"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 14 Kognitiv neuropsykologi - avancerad nivå, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Cognitive Neuropsychology - Advanced Level

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2KO008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för Psykologprogrammet, 2009-10-23

Reviderad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2010-11-11

Innehåll

Kursens mål är att ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom området för kognitiv neuropsykologi utifrån neurovetenskaplig och klinisk neuropsykologisk forskning. Tonvikt läggs på användandet av experimentell metodik för att belysa sambandet mellan hjärnans processer och våra mentala funktioner och tillämpning av neuropsykologiska kunskaper i bedömning och behandling av personer med olika hjärnskador. Kursen består av två moment: Moment 1. Kognitiv neuropsykologi, 7.5 hp (Cognitive Neuropsychology 7.5 ECTS) Moment 1 behandlar teorier och metoder inom den kognitiva neuropsykologin med fokus på perception, uppmärksamhet, minnesfunktioner exekutiva funktioner, emotion och språkliga funktioner. Likaså behandlas hjärnans tidiga utveckling samt avvikelser. Vidare ges grundläggande orientering om neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomstillstånd och de neuropsykologiska funktionsnedsättningar som karakteriserar dessa tillstånd, samt en introduktion till kognitiv rehabilitering. Moment 2. Neuropsykologisk testning, 7.5 hp (Neuropsychological Testing, 7.5 ECTS) Moment 2 behandlar neuropsykologisk testning ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Momentet bygger vidare på de grunder om klassisk testteori som gavs på Kurs 12 här med fokus på tillämpning inom området för neuropsykologiska mätningar. Grunder i testkonstruktion ges med betoning på hur arbetet med att designa, konstruera och utpröva ett test går till. En central del i momentet är att ge goda insikter i neuropsykologiskt utredningsarbete där förtrogenhet med ett flertal neuropsykologiska testbatterier för mätning av allmän kognition och begåvning, minnesfunktioner, och exekutiva funktioner kommer att ges. Likaså läggs grunderna för resultattolkning och skriftlig och muntlig avrapportering. Momentet berör även juridiska och etiska aspekter på neuropsykologiskt utredningsarbete. Dessutom ger momentet kunskap om hur olika faktorer såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder inverkar på det neuropsykologiska utredningsarbetet.

Förväntade studieresultat

Efter moment 1 skall studenten: • Kunna redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera centrala begrepp, teorier och empiriska fynd inom kognitiv neuropsykologi relaterat till de processer som styr perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion. • Kunna redogöra för funktionell neuroanatomi relaterat till de processer som reglerar perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion. • Kunna redogöra för metoder som används för att studera sambandet mellan mentala processer och hjärnans funktioner och förstå metodernas begränsningar. • Kunna beskriva hjärnans tidiga utveckling och utvecklingsrelaterade störningar. • Kunna beskriva de skadebilder och neuropsykologiska profiler som förknippas med vanliga neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomar. • Kunna redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera metoder och teorier inom kognitiv rehabilitering. Efter moment 2 skall studenten ha: • Fördjupade kunskaper om mätteoretiska begrepp med fokus på testkonstruktion. • Goda kunskaper om det neuropsykologiska utredningsarbetets olika moment såsom planering, testbjudning, sammanställning och återkoppling. • Goda kunskaper om olika typer av test och testbatterier som används för bedömning av kognitiva förmågor såsom uppmärksamhet, minnesfunktioner, exekutiva funktioner och allmänna begåvningsfunktioner. • Grundläggande färdigheter i att administrera, sammanställa resultat och tolka neuropsykologiska test och i tal och skrift avrapportera fynden i form av ett neuropsykologiskt utlåtande. • Förtrogenhet med lagar och regler för etisk professionalism. • Förmåga att kritiskt reflektera över olika faktorers inverkan på det neuropsykologiska utredningsarbetet såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, handledning och självständigt arbete.

Examination

Examinationen är individuell och sker genom arbetsuppgifter, deltagande i obligatorisk undervisning samt skriftlig tentamen. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Kognitiv neuropsykologi

    Fundamentals of human neuropsychology
    Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.d 1939-
    6. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : cop. 2009 : 818 s. :
    ISBN: 978-0-7167-9586-5 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ISBN-10: 0-7167-9586-8

    Nyberg Lars
    Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer
    2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7867-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05155-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

    Neuropsykologisk testning

    Psychological assessment and report writing
    Goldfinger K, Pomerantz A.M
    Thousand Oak : CA: Sage : 2009 :
    ISBN: 978-1-4129-6096-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Psykologutlåtanden och intyg
    Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 94 s. :
    ISBN: 978-91-44-04779-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Kognitiv neuropsykologi

    Fundamentals of human neuropsychology
    Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.d 1939-
    6. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : cop. 2009 : 818 s. :
    ISBN: 978-0-7167-9586-5 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ISBN-10: 0-7167-9586-8

    Nyberg Lars
    Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer
    2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7867-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05155-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

    Neuropsykologisk testning

    Psychological assessment and report writing
    Goldfinger K, Pomerantz A.M
    Thousand Oak : CA: Sage : 2009 :
    ISBN: 978-1-4129-6096-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Psykologutlåtanden och intyg
    Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 94 s. :
    ISBN: 978-91-44-04779-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.