Engelskt namn: Education
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2011-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kursplan för kurser med start innan 2009-08-16
Kurskod: 2PE012
Högskolepoäng: 60
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-05-29
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Två av momenten behandlar pedagogisk forskning och vetenskapsteori. Därutöver ingår moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Höstterminen: Moment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science) I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till vetenskapligt tänkande. Innehållet behandlar dels ämnet pedagogik och de frågor pedagogiken berör, dels vetenskapsfilosofins betydelse för och koppling till vetenskaplig forskning. Momentet innehåller också träning i författandet av vetenskapliga texter. Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I momentet behandlas teorier om hur människan formas och förändras. Dels behandlas teorier som förklarar hur människan formas av det omgivande samhället, dels teorier vilka förklarar hur människan formas genom självständiga beslut och viljeyttringar. Vidare behandlar momentet också frågor om den enskilda människans roll i samhällets gemenskap. I momentet behandlas även textanalys som metod. Moment 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I momentet behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande bearbetas och utgör grund för reflektion över studentens egna erfarenhet av vuxenutbildningsverksamhet. I momentet behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I momentet behandlas fostransprocessen och dess konsekvenser utifrån olika perspektiv. Bland annat belyses hur fostran är relaterat till olika maktförhållanden i samhället samt till historiska och kulturella strömningar. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Vårterminen: Moment 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Momentet innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i momentet är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. I momentet behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching) I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under momentet behandlas också frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Moment 7: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) I momentet behandlas de processer som genererar normaliteter och avvikelser. Exempel ges på olika sätt att förklara dels hur den enskilde individens inställning till den andre formas och dels hur förhållandet mellan normalgruppen och den avvikande gruppen formas. I momentet behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. Moment 8: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development) I momentet behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. I momentet behandlas även textanalys som metod.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - använda, problematisera och kritiskt granska samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kroksmark Tomas
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 533 s. :
ISBN: 91-44-01564-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson, Ulla (2003). From frame factors to meaning making: Shifting foci of curriculum research in Sweden. I William F. Pinar (red.) (2003) International Handbook of Curriculum Research, Mahwa: Lawrence Erlbaum Associates. Pedagogisk forskning, (2000), 5:2, s 131-180. Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, e-tidskrift: http://www.upi.artisan.se/docs/Doc272.pdf
Klassisk och modern samhällsteori
Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 735 s. :
ISBN: 91-44-02876-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hirdman Yvonne
Genus : om det stabilas föränderliga former.
2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
ISBN: 91-47-07294-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-04945-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-27-08535-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Alice
For your own good : hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
2. ed. : New York : Farrar : 1984 : xvii, [2], 282, [2] s. :
ISBN: 0-374-15750-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets *datanät komma åt texten) Jonassen, Ann J. & Ringsted, Suzanne (2008). Sigmund Freuds psykoanalytiska teori . I E. Jerlang m fl (Red.), Utvecklingspsykologiska teorier (5:e uppl.), (pp. 33-65). Stockholm: Liber. Wedel-Brandt, Birte (2006). "Daniel Sterns teori om utveckling". I E. Jerlang m fl (Red.), Utvecklingspsykologiska teorier (5:e uppl.), (pp. 335-364). Stockholm: Liber.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
C- och D-uppsatser från Pedagogiska institutionen, Umeå universitet tillkommer. Publicerade recensioner av vetenskapliga arbeten motsvarande ca 30 sidor och som väljs i samråd med läraren tillkommer. En publikation som den studerande valt i samråd med lärare tillkommer.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahllöf, Urban (1999). Det tidiga ramfaktorteoretiska tänkandet en tillbakablick. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 5-29. Linné, Agneta (1999). Om ramfaktorteorin och historisk förändring noteringar utifrån en läroplanshistorisk studie. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 59-71. Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 31-41.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade socialpedagogiken
Eriksson Lisbeth, Markström Ann-Marie
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01288-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Ulla
Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
[Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
ISBN: 91-630-9844-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1, s 4-6)
Rosenberg Tiina
Queerfeministisk agenda.
Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-89044-92-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Lind Rolf (red.)
Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
ISBN: 91-7150-798-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
ISBN: 91-7305-791-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :
Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik : [installationsföreläsningar i pedagogik 1910-1982]
Lindberg Leif, Berge Britt-Marie
Lund : Studentlitteratur : 1988 : 221, [3] s. :
ISBN: 91-44-28501-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson, Ulla (fc). From frame factors to meaning making: Shifting foci of curriculum research in Sweden. I International Handbook of Curriculum Research. Pedagogisk forskning, (2000), 5:2, s 131-180.
Klassisk och modern samhällsteori
Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 735 s. :
ISBN: 91-44-02876-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hirdman Yvonne
Genus : om det stabilas föränderliga former.
2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
ISBN: 91-47-07294-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-04945-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-27-08535-X
Se Umeå UB:s söktjänst
I begynnelsen var uppfostran
Miller Alice, Gut Emmy, Wiking Philippa
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 270, [2] s. :
ISBN: 91-46-14024-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-04945-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=597890&loginpage=login.asp&site=ehost&scope=site Dürkheim, Emile (1911/1988). Pedagogik, dess innehåll och roll. SPOV nr 6. Artikelkompendium från Pedagogiska Magasinet tillkommer.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
C- och D-uppsatser från Pedagogiska institutionen, Umeå universitet tillkommer. Publicerade recensioner av vetenskapliga arbeten motsvarande ca 30 sidor och som väljs i samråd med läraren tillkommer. En publikation som den studerande valt i samråd med lärare tillkommer.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahllöf, Urban (1999). Det tidiga ramfaktorteoretiska tänkandet en tillbakablick. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 5-29. Linné, Agneta (1999). Om ramfaktorteorin och historisk förändring noteringar utifrån en läroplanshistorisk studie. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 59-71. Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, nr.1, s 31-41.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Den svårfångade socialpedagogiken
Eriksson Lisbeth, Markström Ann-Marie
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01288-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Ulla
Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
[Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
ISBN: 91-630-9844-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1, s 4-6)
Rosenberg Tiina
Queerfeministisk agenda.
Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-89044-92-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Lind Rolf (red.)
Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
ISBN: 91-7150-798-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
ISBN: 91-7305-791-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :
Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.