Engelskt namn: Social Work I
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2012-01-22
Kurskod: 2SA009
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23
Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2009-05-29
Moment A Socialt arbete som ämne och profession, 7,5 högskolepoäng Social Work as Subject and Profession, 7,5 credits (ECTS) Momentet introducerar socialt arbete som kunskaps-, forsknings- och verksamhetsfält. I momentet behandlas omsorger om äldre, funktionshindrade och socialt arbete som ämne och profession i historiskt, nutida och internationellt perspektiv. Betydelsen av etik och makt i det sociala arbetet definieras. Mötet, relationen mellan aktörerna i det sociala arbetet fokuseras och betydelsen av en professionell kommunikation tydliggörs. Den vetenskapliga anknytningen introduceras genom att studenten tränar att söka och sammanställa vetenskapligt producerad kunskap inom socialt arbete. I momentet fokuseras betydelsen av kön, klass, etnicitet, funktionsförmåga, sexualitet och ålder som exempel på kategoriseringar som kan verka hierarkiskapande. Moment B Samhälleliga levnadsvillkor, 7,5 högskolepoäng Social Living Conditions in Swedish Society, 7,5 credits (ECTS) Grundläggande samhälleliga strukturer orsakar skillnader i människors levnadsvillkor. Via politiska beslut styrs välfärdsområden som arbetsmarknad, socialförsäkring, socialtjänst och hälso- och sjukvård med ambitionen att minska skillnaderna. På momentet diskuteras relationen mellan välfärdspolitik och olika samhällsgruppers levnadsvillkor. Välfärdens organisering i både offentliga och frivilliga organisationer samt medborgares och klienters/brukares möjligheter att engagera sig i dessa behandlas. Vidare ges en introduktion till rättsvetenskapen, där rättsystemet, dess funktion i samhället och roll i det professionella sociala arbetet behandlas. Juridikens teori och metod beskrivs här övergripande samt förhållandet mellan svensk och internationell rätt. En introduktion när det gäller mänskliga rättigheter ges även, med särskilt fokus på barns rättigheter och barnkonventionen. Momentet behandlar grundläggande teoretiska begrepp om etnicitet, klass och kön; från essentialistiska till socialkonstruktivistiska perspektiv. Vidare behandlas hur faktorer som sexuell läggning, ålder och funktionsförmåga påverkar människors levnadsvillkor. Globalisering och internationalisering spelar en stor roll för den svenska välfärdspolitikens villkor. I momentet diskuteras hur statens, marknadens samt familjens och individens roll förändras i och med att Sverige blir alltmer beroende av ekonomiska, politiska och kulturella processer i Europa och i världen. Moment C Individer och grupper i utsatta livssituationer, 15 högskolepoäng Individuals and Groups in Vulnerable Situations, 15 credits (ECTS) Momentet fokuserar grundläggande kunskaper om individer och grupper i utsatta livssituationer. Ett inledande avsnitt beskriver behov och livsvillkor ur ett livsloppsperspektiv där barndom/ungdom, vuxenliv och åldrandet/livets slutskede blir belysta. Här beaktas perspektiv som modernitet, socialisering och identitetsutveckling samt kunskaper om hur avvikelse och normalitet genom social interaktion, på en organisatorisk och på en samhällelig nivå, skapas, vidmakthålls och förändras. Särskilt belyses individer och grupper i utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder. Momentets huvudsakliga innehåll fokuserar ett antal sociala problemområden som är tematiserade. De teman som inkluderas är barns utsatthet, ungdomsproblem, missbruk, våld, kriminalitet, funktionshinder, psykisk ohälsa samt åldrande och äldre. I denna del studeras och problematiseras olika sätt att förstå, beskriva och förhålla sig till utsatthet och problematiska livssituationer. I anslutning till detta beskrivs och analyseras olika konsekvenser av individers och gruppers utsatthet med avseende på t.ex. utbildning, arbete, sociala relationer och hälsa.
