"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kost- och måltidsvetenskap 1, 30 hp

Engelskt namn: Food, Nutrition and Culinary Science 1

Denna kursplan gäller: 2025-07-28 och tillsvidare

Kurskod: 2KN077

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-07

Reviderad av: Prefekten, 2025-03-24

Innehåll

Alla människor har en relation till mat och måltider. För att förstå matens många betydelser för människan behövs kunskap om samhälleliga perspektiv på mat såväl som behovet av energi och näring för att kroppen ska fungera. Livsmedelsutbudet är stort och med olika matlagningsmetoder och kunskaper om vad som sker i matlagningsprocessen kan såväl näringsinnehåll som sensorisk upplevelse och klimat påverkas.

Kursen består av följande moduler:

  1. Mat, människa och samhälle (Food, Human and Society), 6 hp
  2. Hållbarhet - en introduktion (Sustainability - an introduction), 2 hp
  3. Grundläggande naturvetenskap (Basic Natural Science), 7 hp
  4. Näringslära (Nutrition), 5 hp
  5. Livsmedelsvetenskap och matlagningsmetoder 1 (Food Science and Cooking Methods 1), 10 hp

Modul 1. Mat, människa och samhälle, 6 hp
Modulen inleds med en orientering till högskolestudier som ämne och yrkesbas. Modulen innehåller en introduktion till hur mat, måltider och ätande kan förstås ur olika samhälleliga perspektiv.

Modul 2. Hållbarhet - en introduktion, 2 hp
I modulen introduceras studenterna till hållbarhet och de globala och nationella miljömålen. Modulen behandlar utmaningar avseende hållbar utveckling inom området kost- och måltidvetenskap.

Modul 3. Grundläggande naturvetenskap, 7 hp
Modulen innehåller grundläggande kunskaper inom kemi, fysiologi och metabolism för vidare studier inom området kost- och måltidvetenskap.

Modul 4. Näringslära, 5 hp
I modulen ingår människans behov av energi och makronäringsämnen samt teoretisk och praktisk tillämpning av näringsrekommendationer. Modulen innehåller teori och tillämpning kring olika livsmedels innehåll av energi, fett, protein och kolhydrater. Tillämpning av programvara för näringsberäkning ingår.

Modul 5. Livsmedelsvetenskap och matlagningsmetoder 1, 10 hp
Modulen behandlar sinnenas anatomi och fysiologi, samt psykologiska processer som påverkar och påverkas av sinnesförnimmelser. Produktion, distribution och konsumtion av livsmedel studeras översiktligt och i relation till livsmedelskvalitet och hållbarhet. Vidare ingår grundläggande kunskaper om livsmedel och dess kemiska struktur samt kunskaper om metoder för matlagning och bakning. I samband med praktiska laborationer görs jämförelser mellan olika matlagningsmetoder. Studenterna tränas i att välja och hantera produkter och livsmedel utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö och sensorik. Kvalitetsförändringar och livsmedelskemiska processer som sker vid hantering, förvaring och tillagning av olika livsmedel behandlas översiktligt. Receptanalys och receptteknik behandlas.

 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Mat, människa och samhälle, 6 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur mat, måltider och ätande kan förstås ur ett sociologiskt perspektiv
  • Förstå ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten

Färdighet och förmåga

  • Identifiera hur mat, måltider och ätande skapar mening hos människan
  • Använda sociologiska begrepp med relevans för mat, måltider och ätande
  • Tillämpa metoder för vetenskaplig litteratursökning och välja vetenskaplig litteratur med relevans för sociologiska perspektiv på mat, måltider och ätande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Förklara hur människans mat, måltider och ätande kan förstås ur ett sociologiskt perspektiv

Modul 2. Hållbarhet - en introduktion, 2 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för begreppet hållbarhet
  • Beskriva globala och nationella miljömål som berör området kost- och måltidsvetenskap

Färdighet och förmåga

  • Exemplifiera problemområden och möjliga lösningar som finns för hållbar utveckling inom området kost- och måltidvetenskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera, sammanställa och presentera information inom hållbarhetsområdet kopplat till kost- och måltidsvetenskap

Modul 3. Grundläggande naturvetenskap, 7 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för energigivande näringsämnens kemiska egenskaper och struktur
  • Redogöra för kroppens näringshantering
  • På ett övergripande sätt redogöra för hur kolhydrater, fett och protein metaboliseras i cellen

Modul 4. Näringslära, 5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara grunderna för gällande nordiska näringsrekommendationer
  • Redogöra för kostens fett-, protein- och kolhydratkvalitet och förklara dess betydelse för kroppens funktioner
  • Utföra grundläggande energi- och näringsberäkningar

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa nordiska näringsrekommendationer teoretiskt och praktiskt
  • Tillämpa programvara för energi- och näringsberäkning av livsmedel och måltider

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera människans behov av energi och makronäringsämnen
  • Värdera innehållet av energi och makronäringsämnen i livsmedel

Modul 5. Livsmedelsvetenskap och matlagningsmetoder 1, 10 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för sinnenas anatomi och fysiologi
  • Redogöra för de psykologiska processer som påverkar och påverkas av sinnesförnimmelser
  • Beskriva hur olika livsmedel produceras och distribueras och hur detta påverkar miljö och klimat
  • Beskriva olika råvarors uppbyggnad och egenskaper
  • Beskriva kvalitetsförändringar och livsmedelskemiska processer som sker vid hantering, förvaring och tillagning av olika livsmedel
  • Beskriva grundläggande metoder för matlagning och bakning
  • Redogöra för matlagningstermer

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa grundläggande metoder för matlagning och bakning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och modifiera recept utifrån olika perspektiv
  • Värdera olika livsmedel och matlagningsmetoder utifrån hälsa, miljö, tid, ekonomi och sensoriska aspekter

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är en distanskurs med schemalagd undervisning dagtid samt obligatoriska veckoträffar i Umeå. Obligatoriska nätbaserade undervisningsmoment under dagtid förekommer mellan veckoträffar. Viss undervisning bedrivs i hybrid form vilket innebär samläsning med studentgrupp på campus. Vissa moduler kan läsas parallellt och den inbördes ordningen mellan modulerna kan ändras.

Modul 1. Mat, människa och samhälle, 6 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, grupparbeten och seminarier. Seminarier är obligatoriska. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Modul 2. Hållbarhet - en introduktion, 2 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete och en workshop. Grupparbete och workshop är obligatoriska. Viss undervisning kan ske på kvällstid.

Modul 3. Grundläggande naturvetenskap, 7 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Modul 4. Näringslära, 5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Grupparbeten och seminarier är obligatoriska.

Modul 5. Livsmedelsvetenskap och matlagningsmetoder 1, 10 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt praktiska laborationer. Seminarier och laborationer är obligatoriska.

 

Examination

Modul 1. Mat, människa och samhälle, 6 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga inlämningar (U eller G)
  • Individuell muntlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Individuellt quiz (U/G)
  • Frivillig individuell skriftlig inlämning (U, G eller VG)

Modul 2. Hållbarhet - en introduktion, 2 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell digital tentamen (U eller G)
  • Workshop (U eller G)
  • Redovisning i grupp (U eller G)

Modul 3. Grundläggande naturvetenskap, 7 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella digitala tentamina (U eller G)

Modul 4. Näringslära, 5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell muntlig tentamen (U eller G)
  • Individuella digitala tentamina (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Frivillig individuell skriftlig inlämning (U, G eller VG)

Modul 5. Livsmedelsvetenskap och matlagningsmetoder 1, 10 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell muntlig presentation (U, G eller VG)
  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Individuell digital tentamen
  • Seminarier (U eller G)
  • Laborationer (U eller G)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på minst 15 hp.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. För prov av sådan karaktär att de endast kan genomföras på Campus, sker omprov vid påföljande campusträff alternativt under påföljande termin.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.