Engelskt namn: Learning and Information Technology
Denna kursplan gäller: 2009-08-17 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kurskod: 2PE016
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-16
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas relationen mellan lärande och informations-, och kommunikationsteknik. Informationstekniska former för lärande presenteras, används, värderas och problematiseras utifrån olika perspektiv. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - beskriva och analysera relationen mellan lärande och informations-, och kommunikationsteknik med hjälp av olika perspektiv på lärande - navigera i en informationsteknisk plattform, delta och samarbeta med andra online - använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. All undervisning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Anderson, Terry (Ed.). (2008). Theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press. Gerbic P., Stacey E. (2005). A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks. Internet and Higher Education, 8, 45-59. Hrastinski, Stefan. (2009) A theory of online learning as online participation. Computers & Education 52, 78-82. Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Liljeström, Monica (2010) Learning Text Talk, Collaborative learning in asynchronous text based discussion forums. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Akademisk avhandling. Olofsson, A.D., & Lindberg, A.D. (2008). An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other. In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. Rovai, Alfred P & Baker, Jason D. (2005) Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions Quarterly Review of Distance Education [1528-3518] Rovai, 6(1). Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007) Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
ISBN: 91-44-04370-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Stephenson John (red.)
Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wännman Toresson Gunnel
Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
ISBN: 91-7305-168-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html