Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas och problematiseras Strategiskt HRM med en fördjupning av hur olika teoretiska och vetenskapsfilosofiska perspektiv påverkar organisationers arbete med HR-frågor. Inom kursen fördjupas även förståelsen av internationellt HRM. Kursen bygger på en analys av en caseorganisation samt en individuell studie av en fritt vald organisation.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förstå organisationers HR-arbete utifrån olika teoretiska och vetenskapsfilosofiska perspektiv
- analysera och problematisera hur olika teoretiska och vetenskapsfilosofiska utgångspunkter påverkar organisationers arbete med HR-frågor
- förstå och problematisera strukturella och kulturella aspekter av internationellt HRM
- tillämpa ovanstående i praktiska analysuppgifter
Behörighetskrav
Tidigare genomgått kursen HR-arbete i teori och praktik eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 46
International human resource management : policies and practices for multinational enterprises Briscoe Dennis R., Schuler Randall S., Claus Lisbeth M. 3. ed. : London : Routledge : 2008 : 397 s. : ISBN: 978-0-415-77350-8 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. : ISBN: 978-91-44-06844-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie 2. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 269 s. : ISBN: 978-91-47-08954-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Värdeskapande HR Ulrich Dave, Brockbank Wayne 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 336 s. : ISBN: 978-91-44-00534-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer fem (5) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.