"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik B, Distans, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE071

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-10-24

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Moment 1: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Momentet innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i kursen är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. I momentet behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. Utöver det obligatoriska momentet ska tre moment som behandlar olika aspekter av pedagogikens studieobjekt ingå. Vilka som helst av de nedanstående momenten kan ingå i kursen. De ges två och två parallellt över hela året och studenten väljer således mellan två alternativ för varje moment. Följande moment erbjuds under höstterminen: Moment 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I momentet behandlas fostransprocessen och dess konsekvenser utifrån olika perspektiv. Bland annat belyses hur fostran är relaterat till olika maktförhållanden i samhället samt till historiska och kulturella strömningar. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Moment 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp (The Human as a Social Being) I momentet behandlas teorier vilka beskriver och förklarar hur människan formas och förändras av det omgivande samhället. I momentet behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Följande moment erbjuds under vårterminen: Moment 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) I momentet behandlas de processer som genererar normaliteter och avvikelser. Exempel ges på olika sätt att förklara dels hur den enskilde individens inställning till ”den andre” formas och dels hur förhållandet mellan ”normalgruppen” och den avvikande gruppen formas. I momentet behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. Moment 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I momentet behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande bearbetas och utgör grund för reflektion över studentens egna erfarenhet av vuxenutbildningsverksamhet. I momentet behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Moment 4a: Lärande och IT, 7,5 hp (Learning and Information Technology) I momentet behandlas relationen mellan lärande och informations-, och kommunikationsteknik. Informationstekniska former för lärande presenteras, används, värderas och problematiseras utifrån olika perspektiv. I momentet behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. Moment 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development) I momentet behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. I momentet behandlas även textanalys som metod.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - använda, problematisera och kritiskt granska samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp på Pedagogik A, varav 7,5 hp Pedagogik som vetenskap, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handled¬ning. All undervisning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/ delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/ momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan skall anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Moment 1: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    C- och D-uppsatser från Pedagogiska institutionen, Umeå universitet tillkommer. Publicerade recensioner av vetenskapliga arbeten motsvarande ca 30 sidor och som väljs i samråd med läraren tillkommer. En publikation som den studerande valt i samråd med lärare tillkommer.

    Moment 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Thomas
    Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-27-08535-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miller Alice
    For your own good : hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
    2. ed. : New York : Farrar : 1984 : xvii, [2], 282, [2] s. :
    ISBN: 0-374-15750-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets *datanät komma åt texten) Jonassen, Ann J. & Ringsted, Suzanne (2008). Sigmund Freuds psykoanalytiska teori . I E. Jerlang m fl (Red.), Utvecklingspsykologiska teorier (5:e uppl.), (pp. 33-65). Stockholm: Liber. Wedel-Brandt, Birte (2006). "Daniel Sterns teori om utveckling". I E. Jerlang m fl (Red.), Utvecklingspsykologiska teorier (5:e uppl.), (pp. 335-364). Stockholm: Liber.

    Moment 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp

    Klassisk och modern samhällsteori
    Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 735 s. :
    ISBN: 91-44-02876-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Genus : om det stabilas föränderliga former.
    2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-07294-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fördjupningslitteratur inom någon samhällsinriktad teori och som väljs i samråd med läraren tillkommer.

    Moment 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade socialpedagogiken
    Eriksson Lisbeth, Markström Ann-Marie
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01288-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Ulla
    Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
    [Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
    ISBN: 91-630-9844-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap.1, s 4-6)

    Rosenberg Tiina
    Queerfeministisk agenda.
    Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-89044-92-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
    Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
    ISBN: 91-44-00373-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
    ISBN: 91-44-61881-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger,
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
    ISBN: 91-518-3728-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.

    Moment 4a: Lärande och IT, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
    Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
    ISBN: 91-44-04370-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stephenson John (red.)
    Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
    London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
    ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wännman Toresson Gunnel
    Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
    Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
    ISBN: 91-7305-168-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism I datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

    Moment 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
    ISBN: 91-44-04274-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lind Rolf (red.)
    Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
    3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
    ISBN: 91-7150-798-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
    ISBN: 91-7305-791-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
    Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
    Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :

    Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Moment 1: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    C- och D-uppsatser från Pedagogiska institutionen, Umeå universitet tillkommer. Publicerade recensioner av vetenskapliga arbeten motsvarande ca 30 sidor och som väljs i samråd med läraren tillkommer. En publikation som den studerande valt i samråd med lärare tillkommer.

