"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskap, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2ÖÄ005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-09-04

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande teoretiska kunskaper inom de beteendevetenskapliga ämnena pedagogik, psykologi och sociologi. I kursen ges en grundläggande introduktion till ämnesdisciplinerna (teoretiska traditioner, forskningsinriktningar, centrala begrepp etc. inom respektive ämne). Visst fokus läggs på de olika teoretiska perspektiven inom dessa ämnesdiscipliner och deras koppling till frågor inom arbetsfältet personal- och arbetslivsfrågor. Varje ämnesdisciplin berör i varierande utsträckning analysnivåerna individ – grupp – organisation – samhälle. Olika aspekter av mångfald belyses på kursen. Moment 1: Socialpsykologi (9 hp), Social Psychology (9 ects) I momentet behandlas teori och empiri rörande social kognition, dvs hur människan kategoriserar och tolkar sig själv, andra människor, sociala händelser och situationer i miljön. Attityder, fördomar, social påverkan, konformitet, prosocialt beteende, aggression och grupper och ledarskap belyses. Teori och empiri integreras genom presentationer av aktuell forskning och laborativt arbete. Dessutom integreras ämnesteori med metodologisk och statistisk teori i ett socialpsykologiskt projektarbete. Moment 2: Pedagogik (9 hp), Education (9 ects) Momentet innehåller en orientering i pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och dess koppling till filosofiska skolbildningar och uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger momentet en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fälten vuxenpedagogik och pedagogik i arbetslivet. . Moment 3: Sociologi (9 hp), Sociology (9 ects) Momentet ger en introduktion till sociologi som vetenskapsfält samt presenterar ett urval av klassiska och moderna sociologiska teorier och teoretiska perspektiv. Grunden för en förståelse av samhället ur en sociologisk synvinkel läggs, i vilken växelverkan mellan samhälls- och individnivå belyses. Därutöver behandlas teoretiska samt empiriska analyser som berör variationer i människors livschanser och handlingsmöjligheter. Sociologiska nyckelbegrepp introduceras och kopplas till olika samhälleliga fenomen och skeenden. Moment 4: Jämförande beteendevetenskap (3 hp), Behavioral Sciences in Comparative Perspective (3 ects) Momentet inleder och avslutar kursen Beteendevetenskapliga grunder. Vikten av ett perspektivseende betonas för att lyfta fram det som förenar och skiljer de tre ämnestraditionerna och för att visa hur dessa närmar sig olika tema. Studenterna ska själva genom en skriftlig jämförande uppgift aktivt arbeta med att knyta ihop och jämföra perspektiven som presenterats under kursens gång.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Socialpsykologi (9 hp), Social Psychology (9 ects) Efter momentet skall studenten: - kunna redogöra för teorier om hur människan tolkar egna och andras beteenden i sociala situationer - kunna redogöra för teorier om attityder och fördomars uppkomst, hur dessa hänger samman med konformitet och social påverkan, vilka effekter de har och hur man kan påverka dem - kunna utifrån teoretiska överväganden jämföra uppkomsten av prosociala och aggressiva beteenden och beskriva vilka positiva och negativa effekter dessa beteenden har, samt hur de kan påverkas - kunna redogöra för teorier om gruppbildning, gruppers sätt att arbeta, hur ledarskap uppstår, effekter av olika typer av ledarskap på gruppens sätt att arbeta samt effekter av samarbete, konkurrens och konflikter inom och mellan grupper - kunna redogöra för teorier om vilken effekt olika typer av kommunikation har på samspelet mellan människor både i och utanför grupper - utvecklat färdighet i att extrahera relevant information ur vetenskaplig litteratur och förmedla detta genom muntlig presentation - utvecklat färdigheter i att planera, genomföra och rapportera en socialpsykologisk undersökning utifrån de socialpsykologiska teorier och områden som presenteras på kursen Moment 2: Pedagogik (9 hp), Education (9 ects) Efter momentet skall studenten: - kunna redogöra för det centrala i pedagogikens problemområde samt olika sätt att definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin - kunna redogöra för olika teorier om vuxnas lärande - kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet - på en grundläggande nivå kunna analysera och diskutera konkreta exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av teorier om lärande och pedagogiska filosofier på ett grundläggande plan Moment 3: Sociologi (9 hp), Sociology (9 ects) Efter momentet skall studenten: - ha kännedom om grunderna i klassisk och modern sociologisk teori samt kunna applicera teoretiska och empiriska resonemang på olika sociala samhällsfenomen - uppvisa grundläggande kunskaper om de sätt på vilka sociala kategorier som klass, genus och etnicitet tar sig uttryck på såväl individ- som samhällsnivå Moment 4: Jämförande beteendevetenskap (3 hp), Behavioral Sciences in Comparative Perspective (3 ects) Efter momentet skall studenten: - kunna identifiera och förhålla sig till de tre beteendevetenskapliga ämnesområdena och på en elementär nivå, kunna diskutera dess antaganden och perspektiv i relation till ett specifikt samhälleligt fenomen - ha tillägnat sig grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik och skriftlig framställning

Behörighetskrav

Univ: Antagen till Personalvetarprogrammet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Moment 1: Socialpsykologi (9 hp), Social Psychology (9 ects)

Introduction to social psychology : a European perspective
Hewstone Miles, Stroebe Wolfgang, Jonas Klaus (eds.)
4. ed. : Malden, Mass. ;a Oxford : Blackwell : 2008 : xvi, 409 p. :
ISBN: 1-4051-2400-8 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade artiklar tillkommer.

Moment 2: Pedagogik (9 hp), Education (9 ects)

Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
4., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 325, [1] s. :
ISBN: 91-27-09809-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellström Per-Erik
Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet : problem, begrepp och teoretiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Publica : 1992 : 144 s. :
ISBN: 91-38-92209-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Om vuxnas studier
Larsson Staffan, Olsson Lars-Erik (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 221 s. :
ISBN: 91-44-02935-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 17-134)

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :

Ellström, Per-Erik (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk Forskning i Sverige, nr 3 4, s 182-194. Pommer Nilsson, Peter (2002). En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Umeå Universitet, Pedagogiska institutionen, http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

Moment 3: Sociologi (9 hp), Sociology (9 ects)

Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociologi
Giddens Anthony, Griffiths Simon
4., omarb. uppl. /svensk bearbetning: Jan Carle och Björn Nilsson : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 743 s. :
ISBN: 978-91-44-01947-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Anvisade artiklar tillkommer.

Moment 4: Jämförande beteendevetenskap (3 hp), Behavioral Sciences in Comparative Perspective (3 ects)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Concise rules of APA style
Washington, DC : American Psychological Association : cop. 2005 : 212 s. :
ISBN: 1-59147-252-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kap 1,3)

Anvisade artiklar tillkommer.