"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingspsykologi med inriktning mot kognitiv och socio-emotionell utveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Child development with focus on cognitive and socio-emotional domains

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2PS336

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2023-06-20

Innehåll

Denna kurs fokuserar på kognitiv- och socioemotionell utveckling hos barn och unga och berör även utvecklingspsykologiska forskningsmetoder. Fördjupning i det rådande kunskapsläget inom kursens valda utvecklingspsykologiska områden (till exempel känsloreglering, högre kognitiva processer och funktioner) kommer att ske inom både typisk och atypisk utveckling. Metodologiska frågor och utmaningar specifika för utvecklingspsykologisk forskning kommer att behandlas. Kursen är avsedd för studenter som söker avancerade kunskaper inom utvalda områden inom utvecklingspsykologin.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förvänta studenterna kunna:

Kunskap och förståelse
* visa fördjupad kunskap och förståelse för typisk och atypisk utveckling inom valda utvecklingspsykologiska områden (exempelvis känsloreglering och högre kognitiva processer/funktioner)
* visa kunskap om utvecklingsrelaterad förändring inom valda utvecklingspsykologiska områden under barndom och adolescensen
* Visa kunskap och förståelse för användning av och tolkning av forskningsmetoder inom utvecklingspsykologi

Färdighet och förmåga
* visa förmåga att integrera kunskaper om utveckling i en domän med utveckling i andra domäner (exempelvis modererande effekter av kognitiv utveckling på socioemotionell utveckling)
* visa förmåga att redogöra för och kommunicera aktuella frågeställningar, metoder och forskningsrön inom valda delar av utvecklingspsykologins områden
* visa förmåga att självständigt förbereda, presentera och förtydliga valda teman som inbegrips i kursens valda fördjupningsområden

Värderingsförmåga och förhållningssätt
* analysera och kritiskt reflektera om aktuell forskning och debatter i valda områden inom utvecklingspsykologi
* kritiskt utvärdera typisk och atypisk utveckling från en empirisk och teoretisk grund
* kritiskt utvärdera tillämpningen av använda forskningsmetoder inom utvecklingspsykologi

Behörighetskrav

90 hp i psykologi, medicin eller motsvarande kunskaper. Engelska A/6 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen innehåller diskussionsaktiviteter, uppgifter, studentledda presentationer och lärarledda föreläsningar. Undervisningen ställer krav på aktivt deltagande. Utöver detta förväntas studenten genomföra självständig inläsning och kunskapsinhämtning samt delta på ett meningsfullt sätt i kursens olika aktiviteter.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen ges på engelska.

Examination

Examination sker individuellt genom a) muntlig och skriftlig framställan av kursuppgifter och b) skriftlig examination. Samtliga examinationer kommer att ske digitalt.


Omprov kommer att bestå av liknande uppgifter som ordinarie examination och sker inom två månader efter det första examinationstillfället.

Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.


Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.


Betyg för kursen sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från kursens examinationer. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).

Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.


Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska studievägledare, i samråd med kursansvarig lärare och examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.