    Moment 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
    Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04838-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Thomas
    Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-27-08535-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I begynnelsen var uppfostran
    Miller Alice, Gut Emmy, Wiking Philippa
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-46-14024-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
    Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
    3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04945-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=597890&loginpage=login.asp&site=ehost&scope=site Dürkheim, Emile (1911/1988). Pedagogik, dess innehåll och roll. SPOV nr 6. Artikelkompendium från Pedagogiska Magasinet tillkommer.

    Moment 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp

    Klassisk och modern samhällsteori
    Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 735 s. :
    ISBN: 91-44-02876-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Genus : om det stabilas föränderliga former.
    2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-07294-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fördjupningslitteratur inom någon samhällsinriktad teori och som väljs i samråd med läraren tillkommer.

    Moment 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade socialpedagogiken
    Eriksson Lisbeth, Markström Ann-Marie
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01288-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Ulla
    Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
    [Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
    ISBN: 91-630-9844-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap.1, s 4-6)

    Rosenberg Tiina
    Queerfeministisk agenda.
    Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-89044-92-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
    Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
    ISBN: 91-44-00373-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
    ISBN: 91-44-61881-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger,
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
    ISBN: 91-518-3728-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.

    Moment 4a: Lärande och IT, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
    Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
    ISBN: 91-44-04370-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stephenson John (red.)
    Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
    London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
    ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wännman Toresson Gunnel
    Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
    Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
    ISBN: 91-7305-168-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism I datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

    Moment 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lind Rolf (red.)
    Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
    3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
    ISBN: 91-7150-798-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
    ISBN: 91-7305-791-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
    Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
    Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :

    Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.

  • Giltig från: 2007 vecka 34

    Moment 1: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    C- och D-uppsatser från Pedagogiska institutionen, Umeå universitet tillkommer. Publicerade recensioner av vetenskapliga arbeten motsvarande ca 30 sidor och som väljs i samråd med läraren tillkommer. En publikation som den studerande valt i samråd med lärare tillkommer.

    Moment 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
    Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04838-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Thomas
    Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-27-08535-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I begynnelsen var uppfostran
    Miller Alice, Gut Emmy, Wiking Philippa
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-46-14024-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
    Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
    3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04945-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=597890&loginpage=login.asp&site=ehost&scope=site Dürkheim, Emile (1911/1988). Pedagogik, dess innehåll och roll. SPOV nr 6. Artikelkompendium från Pedagogiska Magasinet tillkommer.

    Moment 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp

    Klassisk och modern samhällsteori
    Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 735 s. :
    ISBN: 91-44-02876-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Hirdman Yvonne
    Genus : om det stabilas föränderliga former.
    2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-07294-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fördjupningslitteratur inom någon samhällsinriktad teori och som väljs i samråd med läraren tillkommer.

    Moment 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Den svårfångade socialpedagogiken
    Eriksson Lisbeth, Markström Ann-Marie
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01288-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Ulla
    Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
    [Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
    ISBN: 91-630-9844-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap.1, s 4-6)

    Rosenberg Tiina
    Queerfeministisk agenda.
    Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-89044-92-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
    Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
    ISBN: 91-44-00373-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
    ISBN: 91-44-61881-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger,
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
    ISBN: 91-518-3728-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.

    Moment 4a: Lärande och IT, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
    Jobring Ove, Carlén Urban (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
    ISBN: 91-44-04370-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stephenson John (red.)
    Teaching & learning online : pedagogies for new technologies
    London : Kogan Page : 2001 : xi, 228 p. :
    ISBN: 0-7494-3511-9 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wännman Toresson Gunnel
    Kvinnor skapar kunskap på nätet : datorbaserad fortbildning för lärare
    Umeå : Univ. : cop. 2002 : 243, [19] s. :
    ISBN: 91-7305-168-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Olofssson, D. Anders (2000). Konstruktivism I datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr. 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

    Moment 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell Judith
    Introduktion till forskningsmetodik
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :

    Lind Rolf (red.)
    Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
    3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
    ISBN: 91-7150-798-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
    ISBN: 91-7305-791-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
    Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
    Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :

    Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157.