Termin 1 handlar om socialt arbete som ämne och profession. Professionen utövas i ett samhälle med skillnader i människors levnadsvillkor, vilka med politiska beslut, välfärdspolitik, kan minskas och utjämnas. I varje samhälle finns social problematik, som tar sig uttryck i olika former av utsatthet. Kursen delas in i tre moment: Socialt arbete som ämne och profession, Samhälleliga levnadsvillkor samt Individer och grupper i utsatta livssituationer. Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna - kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang - ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv - argumentera för sitt ställningstagande - ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar - reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen - reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). I termin 1 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska: PK - känna till att det finns skillnader mellan olika kunskapsformer - ha nyttjat pedagogiska hjälpmedel - reflektera över begreppen etik, kommunikation och makt i relation till ett professionellt förhållningssätt och medias roll PM - ha grundläggande kunskap om teoretiska begrepp som rör etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder - kunna reflektera över sig själv i förhållande till etniska-, klass- köns-, sexualitets- och åldersaspekter - analysera kunskap om samhälleliga villkor fördelade efter etnicitet, klass, kön, ålder PPU - kunna reflektera över sig själv i förhållande till egen bakgrund, utbildning och kommande yrkesroll - provat på olika former av muntlig och skriftlig redovisning i syfte att utveckla sin förmåga att framföra och stå för sina åsikter VU - ha tillgodogjort sig grundläggande kunskap om vetenskapligt tänkande, teori, metod och kunskapsproduktion/utveckling - självständigt söka fram minst en referee-bedömd internationell vetenskaplig artikel i varje moment - muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats - redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett under utbildningstiden lyssna på minst tre doktorsdisputationer, två i socialt arbete i övrigt valfritt som skriftligen refereras i VU boken (bör spridas ut över tid) Moment A Studenten ska efter avslutat moment visa grundläggande kunskap om omsorger om äldre, funktionshindrade samt det sociala arbetet, dess historia och utveckling som ämne och profession kunna definiera och förstå betydelsen av etik- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession visa grundläggande kunskap om betydelsen av en professionell kommunikation i socialt arbete ha kännedom om det sociala arbetets verksamhetsfält (hela-livetperspektiv) känna till att det finns skillnader mellan olika kunskapsformer kunna känna igen grunderna för vetenskapligt producerad kunskap känna till och kunna använda metoder för informationssökning inklusive att självständigt söka fram en vetenskaplig engelsspråkig artikel med relevans för momentets innehåll kunna muntligt och skriftligt presentera ett eget arbete kunna reflektera över sig själv i förhållande till olika hierarkiskapande kategoriseringar som finns i samhället i ett utvecklingssamtal kunna reflektera över sig själv och utbildningsvalet i relation till sin kommande yrkesroll (under moment A, B alt C) Moment B Studenten ska efter avslutat moment - kunna förstå och redogöra för relationen mellan välfärdspolitiken och dess villkor för olika grupper respektive individer och verksamheter i samhället - ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur materiella och sociala resurser är fördelade i samhället - ha tillägnat sig grundläggande teoretiska begrepp om etnicitet, klass och kön - ha tillägnat sig en grundläggande förståelse för hur etnicitet, klass och kön samverkar, d.v.s. innebörden av begreppet intersektionalitet - förstå huvuddragen i det svenska rättssystemet, dess förhållande till internationell rätt samt funktion i samhället och det professionella sociala arbetet - självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar med relevans för momentets innehåll - i ett utvecklingssamtal kunna reflektera över sig själv och utbildningsvalet i relation till sin kommande yrkesroll (under moment A, B alt C) Moment C Studenten ska efter avslutat moment - kunna förstå, beskriva och redogöra för individers och gruppers livssituation utifrån ett livsloppsperspektiv - tillägnat sig grundläggande kunskap om socialiseringsprocesser och identitetsutveckling - tillägnat sig förståelse av hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället - kunna förstå, beskriva och redogöra för omfattning, karaktäristik och konsekvenser av olika utsatta gruppers situation - ha tillägnat sig grundläggande teoretiska begrepp om funktionshinder och ålder - kunna förstå, beskriva och redogöra för individer och grupper i utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder - självständigt söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar med relevans för momentets innehåll - kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika sociala problemområden - i ett utvecklingssamtal kunna reflektera över sig själv och utbildningsvalet i relation till sin kommande yrkesroll (under moment A, B alt C)
Moment A Momentet bygger på föreläsningar, seminarier och basgruppernas förberedelsearbete och diskussioner inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika grupp- och seminarieuppgifter. Gruppuppgiften genomförs dels via en skriftlig litteratursammanställning, dels via en självständig muntlig redovisning vid ett seminarium. Studenten tränar metoder för informationssökning med handledning av någon informationssökningsansvarig vid aktuellt bibliotek (Universitetsbiblioteket, biblioteken i Skellefteå respektive Örnsköldsvik). Studenten deltar i ett internat där processen att bearbeta egna värderingar och den egna personen i förhållande till socialt arbete som utbildning och profession påbörjas. Moment B Momentet baseras på föreläsningar, seminarier och handledning av basgruppers förberedelsearbete inför fältinriktade studier och redovisning i tvärgrupper. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom läsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika seminarieuppgifter. Moment C Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar varvade med grupparbeten och seminarier. Seminarierna är av tre olika slag: Arbetsseminarier där studenten i grupp arbetar med olika teman, redovisningsseminarier där studenten har till uppgift att presentera och redogöra för dels grupparbeten dels individuella fördjupningsuppgifter samt litteraturseminarier där studenten förberett seminariet via olika uppgifter kopplade till litteraturen. Redovisningsseminarierna samt litteraturseminarierna är examinerande. Inom ramen för momentet kommer studenten också att självständigt söka och tillgodogöra sig vetenskapliga publikationer. Vidare kommer studenten i seminarieform att reflektera över det egna förhållningssättet i relation till momentets huvudteman.
Moment A För att bli godkänd på momentet krävs Individuell skriftlig tentamen Studentens förståelse om det sociala arbetet som ämne och profession examineras genom individuell skriftlig tentamen. Den skriftliga uppgiften ska förutom att visa att studenten har tillgodogjort sig grundläggande kunskap om socialt arbete som ämne och profession visa att studenten förstår och kan hantera svenska språket i relation till ämnet. Deltagande i gruppuppgift, individuell redovisning och granskning Studenten ska ha sökt, sammanställt och redovisat vetenskapliga artiklar som handlar om det sociala arbetets ämne och profession. Studenten ska i sin skriftliga och muntliga redovisning och diskussion visa att han/hon kan känna igen grunderna för vetenskapligt producerad kunskap. Studenten ska även ha granskat medstudenters skriftliga sammanställning. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Moment B För att bli godkänd på momentet krävs Aktivt Seminariedeltagande Seminarierna examineras genom att studenten aktivt deltar i redovisning och diskussion samt visar förmåga till problematisering. Inför seminarierna förväntas studenterna förbereda sig genom i förväg angivna uppgifter och/eller läsning av litteratur. Fältinriktade studier Basgrupperna tilldelas ett verksamhetsområde som ska studeras genom litteraturstudier och fältbesök. Studenterna söker fakta om den enskildes respektive gruppers möte med välfärdssamhällets olika verksamheter inom verksamhetsområdet. De fältinriktade studierna redovisas muntligt. Individuell hemtentamen Studenten skriver en individuell hemtentamen baserad på kurslitteratur och basgruppens fältinriktade studier. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Moment C För att bli godkänd på momentet krävs Individuell skriftlig tentamen Studentens förståelse om individer och grupper i utsatta livssituationer examineras. Aktivt seminariedeltagande Litteraturseminarier, som studenten ska förbereda via uppgifter kopplade till litteraturen och vetenskapliga artiklar, examineras genom att studenten aktivt deltar i redovisning och diskussion samt visar förmåga till problematisering av det stoff som litteraturen och artiklarna behandlar. Redovisning av fördjupningsarbete Studenten ska i sin skriftliga och muntliga redovisning presentera och redogöra för dels grupparbeten, dels individuella fördjupningsuppgifter. Dessa examineras genom att studenten aktivt deltar i redovisning och diskussion samt visar kunskap om de centrala teman i kursen som de skriftliga grupparbetena och de skriftliga individuella fördjupningsuppgifterna behandlar. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. TILLGODORÄKNANDE Prövas i varje enskilt fall.
Artiklar som studenten genom handledning har sökt fram tillkommer
Obligatorisk
Sandström Gunbritt
Att vara socionom : från utbildad till erfaren
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur Kap 1, 3, 5, 9, 14, 15 : 2010 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05990-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
ISBN: 91-44-30952-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Obligatorisk
Socialstyrelsen
Utan fast punkt- Om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt : http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/11468/2001-123-52_200112353.pdf
Stockholm : 2001 :
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Sunesson Sune, Swärd Hans
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 :
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Eric
Praktisk kunskap i socialt arbete : om naiva teorier i mötet med klienten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 151 s. :
ISBN: 978-91-40-66363-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar som studenten genom handledning har sökt fram tillkommer.
