"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A/B, 60 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2009-08-17 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE012

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-05-29

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-16

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Två av momenten behandlar pedagogisk forskning och vetenskapsteori. Därutöver ingår moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Höstterminen: Moment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science) I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till vetenskapligt tänkande. Innehållet behandlar dels ämnet pedagogik och de frågor pedagogiken berör, dels vetenskapsfilosofins betydelse för och koppling till vetenskaplig forskning. Momentet innehåller också träning i författandet av vetenskapliga texter. Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I momentet behandlas teorier om hur människan formas och förändras. Dels behandlas teorier som förklarar hur människan formas av det omgivande samhället, dels teorier vilka förklarar hur människan formas genom självständiga beslut och viljeyttringar. Vidare behandlar momentet också frågor om den enskilda människans roll i samhällets gemenskap. I momentet behandlas även textanalys som metod. Moment 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I momentet behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande bearbetas och utgör grund för reflektion över studentens egna erfarenhet av vuxenutbildningsverksamhet. I momentet behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I momentet behandlas fostransprocessen och dess konsekvenser utifrån olika perspektiv. Bland annat belyses hur fostran är relaterat till olika maktförhållanden i samhället samt till historiska och kulturella strömningar. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Vårterminen: Moment 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Momentet innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i momentet är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. I momentet behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching) I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under momentet behandlas också frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Moment 7: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) I momentet behandlas de processer som genererar normaliteter och avvikelser. Exempel ges på olika sätt att förklara dels hur den enskilde individens inställning till ”den andre” formas och dels hur förhållandet mellan ”normalgruppen” och den avvikande gruppen formas. I momentet behandlas även textanalys som metod. Moment 8: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development) I momentet behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. I momentet behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda, problematisera och kritiskt granska samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling och analys

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Moment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp

    Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp

    Moment 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp

    Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Moment 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp

    Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp

    Moment 7: Socialpedagogik, 7,5 hp

    Moment 8: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

  • Giltig från: 2009 vecka 34

    Moment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
    Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
    Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :

    Kroksmark Tomas
    Den tidlösa pedagogiken
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 533 s. :
    ISBN: 91-44-01564-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
    Läsanvisning: Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eklund, Harald (2000). Vart är pedagogikforskningen på väg? Ämnesområden och forskningsmönster i svenska doktorsavhandlingar under en femårsperiod. Pedagogisk forskning i Sverige, nr2, s. 131-180. Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1, e-tidskrift: http://www.upi.artisan.se/docs/Doc272.pdf

    Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp

    Klassisk och modern samhällsteori
    Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
    3., [utvidgade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 552 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6433-03/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 9789144046426
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
    ISBN: 91-44-04274-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Genus : om det stabilas föränderliga former.
    2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-07294-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärprocesser i högre utbildning
    Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05266-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
    ISBN: 91-44-01851-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
    2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-03813-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Finns som PDF-fil på webben under Skolverket/publikationer Meddelanden från kommissionen - Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen. Finns att ladda ner: http://www.regeringen.se/content/1/c4/25/79/6a639fe3.pdf

    Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jerlang Espen (red.)
    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
    5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
    ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Thomas
    Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-27-08535-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miller Alice.
    For your own good : hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
    London : Virago : 2001 : 288 s. :
    ISBN: 0-86068-899-2 (hft.) och 978-0-86068-899-0 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-44-03802-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child´s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets *datanät komma åt texten)

    Moment 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer ett mindre antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare.

    Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp

    Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik
    Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    2., omarb. uppl. : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 293 s. :
    ISBN: 91-7656-518-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 1-31)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-44-03802-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindblad, Sverker, Linde, Göran & Naeslund, Lars. (1999). Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 93-109. Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 31-41. Kroksmark, Thomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, 17, Nr 1-2.

    Moment 7: Socialpedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
    ISBN: 91-44-04274-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Ulla
    Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
    [Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
    ISBN: 91-630-9844-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap. 1, s. 8-10) Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Madsen Bent
    Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
    ISBN: 91-44-00481-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rosenberg Tiina
    Queerfeministisk agenda.
    Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-89044-92-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 8: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lind Rolf (red.)
    Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
    3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
    ISBN: 91-7150-798-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
    ISBN: 91-7305-791-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
    Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
    Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :

    Trost Jan
    Enkätboken
    3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04046-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.