Engelskt namn: Developmental and Personality Psychology - Advanced Level
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2013-01-20
Kurskod: 2PS013
Högskolepoäng: 18
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2009-05-29
Reviderad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2012-12-17
Kursens mål är att den studerande ska förvärva fördjupade kunskaper inom utvecklingspsykologi och personlighetspsykologi främst med inriktning på medfödda och förvärvade avvikelser. Kursen behandlar utvecklings- och personlighetspatologi såväl som psykiatriska syndrom över människans hela livsspann. Kursen innefattar även diagnostik inkluderande diagnostiska system och klinisk testningsmetodik.
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Momentet ska ge studenten kunskap att förstå och kritiskt reflektera kring uppkomst, förlopp och behandling av utvecklings- och personlighetspatologi inklusive psykiatriska syndrom över människans livsspann. Momentet innefattar även diagnostik och diagnostikmodeller samt översiktlig läkemedelskunskap.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Momentet syftar till att ge den studerande kunskaper om konstruktion och utvärdering av standardiserade tester samt förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori. Momentet syftar också till att ge den studerande insikt i möjligheter och problem med användande av standardiserade test.
Efter kursen förväntas studenten kunna:
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp
• Visa god kännedom om och förståelse för olika former av psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna
• Visa god kännedom om de vanligaste förekommande åldranderelaterade syndromen hos människan.
• Visa kännedom kring diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende psykologiska utvecklingsstörningar och psykiska störningar.
• Visa orienterande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna
• Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och i viss mån tillämpa teorier, metoder och behandlingsmodeller kopplade till psykiska problem, störningar och syndrom.
• Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem, störningar och syndrom från olika perspektiv, inklusive intersektionella perspektiv.
• Visa förmåga att självständigt inhämta, värdera och tillämpa relevant information för att förstå psykisk ohälsa, störningar och syndrom.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
• Visa fördjupad kunskap om psykologiska testmetoder för utredning och åtgärd avseende individer
• Visa förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori
• Visa kunskaper och färdigheter beträffade konstruktion och utvärdering av psykologiska kliniska mätinstrument inom området personlighet och utveckling
• Visa fördjupad förmåga att kritiskt granska och utvärdera kvaliteten i psykologiska kliniska tester och självskattningsinstrument
• Visa kunskaper om konsekvenser av testanvändning samt felkällor som är vanligt förekommande vid psykologisk testning
För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.
Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt handledning i
samband med gruppuppgifter.
Examination sker dels genom skriftlig tentamen och dels genom muntlig/skriftlig redovisning av uppgifter. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Examination sker skriftligt och genom seminarier/gruppövningar, samt genom fördjupningsarbete som redovisas skriftligt och muntligt. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Examinationen sker skriftligt och genom deltagande i seminarier/gruppövningar och består av att visa kunskaper om centrala testteoretiska begrepp samt att tillämpa dessa kunskaper genom att granska kvaliteten i ett psykologiskt test Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Grundutbildningsutskottet, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Beslut om tillgodoräknande kan överklagas till Överklagandenämnden. Skriftlig överklagan ställs till Överklagandenämnden Umeå universitet, registrator, 901 87 Umeå inom tre veckor från den dag beslutet tilldelades. I överklagan ska anges vilket beslut som överklagas och vilken ändring som begärs.
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Personlighetsstörningar
Emmelkamp Paul M. G., Kamphuis Jan Henk, Lindqvist Bodil
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 291 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-05182-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Psychopathology : foundations for a contemporary understanding
Maddux James E., Winstead Barbara A.
3rd ed. : New York, NY : Routledge : 2012. : p. cm. :
ISBN: 978-0-415-88790-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Urbina Susana
Essentials of psychological testing
Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.