Obligatorisk litteratur (hela boken eller artikelns skall läsas om inte annat anges)
Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
Stockholm : Ordfront : 2006 :
Obligatorisk
Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Bergmark Åke, Fritzell Johan
2007 :
Obligatorisk
Ett delat samhälle
Edling Christofer, Liljeros (red.) Fredrik
Liber : 2010 : 152 s. :
ISBN: 91-47-09042-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Kap 1 samt hela 4. Boken återkommer termin 2
Fisher David I.
Mänskliga rättigheter : En introduktion
4., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 :
ISBN: 978-91-39-20459-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad hände med 1990-talets stora förlorargrupper? Välfärd och ofärd under 2000-talet. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Fritzell Johan, Gähler Michael, Nermo Magnus
2007 :
Obligatorisk
Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :
Obligatorisk
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Förord, kap 1. Boken återkommer moment C
Hydén Håkan
Rättsregler : en introduktion till juridiken
5., [bearb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 :
ISBN: 91-44-01668-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor (Litteratur för utbildningstema)
Røkenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 316 s. :
ISBN: 978-91-40-65084-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Social rapport (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/6BA28164-0E48-4F40-951B-181A84A2E74A/0/20061111.pdf)
2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar. Sammanfattning och inledning, s1-24 + delar som är relevanta för basgruppsarbetet. För vissa grupper kan även Social rapport 2006 vara relevant
Wikström Hanna
Etnicitet
Malmö : Liber : 2009 :
Obligatorisk
Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Sunesson Sune, Swärd Hans
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 :
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur till basgruppsarbete tillkommer. Om inte annat anges ska hela boken läsas
Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allgulander Christer
Introduktion till klinisk psykiatri. Andra upplagan
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 286 s. :
ISBN: 91-44-03538-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Anknytningsteori : Betydelsen av nära känslomässiga relationer
Broberg Anders, Grankvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 362, [1] s. :
ISBN: 91-27-10975-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Behandling av alkoholproblem (sid 27-45, 58-84, 110-126). Kan laddas ner www.socialstyrelsen.se
Berglund Mats, Andreasson Sven, Bergmark Anders m fl
2000 :
Obligatorisk
Berg Stig
Åldrandet : individ, familj, samhälle
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 215 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708647o.jpg
ISBN: 978-91-47-08647-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brottsförebyggande Rådet
Brottsutvecklingen i Sverige 2001-2003. (kan laddas ner från BRÅ:s hemsida: www.bra.se). (Valda delar)
Senaste : Stockholm : Fritzes :
Obligatorisk
Nätverksfamiljen
Bäck-Wiklund Margareta, Johansson Thomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 305, [1] s. :
ISBN: 91-27-09366-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
CAN
Drogutvecklingen i Sverige 2007: Rapport nr 107 Stockholm: CAN (sid 177-189, 47-51, 59-86 99-137). ( www.CAN.se /docs/press_rapporter/can_rs_91.pdf)
2007 :
Obligatorisk
Goffman Erving
Stigma. Den avvikandes roll och identitet.
Stockholm : Norstedts Akademiska Förlag : 1972 :
Obligatorisk
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar kap 1 och del 1
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv.
Stockholm : Carlsson : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Hindberg Barbro
Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
ISBN: 91-7205-490-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 271 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6959-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01474-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsliv, identitet, alkohol och droger. (Valda delar: sid 31-35, 50-71, 109-175, 181-257)
Lilja John, Larsson Sam
Stockholm : Folkhälsoinstitutet : 2003 :
Obligatorisk
Lindqvist, Rafael
Medikalisering och välfärdsstat. I: R. Lindqvist (red). Medikalisering, professionalisering och hälsa. Ett sociologiskt perspektiv
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Obligatorisk
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 4, 5, 6
Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Obligatorisk
Sarnecki Jerzy
Introduktion till kriminologi.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 473 s. :
ISBN: 91-44-01746-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 17-38, 57-76, 149-238
Svärd Hans
Hemlöshet (Kap 5, 6 o 7)
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 335 s. :
ISBN: 91-7227-414-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Utöver den ovan nämnda litteraturen tillkommer publikationer som väljs i samråd med ansvarig lärare
Gender and ageing: Chaning roles and relationships
Aber Sara, Davidsson Kate, Ginn Jay
Buckingham : Open University Press : 2003 :
Andersson Lars
Ålderism
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Andréasson Sven
Den svenska supen i det nya Europa (Valda delar; sid 9-22, 111-158, 189-210, 265-295)
Stockholm : Folkhälsoinstitutet :b Gothia [distributör] : 2002 : 301 s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/supen.pdf
ISBN: 91-7257-141-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar sid 9-22, 111-158, 189-210, 265-295
Brottsförebyggande rådet
Konsten att läsa statistik om brottslighet Rapport 2006:1 (Valda delar) (Kan laddas ner från BRÅ:s hemsida, www.bra.se)
3., omarb. uppl. : Stockholm : (BRÅ) :b Fritze [distributör] : 2006 : 152 s. :
ISBN: 91-38-32253-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige
Ekbom Thomas, Engström Gunnar, Göransson Birgitta
5., rev. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 342, [1] s. :
ISBN: 91-27-11414-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar
Heimer Gun, Posse Barbro
Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hydén Lars Christer
Från psykiskt sjuk till psykiskt funktionshindrad.
