Huvudområden och successiv fördjupning:
Statistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för kognitionsvetenskapliga utbildningar, 2007-11-15
Reviderad av: Prefekten, 2016-02-29
Innehåll
Kursen ger grundläggande metod- och statistikkunskaper inom områden som är relevanta för ämnet beteendevetenskap och andra empiriska vetenskaper. Kursen behandlar olika typer av forskningsdesign, datainsamlings- och dataanalysmetoder och deras möjligheter och begränsningar. Under kursen ges de studerande färdighetsträning i utföra statistiska analyser av empiriskt material och att tolka resultaten från dessa analyser. Vidare ges studenterna färdighetsträning i att planera och genomföra en intervjuundersökning. Att kritiskt granska upplägg, metod och resultat i vetenskapliga arbeten och reflektera över forskningsetiska överväganden är också ett viktigt inslag i kursen.
Förväntade studieresultat
Efter momentet skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse • Visa kunskap om grundläggande begrepp inom psykologisk forskningsmetod • Visa kunskap om datainsamlingsmetoder och förstå i vilka sammanhang olika metoder bör användas • Visa grundläggande kunskap om beskrivande statistik, statistisk inferens samt sannolikhetslära • Visa kunskap om forskningsetiska riktlinjer
Färdighet och förmåga • Visa förmåga att tolka resultat från statistiska analyser • Visa färdighet att planera och genomföra en intervjuundersökning • Visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt arbete med avseende på frågeställningar, metod, resultat, slutsatser samt etiska aspekter.
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar/genomgångar, grupparbeten, seminarier, datalabbar och handledning. På kursen genomför studenterna grupparbeten där de dels gör en kritisk granskning av en vetenskaplig artikel, och dels genomför en mindre intervjuundersökning. De två grupparbetena redovisas muntligt vid två obligatoriska redovisningstillfällen. Missat tillfälle kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
Examination
Examinationen sker dels individuellt, dels i grupp. Den individuella examinationen består av en salstentamen där såväl forskningsmetodik som statistik examineras. De två grupparbeten som genomförs under kursen examineras muntligt i grupp. Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 12
Statistik för beteendevetare : faktabok Borg Elisabet, Westerlund Joakim 3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. : ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods in psychology Smith Jonathan A., Breakwell Glynis M., Wright Daniel B. 4. ed : London : SAGE : 2011 : 602 s. : ISBN: 0857022636 Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet