"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och IT, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Learning and Information Technology

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE016

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas relationen mellan lärande och informations-, och kommunikationsteknik. Informationstekniska former för lärande presenteras, används, värderas och problematiseras utifrån olika perspektiv. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - beskriva och analysera relationen mellan lärande och informations-, och kommunikationsteknik med hjälp av olika perspektiv på lärande - navigera i en informationsteknisk plattform, delta och samarbeta med andra online - använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. All undervisning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
    Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
    ISBN: 91-44-04370-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stephenson John (red.)
    Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
    London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
    ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wännman Toresson Gunnel
    Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
    Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
    ISBN: 91-7305-168-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism I datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

  • Giltig från: 2007 vecka 34

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
    Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
    ISBN: 91-44-04370-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stephenson John (red.)
    Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
    London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
    ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wännman Toresson Gunnel
    Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
    Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
    ISBN: 91-7305-168-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism I datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.