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
Läsanvisning: kap 3
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. European Journal of Special Needs Education. Vol. 22, No. 1, pp.75-91
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael, Bergström Erik
2007 :
James A
Ways of Aging
Blackwell Publishers : 2003 :
Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2005 : 341, [2] s. :
ISBN: 91-1-301388-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
McRuer Robert
Crip theory[Elektronisk resurs]b cultural signs of queerness and disability
New York : New York University Press : c2006. : xvi, 283 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10170579z Online access for BTH
Priestley Mark
Disability : a life course approach
Cambridge, UK ;a Malden, MA : Polity : 2003 : vi, 248 s. :
ISBN: 0-7456-2512-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Alienation is my nation : hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
Sernhede Ove, Hedenström Johan
Stockholm : Ordfront : 2002 : 249, [1] s., [8] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-7324-900-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sherman Lawrence W.
Evidence-based crime prevention
Rev. ed. : London : Routledge : 2006 : xiv, 440 s. :
ISBN: 0-415-40102-X (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Socialtstyrelsen
Hemlöshet i Sverige 2005. Omfattning och karaktär. (Valda delar). http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9162/2006-131-16.htm
Solvang P
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
2007 :
SOU 2006:100
Ambition och ansvar. Slutbetänkande av nationell Psykiatrisamordning (kap 2). Finns att ladda ner på: http://www.regeringen.se/sb/d/6150/a/73178
Artiklar som studenten genom handledning har sökt fram tillkommer
Sandström Gunbritt
Att vara socionom : från utbildad till erfaren
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur Kap 1, 3, 5, 9, 14, 15 : 2010 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05990-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Holgersson Leif
Socialpolitik och socialt arbete - historia och idéer. Fjärde upplagan
Stockholm : Norstedt Juridik : 2008 :
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
ISBN: 91-44-30952-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Socialstyrelsen
Utan fast punkt- Om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt : http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/11468/2001-123-52_200112353.pdf
Stockholm : 2001 :
Svenska språknämnden
Svenska skrivregler.
2., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 216 s. ; 21 cm :
ISBN: 91-47-04974-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Obligatorisk litteratur (hela boken eller artikelns skall läsas om inte annat anges)
Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
Stockholm : Ordfront : 2006 :
Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Bergmark Åke, Fritzell Johan
2007 :
Ett delat samhälle
Edling Christofer, Liljeros (red.) Fredrik
Liber : 2010 : 152 s. :
ISBN: 91-47-09042-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher David I.
Mänskliga rättigheter : En introduktion
4., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 :
ISBN: 978-91-39-20459-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad hände med 1990-talets stora förlorargrupper? Välfärd och ofärd under 2000-talet. Socialvetenskaplig tidskrift vol 14, nr 2-3. (Finns att hämta på internet)
Fritzell Johan, Gähler Michael, Nermo Magnus
2007 :
Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Holgersson Leif
Socialpolitik och socialt arbete - historia och idéer. Fjärde upplagan
Stockholm : Norstedt Juridik : 2008 :
Hydén Håkan
Rättsregler : en introduktion till juridiken
5., [bearb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 :
ISBN: 91-44-01668-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor (Litteratur för utbildningstema)
Røkenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 316 s. :
ISBN: 978-91-40-65084-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Social rapport (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/6BA28164-0E48-4F40-951B-181A84A2E74A/0/20061111.pdf)
2010 :
Wikström Hanna
Etnicitet
Malmö : Liber : 2009 :
Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Allgulander Christer
Introduktion till klinisk psykiatri. Andra upplagan
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 286 s. :
ISBN: 91-44-03538-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Anknytningsteori : Betydelsen av nära känslomässiga relationer
Broberg Anders, Grankvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 362, [1] s. :
ISBN: 91-27-10975-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Behandling av alkoholproblem (sid 27-45, 58-84, 110-126). Kan laddas ner www.socialstyrelsen.se
Berglund Mats, Andreasson Sven, Bergmark Anders m fl
2000 :
Berg Stig
Åldrandet : individ, familj, samhälle
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 215 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708647o.jpg
ISBN: 978-91-47-08647-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Brottsförebyggande Rådet
Brottsutvecklingen i Sverige 2001-2003. (kan laddas ner från BRÅ:s hemsida: www.bra.se). (Valda delar)
Senaste : Stockholm : Fritzes :
Nätverksfamiljen
Bäck-Wiklund Margareta, Johansson Thomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 305, [1] s. :
ISBN: 91-27-09366-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
CAN
Drogutvecklingen i Sverige 2007: Rapport nr 107 Stockholm: CAN (sid 177-189, 47-51, 59-86 99-137). ( www.CAN.se /docs/press_rapporter/can_rs_91.pdf)
2007 :
Goffman Erving
Stigma. Den avvikandes roll och identitet.
