Engelskt namn: Theories on Learning and Conditions for Adult Learning
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kurskod: 2PE026
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-06-14
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter, samt i arbetslivet, i relation till den pågående samhällsutvecklingen. Forskning om ett urval av dagens vuxenutbildningsinstitutioner behandlas. I kursen behandlas även moderna lärandeteorier samt läroplansteori, som grund för reflektion över vuxenutbildning som system och som praktik för lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - problematisera vuxenutbildningens betydelse för såväl samhälle som individ - redogöra för och analysera olika lärandeteorier i relation till vuxnas lärande - redogöra för och problematisera hur omgivande förutsättningar kan påverka möjligheter till lärande - tillämpa relevanta teoretiska perspektiv för en analys av vuxenpedagogisk verksamhet
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa delar av kursen kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Kunskapers värde : validering i teori och praktik
Andersson Per, Fejes Andreas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. :
ISBN: 91-44-03829-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Gun
On lifelong learning as stories of the present
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 61, [8] s. :
ISBN: 978-91-7264-436-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Vuxenantologin : en grundbok om vuxnas lärande
Borgström Lena, Gougoulakis Petros
Stockholm : Atlas : 2006 : 502 s. :
ISBN: 91-7389-202-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärprocesser i högre utbildning
Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05266-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Henning Loeb Ingrid
Utveckling och förändring i kommunal vuxenutbildning : en yrkeslivshistorisk ingång med berättelser om lärarbanor
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2006 :
http://hdl.handle.net/2077/9428
ISBN: 91-7346-548-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
ISBN: 91-44-01387-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
ISBN: 91-44-01027-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst
From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). För EU i tiden. En betraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 10 (2), s.139-147. * Meddelande från kommissionen (2007). Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * * Texten finns tillgänglig i digital form.