"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dietetik B, 30 hp

Engelskt namn: Dietetics B

Denna kursplan gäller: 2019-08-12 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2KN070

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2019-05-27

Innehåll

I kursen ingår kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar hos vuxna och barn. Förekomst, riskfaktorer för insjuknande, problem som kan förekomma, specifika energi- och näringsbehov samt varför en viss kost- eller nutritionsbehandling kan bli aktuell behandlas. Under kursen utvecklar studenten även sin förmåga att genomföra professionella samtal.
 
Kursen består av följande moduler:

  1. Samtalet som redskap (How to communicate with clients), 1,5 hp
  2. Dietetik med sjukdomslära III (Nutritional care in disease III), 10 hp
  3. Kommunikation i kliniskt arbete (Communication in clinical work), 9 hp
  4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV (Nutritional care in pediatrics IV), 9,5 hp 

Modul 1. Samtalet som redskap, 1,5 hp
Under modulen utvecklar studenten sin förmåga som samtalsledare genom att planera och genomföra kostsamtal. I modulen ingår även journalföring.
 
Modul 2. Dietetik med sjukdomslära III, 10 hp
I modulen behandlas följande kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar/tillstånd: mag- och tarmsjukdomar, födoämnesöverkänslighet hos vuxna samt alkoholmissbruk. För vissa sjukdomar/tillstånd ligger fokus på de nutritionsproblem och/eller nutritionsåtgärder som kan bli aktuella till följd av kirurgisk behandling. Etiska frågeställningar som kan förekomma inom arbetet som dietist samt informationssökning och publicering behandlas också under modulen.
 
Modul 3. Kommunikation i kliniskt arbete, 9 hp
Teoretisk och praktisk genomgång av hur man kan genomföra olika former av professionella samtal med människor, både enskilt och i grupp.
 
Modul 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV, 9,5 hp
I modulen behandlas kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar/tillstånd samt tillväxt och utveckling hos barn och ungdomar. I modulen behandlas följandetillstånd/ kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar, nutrition för spädbarn och situationen för små och för tidigt födda barn, medfödda ämnesomsättningssjukdomar, medfödda hjärtsjukdomar, diabetes typ 1, celiaki, cancersjukdomar, cystisk fibros, funktionshinder, inflammatoriska tarmsjukdomar reaktioner mot livsmedel, malabsorption, ätstörningar, övervikt och fetma. Ätutveckling, ätproblematik, parenteral nutrition samt tillfälliga tillstånd som kräkningar, diarré och förstoppning behandlas även i modulen.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Samtalet som redskap
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Utveckla förståelse för samtal och kommunikation med andra människor.

Färdighet och förmåga

  • Planera och genomföra kostsamtal med klienter utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
  • Tillämpa riktlinjer för journalföring.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Identifiera och värdera en situation i ett samtal som skapar förståelse för hur rollen som samtalsledare kan påverka kommunikation med andra människor.
  • Kritiskt bearbeta och relatera till olika aspekter av rollen som samtalsledare i samarbete med andra studenter.
  • Sammanfatta och värdera sin egen roll som samtalsledare och identifiera utvecklingsområden.
  • Samverka med studenter vid ett utländskt universitet kring yrkesspecifika frågor.

Modul 2. Dietetik med sjukdomslära III
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar och dess inverkan på nutritionsstatus.

Färdighet och förmåga

  • Utföra kost- eller nutritionsutredning samt föreslå, planera och motivera lämplig kost- eller nutritionsbehandling.
  • Utföra och presentera en vetenskaplig fördjupning och analys inom ett nutritionsrelaterat område.
  • Tillämpa och hantera kost som kan bli aktuell för patienter med problem relaterade till sjukdomar eller kirurgi i mag-tarmkanalen.
  • Tillämpa glutenfri bakning och reflektera över den glutenfria kosten för vuxna.
  • Tillämpa riktlinjer för nutritionsbehandlingsprocessen.
  • Visa praktisk färdighet i att bedöma behov av kosttillägg.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera och argumentera kring etiska aspekter inom kommande yrkesverksamhet. 

Modul 3. Kommunikation i kliniskt arbete
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Beakta och beskriva rollen som vårdare och patient ur olika perspektiv inom området kommunikation.
  • Identifiera och förklara olika delar och begrepp som ingår i det professionella samtalet.
  • Förstå olika aspekter av ett samtal ur ett yrkesmässigt perspektiv.
  • Identifiera forskning om mellanmänsklig kommunikation inom hälso- och sjukvård.

Färdighet och förmåga

  • Genomföra inspelning av ett eget samtal och genom analys identifiera centrala delar inom samtalsmetodik.
  • Stödja medstudenters utveckling i samtalsprocessen genom att ge återkoppling på videoinspelade samtal.
  • Visa förmåga att leda en grupp
  • Diskutera riktlinjerna för nutritionsbehandlingsprocessen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Identifiera och urskilja ett professionellt förhållningssätt när det gäller mötet mellan vårdare och patient.
  • Relatera till andra människors utsatthet och upptäcka hur bemötandet kan påverka dennes upplevelse av situationen.
  • Identifiera situationer som kräver särskild omsorg i kontakten mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga.
  • Reflektera över sin egen förmåga att föra samtal och identifiera personliga utvecklingsområden.
  • Reflektera över sin egen inställning till utsatta personer och identifiera personliga utvecklingsområden.

Modul 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar hos barn och ungdomar.

Färdighet och förmåga

  • Utföra kemiska beräkningar inom området nutrition för barn
  • Utföra kost- och nutritionsutredning samt föreslå, planera och motivera lämplig kost- och nutritionsbehandling för barn och ungdomar.
  • Diskutera riktlinjerna för nutritionsbehandlingsprocessen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera hur olika faktorer påverkar barns tillväxt under olika åldrar.
  • Identifiera och värdera nutritionsstatus hos barn och ungdomar.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A 30 hp, Kostvetenskap B 30 hp,  Kostvetenskap C 15 hp, Fysiologi för dietetik 15 hp med godkänt resultat på minst 7,5 hp samt Dietetik A 30 hp med godkänt resultat på minst 3 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Modul 1 integreras med andra moduler.
 
Modul 1. Samtalet som redskap
Lärande sker genom att studenten planerar och genomför kostsamtal med klienter. Grupphandledning sker regelbundet. Obligatoriska seminarier inleder och avslutar modulen.
 
Modul 2. Dietetik  med sjukdomslära III
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppuppgifter, laborationer och seminarier.
 
Modul 3. Kommunikation i kliniskt arbete
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar, seminarier, gruppövningar och samtalsinspelningar. Obligatoriska moment är seminarier, självvärderingar gruppövningar och samtalsinspelningar.
 
Modul 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, laborationer och seminarier. Obligatoriska moment är laborationer, seminarier och fördjupningsuppgifter. Föreläsningar av inbjudna produktspecialister samt studiebesök på barn- och ungdomsklinik kan förekomma under modulens gång

Examination

Modul 1. Samtalet som redskap
Studenten bedöms utifrån genomförande och journalföring av kostsamtal med klient samt aktivt deltagande vid handledningsträffar och seminarier. Även individuell skriftlig uppgift ligger till grund för det slutgiltiga betyget på modulen. På modulen sätts betyget U eller G.
 
Modul 2. Dietetik med sjukdomslära III
Examinationen sker genom skriftlig tentamen, klinisk examination vid stationsarbete och muntliga och skriftliga redovisningar av laborations- och seminariemoment. Vissa examinationer sker individuellt och andra i grupp. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. För betyget G på modulen krävs att samtliga examinationer är godkända.
 
Modul 3. Kommunikation i kliniskt arbete
Examination sker genom skriftlig salstentamen där betyget U, G eller VG sätts. Examination sker även genom muntliga redovisningar, inspelningsövningar och skriftliga uppgifter där betyget U eller G sätts.
 
Modul 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV
Examination sker genom skriftlig salstentamen där betyget U, G eller VG sätts. Examination sker även genom muntliga redovisningar och skriftliga uppgifter av laborations- och seminariemoment, på dessa sätts betyget U eller G.
 

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på minst 19 hp.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets  regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.