"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Gruppsykologi i teori och praktik för psykologprogrammet med inriktning mot idrott, 8 hp

Engelskt namn: Group psychology in theory and practice for the Masters Programme in Sports Psychology

Denna kursplan gäller: 2025-06-16 och tillsvidare

Kurskod: 2PS178

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2017-11-20

Reviderad av: Prefekten, 2025-06-05

Innehåll

Denna kurs syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om gruppsykologi, teamarbete och ledarskap. Genom teoretiska studier och praktiska övningar kommer studenterna att kunna tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter för att analysera och utveckla gruppdynamik,  teamarbete och ledarskapsprocesser. Kursen omfattar tre moment: Gruppsykologi, Team och Ledarskap, samt en vald observations/intervjuuppgift på något av temana Grupp, Team eller Ledarskap. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och praktiska grupparbeten. Examinationen sker genom seminarier, salstentamen och skriftligt PM.

Moment 1: Gruppsykologi 
Studenterna lär sig om teorier kring gruppers processer. Fokus ligger på att förstå och analysera grupprocesser och kommunikationsmönster.

Moment 2: Team och Ledarskap

Momentet utgör en grund i förståelsen av teamarbete och ledarskapsprocesser i organisationer, samt hur dessa inverkar på individers välbefinnande och prestation.

Moment 3: Observation/Intervju 
Studenterna genomför i grupp en observation och/eller intervju där de kartlägger en grupp-, team-, eller ledarskapssituation och därefter skriva en analys, inklusive utvecklingsförslag utifrån förvärvade teoretiska kunskaper på tidigare moment.  

Förväntade studieresultat

Moment  1: 

Kunskap och förståelse 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa förståelse för teorier grupper, speciellt gruppers livscykler och roller i grupper. 
  • Förstå orsaker till grupprelaterade konflikter och faktorer som bidrar till gruppers framgång eller misslyckande. 
  • Förstå möjligheter och problem som självstyrande grupper ställs inför.
  • Förstå hur olika normer och kommunikationsmönster kan underlätta respektive försvåra för en grupp att samarbeta med en uppgift.

Färdighet och förmåga 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa färdighet i att kunna belysa viktiga grupprocesser från den egna basgruppen samt hur dessa påverkat gruppens utveckling.

Moment 2: 

Kunskap och förståelse 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Förklara vad som kännetecknar ett team och vad som skiljer det från andra grupperingar i organisationssammanhang 
  • Redogöra för vilket empiriskt stöd som finns mellan teamarbete och teammedlemmars välbefinnande och prestation, samt förstå vilka bakgrunds och processfaktorer som påverkar teamprestationer 
  •  Återge centrala beståndsdelar inom olika ledarskapsteoribildningar och deras empiriska stöd i relation till medarbetares prestation och välbefinnande 
  • Identifiera individuella och kontextuella faktorer som inverkar på ledarskapsstilar och förväntningar ledarskapsbeteenden, med betoning på personlighet, kön och kultur 
  • Återge huvudsakliga inriktningar och upplägg inom och utveckling av team och ledare och vilket empiriskt stöd som finns för dess effektivitet  

Färdighet och förmåga 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:

  • Tillämpa konstruktiva och destruktiva ledarskapsteoribildningar och modeller i analys av ledarskapsbeteenden  
  • Tillämpa teorier och modeller om effektivt teamarbete i analys av teamarbete

Moment 3: 

Färdighet och förmåga 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:

  • Självständigt, i skrivpar eller grupp, planera och genomföra en observation av en grupp-, team-, eller ledarskapssituation
  • Visa färdighet i att göra en analys, inklusive utvecklingsförslag, utifrån observation av en grupp-, team-, eller ledarskapssituation

Moment 1-3: 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Reflektera kritiskt kring frågor om grupper, ledarskap och teamutveckling i relation till vetenskaplighet och makt. 

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.

Avklarade kurs på termin 1:
Social- och gruppsykologi7,5 hp eller Psykologi på jobbet: en introduktion till arbets- och organisationspsykologi 7,5 hp
Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Moment 1

Undervisningen består av lärarledda introduktioner, föreläsningar samt workshops och/eller seminarier som ligger till grund för examinationen.

Moment 2

Undervisningen består av lärarledda introduktioner, föreläsningar och workshops som ligger till grund för examinationen.

Moment 3

Eget arbete utifrån instruktion. Studenterna tar själva kontakt med en grupp, ett team eller en ledare för att göra besök, observera alternativt intervjua dem om deras grupprocesser, teamarbete eller synsätt på ledarrollen. Studenterna utgår ifrån sina observationer och skriver förslag om utveckling baserat på valfri teoretisk modell och egen sökt litteratur. Arbetet är tänkt vara ett sätt att närma sig området praktiskt samt att öva på analys och rekommendationsskrivande. 

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Moment 1 och 2 examineras genom examinerande seminarium och/eller examinerande workshops samt en individuell salstentamen, som examinerar både Moment 1 och 2.  

Moment 3 En skriftligt inlämnad paruppgift och ett examinerande seminarium.

Om studenten är frånvarande eller underkänns vid ett examinerande moment kommer komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Förekomst av examinerande moment/uppgifter anges i schema.  

Betyg för kursen sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd och för Godkänt betyg på kursen krävs betyg godkänt på samtliga examinerande moment. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. 

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 26

Groups : theory and experience
Napier Rodney W., Quinn Floyd F.
Eighth edition : Cambridge : Cambridge University Press : 2025 : xxvii, 411 pages :
ISBN: 9781009363594
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The psychology of work and organizations
Woods Stephen A., West Michael A.
Third edition : Andover : Cengage : [2020] : xv, 522 sidor :
ISBN: 9781473767171
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur i form av artiklar och utdrag från facklitteratur tillkommer.

Referenslitteratur

Forsyth Donelson R.
Group dynamics
Seventh edition : Boston, Mass. : Cengage : [2017] : 697 sidor :
ISBN: 9781337408851
Se Umeå UB:s söktjänst