"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling 1 för psykologprogrammet med inriktning mot idrott, 6 hp

Engelskt namn: Professional Development 1 for the Masters Programme in Sports Psychology

Denna kursplan gäller: 2016-07-25 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS153

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-11

Innehåll

Under kursen introduceras psykologens professionella uppdrag och begreppet profession och allians problematiseras liksom vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för psykologens yrkesutövning. Kursen behandlar även observationsmetoder som kan användas vid bedömning av barn, och fokus ligger på allians och det professionella förhållningssättet i mötet med barn i en pedagogisk miljö.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
• Visa kunskap och förståelse för psykologens professionsroll
• Visa kunskap och förståelse om olika steg i psykologens arbete med bedömningsprocesser
• Visa kunskap om observationsmetoder som kan användas på barn
• Visa kunskap och förståelse för samarbetsrelationens betydelse för psykologens arbetsuppgifter

Färdighet och förmåga
• Visa förmåga att planera en testsituation och genomföra observation/testning med ett barn
• Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt i mötet med barn i pedagogisk miljö.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Reflektera kring så väl testsituationen som det professionella förhållningsättet
• Reflektera över egna värderingar relaterat till psykologprofessionen
• Reflektera över den egna personen och den egna förmågan att visa empati i relation till kursens innehåll
 

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Vidare förkunskapskrav gäller: Introduktionskurs i psykologi för psykologprogrammet med inriktning mot idrott 7,5 hp, Vetenskaplig och professionell metod förpsykologprogrammet med inriktning mot idrott 7,5 hp och Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet med inriktning mot idrott, 7,5 hp eller motsvarande. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen inleds med att kursinnehållet introduceras med genomgångar och gruppövningar. Därefter auskulterar de studerande i en pedagogisk miljö, t.ex. en förskola, under en veckas tid. Under denna auskultation genomför studenterna observationer av barn som ligger till grund för en vetenskaplig rapport. Studenterna genomför också en observation/testning med ett barn och handledare gör en bedömning av det professionella förhållningssättet i denna situation. Efter auskultationen hålls reflekterande seminarier.

 Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
 

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examination sker
Individuellt:
• Kunskap och förståelse examineras genom en skriftlig vetenskaplig rapport
• Färdigheter och förmåga examineras genom att en bedömning görs av den studerandes förmåga att planera en testsituation och genomföra observation/testning med ett barn, samt förmåga till ett professionellt förhållningssätt i mötet med barn i pedagogisk miljö.
• Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom skriftlig reflekterande inlämningsuppgift som diskuteras under ett seminarium.

Gruppvis:
• Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom aktivt deltagande i ett seminarium

Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig, individuell eller i grupp) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle. För examinationen av färdigheter och förmåga sker ett omprov under auskultationen eller i nära anslutning till denna för  den studerande som inte blivit godkänd eller frånvarat vid bedömningen av professionellt förhållningssätt.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

Kursen ges i anslutning till ämneskursen "Barn och Unga i ett kliniskt och pedagogiskt perspektiv" och sker i samverkan med Pedagogiska institutionen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.