Stockholm : Norstedts Akademiska Förlag : 1972 :
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv.
Stockholm : Carlsson : 2007 :
Hindberg Barbro
Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
ISBN: 91-7205-490-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 271 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6959-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01474-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsliv, identitet, alkohol och droger. (Valda delar: sid 31-35, 50-71, 109-175, 181-257)
Lilja John, Larsson Sam
Stockholm : Folkhälsoinstitutet : 2003 :
Lindqvist, Rafael
Medikalisering och välfärdsstat. I: R. Lindqvist (red). Medikalisering, professionalisering och hälsa. Ett sociologiskt perspektiv
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Sarnecki Jerzy
Introduktion till kriminologi.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 473 s. :
ISBN: 91-44-01746-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Svärd Hans
Hemlöshet (Kap 5, 6 o 7)
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 335 s. :
ISBN: 91-7227-414-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Gender and ageing: Chaning roles and relationships
Aber Sara, Davidsson Kate, Ginn Jay
Buckingham : Open University Press : 2003 :
Andersson Lars
Ålderism
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Andréasson Sven
Den svenska supen i det nya Europa (Valda delar; sid 9-22, 111-158, 189-210, 265-295)
Stockholm : Folkhälsoinstitutet :b Gothia [distributör] : 2002 : 301 s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/supen.pdf
ISBN: 91-7257-141-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Brottsförebyggande rådet
Konsten att läsa statistik om brottslighet Rapport 2006:1 (Valda delar) (Kan laddas ner från BRÅ:s hemsida, www.bra.se)
3., omarb. uppl. : Stockholm : (BRÅ) :b Fritze [distributör] : 2006 : 152 s. :
ISBN: 91-38-32253-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige
Ekbom Thomas, Engström Gunnar, Göransson Birgitta
5., rev. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 342, [1] s. :
ISBN: 91-27-11414-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar
Heimer Gun, Posse Barbro
Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hydén Lars Christer
Från psykiskt sjuk till psykiskt funktionshindrad.
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. European Journal of Special Needs Education. Vol. 22, No. 1, pp.75-91
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael, Bergström Erik
2007 :
James A
Ways of Aging
Blackwell Publishers : 2003 :
Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2005 : 341, [2] s. :
ISBN: 91-1-301388-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
McRuer Robert
Crip theory[Elektronisk resurs]b cultural signs of queerness and disability
New York : New York University Press : c2006. : xvi, 283 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10170579z Online access for BTH
Priestley Mark
Disability : a life course approach
Cambridge, UK ;a Malden, MA : Polity : 2003 : vi, 248 s. :
ISBN: 0-7456-2512-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Alienation is my nation : hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
Sernhede Ove, Hedenström Johan
Stockholm : Ordfront : 2002 : 249, [1] s., [8] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-7324-900-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sherman Lawrence W.
Evidence-based crime prevention
Rev. ed. : London : Routledge : 2006 : xiv, 440 s. :
ISBN: 0-415-40102-X (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialtstyrelsen
Hemlöshet i Sverige 2005. Omfattning och karaktär. (Valda delar). http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9162/2006-131-16.htm
Solvang P
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
2007 :
SOU 2006:100
Ambition och ansvar. Slutbetänkande av nationell Psykiatrisamordning (kap 2). Finns att ladda ner på: http://www.regeringen.se/sb/d/6150/a/73178