Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas teorier om hur människan formas och förändras. Dels behandlas teorier som förklarar hur människan formas av det omgivande samhället, dels teorier vilka förklarar hur människan formas genom självständiga beslut och viljeyttringar. Vidare behandlar kursen också frågor om den enskilda människans roll i samhällets gemenskap. I kursen behandlas även textanalys som metod.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra huvuddragen i olika teorier vilka beskriver och förklarar hur människan formas och förändras av det omgivande samhället
- beskriva och jämföra huvuddragen i olika teorier vilka beskriver och förklarar hur människan formas och förändras som ett resultat av självständiga viljeyttringar
- använda och problematisera textanalys som metod
- reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys Bergström Göran, Boréus Kristina 2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. : ISBN: 91-44-04274-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Hirdman Yvonne Genus : om det stabilas föränderliga former. 2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. : ISBN: 91-47-07294-6 Se Umeå UB:s söktjänst