Engelskt namn: Cognitive Neuropsychology - Advanced Level
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2013-09-01
Kurskod: 2KO008
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för Psykologprogrammet, 2009-10-23
Reviderad av: Programrådet för Psykologprogrammen, 2013-04-29
Kursens mål är att ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom området för kognitiv neuropsykologi utifrån neurovetenskaplig och klinisk neuropsykologisk forskning. Tonvikt läggs på användandet av experimentell metodik för att belysa sambandet mellan hjärnans processer och våra mentala funktioner och tillämpning av neuropsykologiska kunskaper i bedömning och behandling av personer med olika hjärnskador.
Kursen består av två moment:
Moment 1. Kognitiv neuropsykologi, 7.5 hp (Cognitive Neuropsychology 7.5 ECTS)
Moment 1 behandlar teorier och metoder inom den kognitiva neuropsykologin med fokus på perception, uppmärksamhet, minnesfunktioner exekutiva funktioner, emotion och språkliga funktioner. Likaså behandlas hjärnans tidiga utveckling samt avvikelser. Vidare ges grundläggande orientering om neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomstillstånd och de neuropsykologiska funktionsnedsättningar som karakteriserar dessa tillstånd, samt en introduktion till kognitiv rehabilitering.
Moment 2. Neuropsykologisk testning, 7.5 hp (Neuropsychological Testing, 7.5 ECTS)
Moment 2 behandlar neuropsykologisk testning ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Momentet syftar till att ge goda kunskaper i neuropsykologiskt utredningsarbete både på barn och vuxna där förtrogenhet med ett flertal neuropsykologiska testbatterier för mätning av allmän kognition och begåvning, minnesfunktioner, och exekutiva funktioner kommer att ges. Kursen ger färdigheter i att administrera neuropsykologiska test såsom WAIS och WISC. Likaså läggs grunderna för resultattolkning och skriftlig och muntlig avrapportering. Momentet berör även juridiska och etiska aspekter på neuropsykologiskt utredningsarbete. Dessutom ger momentet kunskap om hur olika faktorer såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder inverkar på det neuropsykologiska utredningsarbetet.
Efter moment 1 skall studenten kunna:
• redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera centrala begrepp, teorier och empiriska fynd inom kognitiv neuropsykologi relaterat till de processer som styr perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion.
• redogöra för funktionell neuroanatomi relaterat till de processer som reglerar perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion.
• redogöra för metoder som används för att studera sambandet mellan mentala processer och hjärnans funktioner och förstå metodernas begränsningar.
• beskriva hjärnans tidiga utveckling och utvecklingsrelaterade störningar.
• beskriva de skadebilder och neuropsykologiska profiler som förknippas med vanliga neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomar.
• redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera metoder och teorier inom kognitiv rehabilitering.
Efter moment 2 skall studenten kunna:
• redogöra för och visa förtrogenhet med det neuropsykologiska utredningsarbetets olika moment såsom planering, testbjudning, sammanställning och återkoppling för både barn och vuxna.
• redogöra för kunskaper om olika typer av test och testbatterier som används för bedömning av kognitiva förmågor såsom uppmärksamhet, minnesfunktioner, exekutiva funktioner och allmänna begåvningsfunktioner för både barn och vuxna.
• administrera, sammanställa resultat och tolka neuropsykologiska test och i tal och skrift avrapportera fynden i form av ett neuropsykologiskt utlåtande för både barn och vuxna.
• visa förtrogenhet med lagar och regler för etisk professionalism.
• visa förmåga att kritiskt reflektera över olika faktorers inverkan på det neuropsykologiska utredningsarbetet såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder.
För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, handledning och självständigt arbete. Moment 1 examineras med salsskrivning. Vid missat examinationstillfälle erbjuds omtentamen tre veckor efter ordinarie tentamen eller vid uppföljningstentamen i början av varje termin. Moment 2 examineras med två individuella inlämningsuppgifter: videoinspelning av WAIS/WISC bjudning samt författande av ett neuropsykologisk utlåtande. Vid missat inlämningstillfälle erbjuds möjlighet att lämna in videoinspelning samt utlåtande senast tre veckor efter kursens avslut. Nästa inlämningstillfälle ges i samband med nästa kurstillfälle. Obligatoriska seminarier kan förekomma och missat seminarium examineras med skriftlig inlämningsuppgift som inlämnas senast tre veckor efter kursens avslut. Nästa inlämningstillfälle ges i samband med nästa kurstillfälle. Kursen ges på svenska och/eller engelska.
Examinationen är individuell och sker genom arbetsuppgifter, deltagande i obligatorisk undervisning samt skriftlig tentamen.
Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Beslut om tillgodoräknande kan överklagas till Överklagandenämnden. Skriftlig överklagan ställs till Överklagandenämnden Umeå universitet, registrator, 901 87 Umeå inom tre veckor från den dag beslutet tilldelades. I överklagan ska anges vilket beslut som överklagas och vilken ändring som begärs.
Fundamentals of human neuropsychology
Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.d 1939-
6. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : cop. 2009 : 818 s. :
ISBN: 978-0-7167-9586-5 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN-10: 0-7167-9586-8
Nyberg Lars
Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer
2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7867-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05155-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.
Urbina Susana
Essentials of psychological testing
Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Psykologutlåtanden och intyg
Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2011 : 120 s. :
ISBN: 978-91-44-07969-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Essentials of Neuropsychological Assessment
2009 :
Obligatorisk
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.