"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Behandlingsforskning och klinisk utvärdering för kompletterande utbildning, 4 hp

Engelskt namn: Treatment research and clinical evaluation for Supplementary Education

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 till 2022-01-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS288

Högskolepoäng: 4

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2020-02-06

Innehåll

Kursen skall ge kunskaper om behandlingsforskning och praktikbaserad klinisk utvärdering av behandlingsinsatser. Modeller och metoder för utvärdering och uppföljning presenteras och problematiseras. Metaanalys, evidensbegreppet, RCT och olika utfallsmått belyses.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
*    redogöra för evidensbegreppets innebörd och användning i den kliniska psykologin
*    redogöra för vetenskapliga metoder för att etablera och utvärdera evidens för en klinisk metod

Färdighet och förmåga
*    inhämta kunskap om aktuellt forsknings- och evidensläge för kliniska problem och baserat på detta kunna rekommendera relevanta åtgärder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
*    värdera resultat och slutsatser i relation till mätinstruments kvalitet, studiers upplägg och genomförande
*    utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling för de vanligaste kliniska tillstånden med ett intersektionellt perspektiv inkluderat

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Antagen till kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningsformer varierar. Kursen bygger i stor utsträckning på självständigt arbete med inslag av föreläsningar och seminarier.

Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.

Examination

Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga redovisningar i grupp samt skriftliga uppgifter enskilt och i grupp.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för  en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund  av funktionsnedsättning.  Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov.  Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 1

Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change
Bergin Allen E., Garfield Sol L. , Lambert Michael J.
6. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : 2013. : 851 p. :
ISBN: 9781118038208 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst