Engelskt namn: Theories and methods of psychotherapy 1 (Family, child & adolescent) for the psychotherapy programme
Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-01-03
Kurskod: 2PS254
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2019-11-25
Reviderad av: Prefekten, 2022-10-18
Kursen innehåller ämnesområdet psykoterapeutisk teori och metod utifrån fördjupningsområdet familj-barn-ungdom samt professionell utveckling, klientarbete och handledning. Huvudinnehållet i kursen baseras på centrala teorier och metoder inom fördjupningsområdet familj-barn-ungdom. Fördjupad kartläggning av psykisk ohälsa med olika svårighetsgrad samt val av psykoterapeutiskt behandlingsupplägg genomförs. Kursen innehåller fördjupning i olika sätt att utöva vald form av psykoterapeutisk metod. Moment av allmänna psykoterapeutiska områden som gemensamma psykoterapeutiska faktorer och suicidologi, behandlas under kursen. Behandlingsrelationen i psykoterapi utgör en del av kursen och syftar till att utveckla studentens metakognitiva förmågor genom observation och reflektion kring egna personliga behov av professionell utveckling
Moment 1: Grundläggande psykoterapeutisk teori och metod utifrån fördjupningsområdet familj-barn-ungdom 10 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
* Visa fördjupad kunskap och förståelse för grundläggande teorier om systemteori, och familjeterapi och interpersonell psykoterapi för tonåringar
* Visa kunskap och förståelse för centrala begrepp inom psykoterapi, common factors och generiska metoder inom området familj/barn/ungdom
* Visa kunskap om ämnet suicidologi
* Kunna redogöra för individens utveckling i samspel med sin uppväxtfamilj,
anknytningspersoner och viktiga andra
Färdigheter och förmåga
* Behärska fördjupad kartläggning, och bedömning och målformulering inom fördjupningsområdet familj-barn-ungdom
* Integrera den nyförvärvade kunskapen med tidigare terapeutisk kunskap och erfarenhet så att den kan tillämpas i ett behandlingssammanhang
* Visa förmåga att granska eget terapeutbeteende relaterat till gemensamma psykoterapeutiska faktorer, inom området professionell utveckling
* Uppvisa förmåga att självständigt tillämpa fördjupade kunskaper inom området för familj-barn-ungdom i det psykoterapeutiska arbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
* Visa förmåga att kunna applicera ett intersektionellt perspektiv inom det psykoterapeutiska området familj-barn-ungdom
* Visa förmåga att kritiskt reflektera över psykoterapeutisk behandling med beaktande
av etiska överväganden och de maktordningar som påverkar individer, paret och
familjen
* Visa förmåga att reflektera över sin egen yrkesroll i relation till andra yrkesgrupper samt hur den egna professionella kunskapen kan kommuniceras till andra, såväl till professionella som icke-professionella.
Moment 2: Klientarbete under handledning 5 hp
Kunskap och förståelse
* Kunna redogöra för teorier och förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av psykologiska problem
Färdighet och förmåga
* Självständigt kunna göra diagnostiska bedömningar inför psykoterapi
* Under handledning, analysera och konceptualicera psykologisk problematik
* Under handledning kunna upprätta realistiska behandlingsplaner samt målformuleringar
* Kunna identifiera och hantera svårigheter som kan uppstå i det terapeutiska samspelet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
* Uppvisa fördjupad förmåga till empatisk inlevelse
* Uppvisa självkännedom i rollen som psykoterapeut
Avklarade kurser på termin 1:
Introduktionskurs för psykoterapeutprogrammet, 7,5 hp
Forskningsmetodik och psykoterapiforskning för psykoterapeutprogrammet, 7,5 hp
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, workshops, gruppövningar, handledning i grupp. Seminarierna kräver ett aktivt deltagande från studenterna. Undervisningen kan innehålla nätbaserad inslag.
Examination sker genom muntliga seminarier i grupp, individuella skriftliga hemuppgifter, individuell nätbaserad tentamen samt individuellt aktivt deltagande vid handledning.
Det som prövas i olika gruppaktiviteter är förutom närvaro, att den studerande är aktiv och bidrar med sina tankar, upplevelser och reflektioner. Den enskilda studenten ska reflektera och bidra på ett sådant sätt att gruppledaren kan säkerställa att den enskilda studenten praktiskt visar på en kontinuerlig reflektion över professionella förhållningssätt samt det innehåll som tas upp under förväntade studieresultat.
All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid institutionen för psykologi.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående klientarbete i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under klientarbetet kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sitt klientarbete i förtid och får betyget underkänd på momentet. Detta innebär att ett examinationstillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta klientarbetet samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny handledningsperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina handledningstillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Lärobok i familjeterapi
Johnsen Astri, Torsteinsson Vigdis Wie, Berglund Gustaf, Halvorsen-Kåven Solveig
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 387 s. :
ISBN: 978-91-44-09173-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carr Alan
The handbook of child and adolescent clinical psychology : a contextual approach
Third edition : Abingdon, Oxon : Routledge : 2016 : 1044 sidor :
ISBN: 9781138806139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionell familjeterapi för beteendeproblem hos ungdomar
Alexander James F., Barrett Waldron Holly, Robbins Michael S., Neeb Andrea
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 346 s. :
ISBN: 9789144103693
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Interpersonal Psychotherapy for Depressed Adolescents
New York : Guilford Press : 2011 : xix, 315 p. :
ISBN: 9781609182267
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
HBTQ+ : psykologiska perspektiv och bemötande
Lundberg Tove, Malmquist Anna, Wurm Matilda
Första utgåvan : 2017 : 440 sidor :
ISBN: 9789127147430
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Law Roslyn
Defeating teenage depression : getting there together
Johanneshov : MTM : 2019 : 1 CD-R :
Obligatorisk
Blow Adrian.
Deliberate Practice in Systemic Family Therapy
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781433837647
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter instruktioner av lärare.
Lärobok i familjeterapi
Johnsen Astri, Torsteinsson Vigdis Wie, Berglund Gustaf, Halvorsen-Kåven Solveig
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 387 s. :
ISBN: 978-91-44-09173-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carr Alan
The handbook of child and adolescent clinical psychology : a contextual approach
Third edition : Abingdon, Oxon : Routledge : 2016 : 1044 sidor :
ISBN: 9781138806139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionell familjeterapi för beteendeproblem hos ungdomar
Alexander James F., Barrett Waldron Holly, Robbins Michael S., Neeb Andrea
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 346 s. :
ISBN: 9789144103693
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Interpersonal Psychotherapy for Depressed Adolescents
New York : Guilford Press : 2011 : xix, 315 p. :
ISBN: 9781609182267
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blakemore Sarah-Jayne
Inventing ourselves : the secret life of the teenage brain
First US edition. : New York, NY : PublicAffairs : [2018] : 240 pages :
ISBN: 9781610397315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
HBTQ+ : psykologiska perspektiv och bemötande
Lundberg Tove, Malmquist Anna, Wurm Matilda
Första utgåvan : 2017 : 440 sidor :
ISBN: 9789127147430
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter instruktioner av lärare.