"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap och Hospitality Management, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2024-11-25

Engelskt namn: Leadership and Hospitality Management

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2012-07-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2MR040

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Enheten för Restauranghögskolan, 2011-05-26

Innehåll

Moment 1: Psykologiska perspektiv: individ och grupp (15 hp) Momentet syftar till att belysa interpersonella relationer, smågruppspsykologi, ledarskap och värdskapets psykologi utifrån olika teoretiska begrepp och perspektiv. Dessa perspektiv riktas under kursen mot tillämpning inom Hospitality Management i syfte att utveckla studentens kompetens att förstå och agera inför den egna inre organisationen och gästerna. Moment 2: Sociologiska perspektiv: organisation och ledarskap (15 hp) Momentet ger en grundläggande introduktion till teorier om organisationer och ledarskap. Inom ramen för kursen belyses organisationers struktur, kultur och omvärld. Därutöver ges en orientering bland teorier om ledarskap samt hur ledarskap formas av organisationssammanhang och det omgivande samhället. Konsekvenser av organisationslösningar och ledarskap för individer och grupper studeras fortlöpande under momentet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat moment ska studenten kunna Moment 1 - beskriva teorier och begrepp om grupper och interpersonella mönster, samt förstå hur formella och informella grupper och gruppnormer utvecklas - redogöra för teorier om ledarskap - redogöra för innebörden av systematiskt arbetsmiljöarbete ur ett ledarskapsperspektiv - exemplifiera roller i grupper med anknytning till besöksnäringen - redogöra för orsaker till konflikter som har med relationer eller grupper att göra samt för faktorer som bidrar till gruppers framgång eller misslyckande - tillämpa ovanstående psykologiska teorier ur ett värdskaps-, gäst- och arbetsgivarperspektiv genom att handla/agera i relation till enskilda individer/grupper - analysera hur interpersonella relationer, gruppdynamik och ledarskap sätter förutsättningar för verksamhet inom besöksnäringen. Moment 2 - redogöra för grundläggande kunskaper inom olika organisationsteoretiska områden av särskild betydelse för besöksnäringen - skildra olika organisatoriska sammanhang och se relationer mellan organisationers mål, kultur, struktur, makt och omvärld - belysa effekter av olika organisationslösningar ur genus- och mångfaldsperspektiv - förklara innebörden av hälsofrämjande arbete - diskutera ledarskapets förutsättningar beroende av faktorer som organisationskultur, omvärld, genus och etnicitet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Moment 1 ges som distanskurs via en webbaserad lärandeplattform. Arbetsformerna varierar mellan individuellt utförda litteraturstudier och övningar, webbaserade grupparbeten och seminarier. En del inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärandeplattformen. Vissa aktiviteter är obligatoriska och schemalagda. I normalfallet är aktiviteter förlagda till dagtid. Studenten skall ha tillgång till dator, bredbandsuppkoppling, headset och webbkamera. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Stor vikt kommer att läggas på kommunikation och interaktion mellan studenterna. Moment 2 ges som campuskurs med föreläsningar och seminarier. Båda momenten undervisas på svenska men delar av kursmaterialet kan vara på engelska. Föreläsningarna syftar till att, med hjälp av kurslitteraturen, orientera studenten och ge en övergripande bild av ämnesområdena och centrala teman inom fälten. Seminarierna syftar till att, med hjälp av givna frågeställningar eller arbetsuppgifter, erbjuda studenten tillfällen att tillämpa förvärvade kunskaper och erbjuda möjligheter till erfarenhetsutbyte, reflektion och kritisk granskning av olika teoretiska antaganden och empiriska temaområden.

Examination

På moment 1 sker examination genom granskning av individuella och gruppgemensamma skriftliga uppgifter såsom sammanställande av PM samt genom aktivt individuellt deltagande i diskussionsforum. Under moment 2 sker examination genom granskning av individuella skriftliga uppgifter. Vid campusträffarna genomförs gruppövningar. Dessa övningar förutsätter de studerandes närvaro och aktiva deltagande. Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Vid frånvaro krävs inlämnande av individuella ersättningsuppgifter. På båda momenten ges ett av betygen Väl godkänd (Vg), Godkänd (G) eller Underkänd (U). På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Vg på båda momenten. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande i kursens obligatoriska moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Om det finns begränsning i antalet provtillfällen skall studenten alltid ha möjlighet att genomföra prov vid totalt minst fem tillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller motsvarande). Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi respektive studierektor vid sociologiska institutionen. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”. www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.