"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ekonomisk teori och marknadsorganisation, A22, 7,5 hp

Engelskt namn: Economic Theory and Industrial Organisation, A22

Denna kursplan gäller: 2010-03-22 till 2010-11-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2NE052

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Nationalekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: USBE Nationalekonomi

Beslutad av: Prefekt, 2009-10-05

Innehåll

Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper i resursfördelningsteori, hur företag och marknader är organiserade samt växelverkan mellan dessa. Kursen inleds med att ställa upp teoretiska modeller inom vilka enskilda konsumenter och företag beteende kan beskrivas och analyseras. Med utgångspunkt i dessa förenklade modeller behandlas sedan mer realistiska modeller av företag och marknader där utgångspunkten är förekomsten av friktioner av olika slag såsom begränsad information, transaktionskostnader, kostnader i samband med prisförändringar, offentliga ingrepp och inträdeshinder på olika marknader. Under kursen studeras även hur företag organiseras och hur de konkurrerar som en konsekvens av dessa olika friktioner. Centralt är välfärdseffekter till följd av bristande (ofullständig) konkurrens. Inom området marknadsorganisation återfinns två dominerande och konkurrerande synsätt. Det första, "Structure-Conduct-Performance"-paradigmet, är huvudsakligen deskriptivt medan det andra, pristeoriparadigmet, utgår från mikroteoretiska modeller i beskrivningen av företags beteende och marknadsstrukturer. Förutom dessa två paradigmer återfinns andra utgångspunkter för analysen av företag och marknader. Vissa författare tar utgångspunkt i skillnader i transaktionskostnader för att förklara varför struktur, beteende och resultat varierar över branscher. Andra författare utnyttjar en spelteoretisk ansats, där företagen deltar i ett spel om vinster och det enskilda företaget försöker bestämma en strategi rörande t ex produktion, priser och reklaminsatser som ger bästa vinstresultat. Hos andra författare har s k "utmaningsbara marknader" ägnats stor uppmärksamhet under de senaste decennierna. Utmaningsbara marknader är marknader med få företag men där nya företag snabbt etablerar sig om skillnaden mellan priser och kostnader blir betydande. Samtidigt är kostnaderna i samband med exit eller nedläggning av betydelse för företagens benägenhet att nyetablera sig på en marknad. Kursen utgår från de grundläggande teorierna inom marknadsorganisation vid analysen av företags organisation och beteende på olika marknader. Paradigmerna ses därvid i viss utsträckning som komplement som bidrar till förståelsen av hur marknaderna är organiserade.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande erhållit: • grundläggande kunskaper i ekonomisk teori, • förmåga att tillämpa ekonomisk teori på aktuella problem, • fördjupad kunskap om resursfördelningsproblem, marknaders organisation och funktionssätt

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik D

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examinationen sker huvudsakligen i form av skriftligt prov efter kursens slut men även redovisning av mindre arbetsuppgifter under kursens gång kan förekomma. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfällen i nära anslutning härtill. Därpå följande tentamensmöjligheter ges i regel i samband med att kursen anordnas nästa gång. Därutöver anordnas ett extra tentamenstillfälle varje läsår i slutet av augusti. Information lämnas av studievägledaren eller studiesekreteraren. På kursen ges ettdera betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Studerande som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos den Samhällsvetenskapliga fakultets-nämnden begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Den studerande som antagits till kursen i Ekonomisk teori och marknadsorganisation 7,5 hp, skall kunna examineras på kursen upp till två år efter att kursplan för aktuell kurs ersatts av ny kursplan eller att kursen lagts ner. TILLGODORÄKNANDE Studierektor vid institutionen för nationalekonomi beslutar om tillgodoräknande av kurs efter skriftlig ansökan. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. För ytterligare information, kontakta studievägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 12

Eventuellt tillkommer "övrigt kursmaterial" (till självkostnadspris).

Baslitteratur

Modern industrial organization
Carlton Dennis W., Perloff Jeffrey M.
3. ed. : Reading, Mass. : Addison-Wesley Longman : cop. 2000 : xviii, 780 s. :
ISBN: 0-321-01145-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst