på avancerad nivå i ämnet kulturgeografi.
Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 50
Moment 2
En artikellista kommer att anvisas vid kursstart.
Individuellt vald litteratur tillkommer.
Referenslitteratur
Jennings Gayle Tourism research Milton, Qld. : Wiley Australia : 2001 : xii, 452 s. : ISBN: 0-471-34255-6 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Conducting research in human geography : theory, methodology and practice Kitchin Rob, Tate Nicholas J. Harlow : Prentice Hall : 2000 : xiii, 330 s., tab., diagr. : ISBN: 0-582-29797-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research in tourism : ontologies, epistemologies and methodologies Phillimore Jenny, Goodson Lisa New York : Routledge : 2004 : 333 s. : ISBN: 0-415-28086-9 (alk. paper) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Stephen L. J. Tourism analysis : a handbook 2. ed. : Harlow : Longman : 1995 : x, 326 s. : ISBN: 0-582-25160-5 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Veal A. J. Research methods for leisure and tourism : practical guide 2. [rev.] ed. : London : Pitman : 1997 : 320 s. : ISBN: 0-273-62052-5 (pbk) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst