"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Våra matvanor ur ett sociologiskt perspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Understanding Food Habits: a Sociological Perspective

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2KN050

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för Kostvetenskap, 2013-05-27

Innehåll

Vi är idag omgivna av mer information om mat och näring än någonsin tidigare, och ändå avviker ofta våra matvanor från vetenskapliga råd. Trenddieter ökar i antal, övervikt beskrivs som en epidemi och hjärtsjukdomar är fortfarande den huvudsakliga dödsorsaken i många i-länder. Samtidigt finns även problem med undervikt och undernäring. Trots att intentionen är god, möts ofta försök att påverka människors matvanor med starka reaktioner. Det kan förekomma kulturkrockar och det finns över huvud taget en tendens till konflikt kring mat, oavsett om det beror på förekomsten av kontrasterande råd eller på de olika kulturella regler som både individer och företag måste anpassa sig till. För att bättre förstå dessa konflikter och dilemman behöver människor som arbetar med mat och/eller hälsa veta hur matvanor skapas och vilka faktorer som påverkar dem i olika perioder av livet.

I denna kurs undersöks matval och ätbeteende med utgångspunkt från klass, genus, etnicitet, ålder, socio-ekonomisk status, livsstadium, religion, geografisk region och familjestruktur. Den moderna föreställningen om individens ansvar för sin hälsa ställs mot samhällsstrukturer som hjälper eller stjälper försöken att äta hälsosamt. Detta komplexa samspel mellan agentskap och struktur tillämpas sedan på verkliga situationer genom uppgifter som handlar om tillgång, diskurser kring mat och hälsa samt personlig/professionell utveckling.
Kursen riktar sig både till yrkesgrupper och individer som möter matrelaterade vardagsdilemman och ger dem verktyg för att identifiera problem och förstå olika synsätt på mat, vilket ger dem möjlighet att fungera som medlare eller bollplank i svårlösta situationer. Möjliga målgrupper för kursen är förskolelärare, psykologer, restaurangpersonal och olika yrkesgrupper inom vård och omsorg.

Moment 1. Mat som symbol, substans och socialisation, 5 hp
Denna del av kursen täcker faktorer som påverkar matvanor, såsom genus, ålder, etnicitet, social status, livshändelser, emotionella karakteristika, religion, familjestruktur, tillgänglighet och kontext. Dessa faktorer betraktas i relation till kulturella definitioner av mat, dess symboliska betydelser, maktrelationer, ätandets rituella natur, normer och kopplingen till skuld, skam och stigma.

Moment 2. Matkultur och yrkesmässig eller personlig utveckling, 2,5 hp
I denna del av kursen analyserar studenten verkliga situationer, aktuella diskurser och sin egen yrkesmässiga eller personliga syn på mat och ätande med hjälp av de sociologiska verktygen från moment 1.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Mat som symbol, substans och socialisation, 5 hp

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • Visa förståelse för de sociala strukturer, kulturella normer och sociala faktorer som påverkar matvanor
  • Beskriva den moralistiska diskursen kring matvanor i olika kontexter och för olika människor
  • Förklara hur socialisation formar matvanor

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • Identifiera sociala strukturer, kulturella normer och sociala faktorer som påverkar matvanor i verkliga situationer
  • Tillämpa sociologiska termer på aktuella matrelaterade diskurser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • Visa ett reflekterande (öppet) förhållningssätt till matvanor
  • Väga olika matrelaterade diskurser mot varandra
     

Moment 2. Matkultur och yrkesmässig eller personlig utveckling, 2,5 hp

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • Tillämpa ett teoretiskt perspektiv för att lösa ett matrelaterat dilemma i en yrkes- eller familjerelaterad kontext

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • Reflektera över konsekvenser av socialisationsteorier för den egna yrkesmässiga eller personliga utvecklingen

Behörighetskrav

Univ: Kurser om minst 90 hp i ett ämne. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Föreläsningar, litteraturstudier och seminarier är webbaserade. Studenten måste ha tillgång till internet. Allt material är på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt (uppsatser, hemtentor och ett individuellt projekt). Examinerande uppgifter kan skrivas på engelska eller svenska. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen måste alla uppgifter betygsättas G. För betyget Väl godkänd krävs VG på det individuella projektet och majoriteten av övriga uppgifter.

Regler runt prov och bedömning se universitetets regelsamling.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.

.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 34

Våra matvanor ur ett sociologiskt perspektiv 7.5 hp

Obligatorisk litteratur

Lupton Deborah
Food, the body and the self
London : Sage : 1996 : 175 s. :
Obligatorisk

Artiklar kan tillkomma

Referenslitteratur

The psychology of food choice
Shepherd R., Raats Monique.
Wallingford, UK : CABI Pub., in association with the Nutrition Society : 2006. :
ISBN: 0-85199-032-0 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst