"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A/B, 60 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 till 2011-08-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE012

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-05-29

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Två av delkurserna behandlar pedagogisk forskning och vetenskapsteori. Därutöver ingår delkurser som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. För den sista delkursen på vårterminen finns två valbara alternativ. HÖSTTERMINEN: Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science) I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till grundläggande vetenskapsfilosofiska begrepp. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. I kursen tas också skillnaden mellan olika vetenskapliga traditioner upp. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. Kursen innehåller även träning i författandet av vetenskapliga texter. Delkurs 2: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I kursen behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen ingår även att få kunskap om hur samhällsvetenskapliga teorier används inom pedagogikforskning samt att få förståelse för teorins roll i forskningsprocessen. Delkurs 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Delkurs 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. VÅRTERMINEN: Delkurs 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Kursen innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i kursen är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. Delkurs 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching) I kursen behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under kursen behandlas frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen tränas även problemformulering som en del i forskningsprocessen. Delkurs 7: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod. Delkurs 8a: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development) I kursen behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. Delkurs 8b: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5hp (Individual Thesis in Education) Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med kursansvarig lärare. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
Läsanvisning: *

Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Läsanvisning: *

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 2: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 203-232)

Delkurs 3: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärprocesser i högre utbildning
Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05266-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Meddelande från kommissionen (2007). Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007). Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Delkurs 5: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsberg, Rodney. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder, och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 6(4), 270-292. * Därutöver tillkommer ett mindre antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare. * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson Anders
Lärande bedömning
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66688-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
ISBN: 91-44-01027-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
ISBN: 91-44-03802-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindblad, Sverker, Linde, Göran & Naeslund, Lars. (1999). Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 93-109. * Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 31-41. * Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 7: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education)

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Börjesson Mats
Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok
1. uppl.,b 7. [tr.] [Elektronisk resurs] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b eLib [distributör] : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-06400-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Bredström, Anna (2005). Love in Another Country - Race, Gender and Sexuality in Sexual Education Material Targeting Migrants in Sweden. Sexualities. 8(4) s. 517-535. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 8a: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lind Rolf (red.)
Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
ISBN: 91-7150-798-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
ISBN: 91-7305-791-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 8b: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (Individual Thesis in Education)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.