Engelskt namn: Theories and methods of psychotherapy 2 (Family, child & adolescent) for Specialist psychologist in Psychotherapy
Denna kursplan gäller: 2023-08-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-21
Kurskod: 2PS261
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-11
Reviderad av: Prefekten, 2023-06-01
Kursen innehåll fokuserar på psykoterapeutisk teori, utifrån fördjupningsområdet familj-barn-ungdom och behandling av olika affektiva tillstånd. I undervisningen presenteras och fördjupas metoder och tillämpning för behandling av dessa tillstånd. Kursen utgör en fortsättning och fördjupning av föregående kurs. Studentens metakognitiva förmågor genom observation och reflektion kring egna personliga behov av professionell utveckling i den psykoterapeutiska behandlingsrelationen tas upp i kursen. Kursen bygger vidare på Psykoterapeutisk teori och metod 1 och studenten förväntas träna på fler tekniker och metoder med nya klienter för att bredda och fördjupa sina kunskaper och förmågor som psykoterapeuter.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Moment 1: Psykoterapeutisk teori och metod: Behandling, utifrån fördjupningsområdet familj-barn-ungdom, 10 hp
Kunskap och förståelse
- Visa kunskap och förståelse för teorier och metoder inom fördjupningsområdet familj/barn/ungdom med fokus på förstämningssyndrom och ångest
- Visa kunskap och förståelse för compassionfokuserad behandling
Färdigheter och förmåga
- Visa förmåga att tillämpa diagnosspecifika och processbaserade metoder
- Visa förmåga att skriva vetenskapligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förmåga att reflektera kritiskt kring val av teori och behandlingsmetod
Moment 2 Klientarbetet under handledning, 5 hp
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap och förståelse för Interpersonell psykoterapi för tonåringar, IPT-A, i det egna behandlingsarbetet
Färdighet och förmåga
- Självständigt kunna göra relevanta och fördjupade diagnostiska bedömningar
- Självständigt kunna upprätta realistiska behandlingsplaner och välja fokusområde
- Självständigt kunna utföra en IPT-A-behandling
- Systematiskt och fortlöpande kunna utvärdera behandlingen tillsammans med klienten
- Kunna beskriva, analysera och dokumentera genomförd psykoterapi
- Visa förmåga att upprätthålla en meningsfull handledningsrelation samt bidra till lärande och konstruktivt samarbete i handledningsgruppen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Uppvisa förmåga att självständigt söka och identifiera relevant information för att kunna analysera det egna psykoterapeutiska arbetet
- Visa förmåga till självreflektion i relation till den professionella rollen som psykoterapeut
- Uppvisa professionellt och empatiskt förhållningssätt
Avklarade kurser på termin 3:
Psykoterapeutisk teori och metod 1 för psykoterapeutprogrammet inriktning specialistpsykolog, 15.0 hp
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, workshops, gruppövningar, handledning i grupp. Seminarierna kräver ett aktivt deltagande från studenterna.
Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination sker genom muntliga seminarier i grupp, skriftliga uppgifter individuella och i grupp samt aktivt deltagande vid handledning och specialistkollegium.
Det som prövas i olika gruppaktiviteter är förutom närvaro, att den studerande bidrar med sina tankar, upplevelser och reflektioner. Den enskilde studenten ska reflektera och bidra på ett sådant sätt att gruppledaren kan säkerställa att den enskilde studenten praktiskt visar på en kontinuerlig reflektion över professionella förhållningssätt samt det innehåll som tas upp under förväntade studieresultat.
All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till fem eller 2 examinationstillfällen (2 tillfällen om det gäller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarier provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "regler för betyg och examination på grund-och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid institutionen för psykologi.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sitt klientarbete i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett examinationstillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Compassionfokuserad terapi
Andersson Christina, Viotti Sofia
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789127134478
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carr Alan
The handbook of child and adolescent clinical psychology : a contextual approach
Third edition : Abingdon, Oxon : Routledge : 2016 : 1044 sidor :
ISBN: 9781138806139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blakemore Sarah-Jayne
Inventing ourselves : the secret life of the teenage brain
First US edition. : New York, NY : PublicAffairs : [2018] : 240 pages :
ISBN: 9781610397315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåver Anna
KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789127147447
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anknytningsbaserad familjeterapi för deprimerade ungdomar
Diamond Guy S., Diamond Gary M., Levy Suzanne A., Berglund Gustaf, Halvorsen-Kåven Solveig
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 354 s. :
ISBN: 9789144102733
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare