"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vuxenpedagogik - teorier om lärande och villkoren för vuxnas lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Theories on Learning and Conditions for Adult Learning

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-06-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter, samt i arbetslivet, i relation till den pågående samhällsutvecklingen. Forskning om ett urval av dagens vuxenutbildningsinstitutioner behandlas. I kursen behandlas även moderna lärandeteorier samt läroplansteori, som grund för reflektion över vuxenutbildning som system och som praktik för lärande.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - problematisera vuxenutbildningens betydelse för såväl samhälle som individ - redogöra för olika lärandeteorier i relation till vuxnas lärande - redogöra för hur omgivande förutsättningar kan påverka möjligheter till lärande - tillämpa relevanta teoretiska perspektiv för en analys av vuxenpedagogisk verksamhet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa delar av kursen kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Kunskapers värde : validering i teori och praktik
    Andersson Per, Fejes Andreas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. :
    ISBN: 91-44-03829-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
    Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-44-05393-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berglund Gun
    On lifelong learning as stories of the present
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 61, [8] s. :
    ISBN: 978-91-7264-436-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Vuxenantologin : en grundbok om vuxnas lärande
    Borgström Lena, Gougoulakis Petros
    Stockholm : Atlas : 2006 : 502 s. :
    ISBN: 91-7389-202-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärprocesser i högre utbildning
    Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05266-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Henning Loeb Ingrid
    Utveckling och förändring i kommunal vuxenutbildning : en yrkeslivshistorisk ingång med berättelser om lärarbanor
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2006 :
    http://hdl.handle.net/2077/9428
    ISBN: 91-7346-548-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
    Johansson Kjell, Salin Sven
    Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975302-3-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
    ISBN: 91-44-01387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :

    Myndigheten för skolutveckling
    Utmaning : lära hela livet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
    ISBN: 91-85128-34-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). För EU i tiden. En beraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 10 (2), s.139-147. Karlsson, Conny (2008) VUXNA I FLEXIBLA STUDIER - lärande i människors liv. Nationellt centrum för flexibelt lärande. Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig]

  • Giltig från: 2009 vecka 34

    Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
    Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-44-05393-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berglund Gun
    On lifelong learning as stories of the present
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 61, [8] s. :
    ISBN: 978-91-7264-436-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Vuxenantologin : en grundbok om vuxnas lärande
    Borgström Lena, Gougoulakis Petros
    Stockholm : Atlas : 2006 : 502 s. :
    ISBN: 91-7389-202-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärprocesser i högre utbildning
    Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05266-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Henning Loeb Ingrid
    Utveckling och förändring i kommunal vuxenutbildning : en yrkeslivshistorisk ingång med berättelser om lärarbanor
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2006 :
    http://hdl.handle.net/2077/9428
    ISBN: 91-7346-548-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
    ISBN: 91-44-01387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :

    SOU 2004:30
    Folkbildning i brytningstid : en utvärdering av studieförbund och folkhögskolor : slutbetänkande
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2004 : 361, [4] s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/13266
    ISBN: 91-38-22106-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). För EU i tiden. En beraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 10 (2), s.139-147. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen. Östlund, Berit (2008). Prerequisites for interactive learning in distance education: Perspectives from Swedish students. Australasian Journal of Educational Technology, 24(1), 42-56.