"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HR-arbete i teori och praktik II, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice II

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE104

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-12-06

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-29

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas och problematiseras strategiskt HRM på ett fördjupat sätt genom att belysa hur olika vetenskapsteoretiska perspektiv kan användas för att förstå organisationers arbete med HR-frågor. Inom kursen fördjupas även förståelsen av internationellt HRM. Kursen bygger på en analys av en caseorganisation samt en individuell empirisk studie.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa, med utgångspunkt i olika vetenskapsteoretiska perspektiv en fördjupad förståelse, för organisationers HR-arbete, med särskild tonvikt på Strategisk Human Resources Management (SHRM) och Human Resources Development (HRD) i termer av kompetensförsörjning och internationellt HRM

Färdighet och förmåga

  • analysera och problematisera hur olika teoretiska utgångspunkter och logiker kan ta sig uttryck i organisationers arbete med HR-frågor
  • analysera och problematisera strukturella och kulturella aspekter av internationellt HRM
  • självständigt genomföra en empirisk studie
  • självständigt identifiera och formulera relevanta frågeställningar i relation till kursens innehåll
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i relation till relevanta problemställningar
  • kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer gällande HR-arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sin egen syn på sanning samt sin egen kunskap om HR-frågor i förhållande till de teoretiska utgångspunkter och begrepp som behandlas i kursen
  • visa förmåga att göra etiska bedömningar vid genomförandet av den individuella studien

Behörighetskrav

Godkänt betyg från kursen HR-arbete i teori och praktik eller 15 hp inom området HR eller HRM.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier som baseras på individuella skriftliga uppgifter som diskuteras i grupp.
Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i ett antal tematiska skriftliga inlämningsuppgifter med fokus på centrala begrepp och teorier. Färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt examineras i ett antal praktiska skriftliga caseuppgifter samt i en individuell analys av en fritt vald organisation som redovisas i en skriftlig hemtentamen.

Examinationen sker löpande under kursen liksom i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Tema- och caseuppgifter bedöms med G respektive U medan den avslutande individuella hemtentamen bedöms med utgångspunkt i den tregradiga skalan. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella hemtentamen.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

International human resource management : policies and practices for multinational enterprises
Briscoe Dennis R., Schuler Randall S., Tarique Ibraiz
4th ed. : New York : Routledge : 2012 : xxiv, 527 p. :
ISBN: 978-0-415-88475-4 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitativa metoder : från vetenskapsteori till praktik
Justesen Lise, Mik-Meyer Nanna, Andersson Sten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 137 s. :
ISBN: 978-91-44-07546-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schødt Ann C.
Värdeskapande HR-ledning : så utvecklar du mänskliga resurser utifrån verksamhetens behov
Stockholm : Liber : 2012 : 280 s. :
ISBN: 978-91-47-09692-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer 3 vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.