"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete III, 30 hp

Engelskt namn: Social Work III

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23

Reviderad av: Programkommittén för Socionomprogrammet, 2011-11-30

Innehåll

Moment A Att undersöka sociala fenomen, 15 högskolepoäng Investigating Social Phonomena, 15 credits (ECTS) I detta avsnitt avhandlas olika vetenskapsteoretiska riktningar och deras relation till olika forskningsansatser samt induktiva, deduktiva och abduktiva angreppssätt. Huvuddelen av innehållet under momentet avhandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser avseende handhavande och genomförande av olika datainsamlingsmetoder, sätt att bearbeta data samt analyser. Förutsättningarna för och genomförande av ett vetenskapligt arbete behandlas. I momentet ingår också inslag som behandlar essäer som vetenskaplig text. Vidare omfattar momentet olika kunskapsintressens betydelse för val av utvärderingsmodell och utvärderingsdesign. Även kvalitetsbegreppet och innebörden av en evidensbaserad socialt arbete behandlas. Avsnittet om forskningskvalitet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, avseende forskningsetiska frågor, validitet, reliabilitet samt datakvalitet. Moment B Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt och Internationellt), 15 hp Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National and International), 15 credits (ECTS) Inledning Inom momentet finns två valbara alternativ: det första alternativet bedrivs på studieorten (1) där tillfälle ges att möta yrkesverksamma socionomer. Det andra (2) har en internationell inriktning och genomförs i annat land. Alternativ 1. Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt), 15 hp Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National), 15 credits (ECTS) Momentet har fokus på socionomers verksamhetsfält, arbetsuppgifter och professionsroll samt kunskap om arbetsmetoder i socialt arbete. Momentet behandlar spänningsfältet mellan makt och hjälp samt sociala konstruktioner som klass, kön etnisk tillhörighet som påverkar förändringsarbetet i människobehandlande organisationer. Betydelsen av ålder och generation belyses utifrån livsloppstänkandet. I momentet behandlas även olika perspektiv på bemötande, delaktighet, empowerment och samverkan. Innebörden av våldets olika uttryck problematiseras främst utifrån ett socionomperspektiv dvs att möta människor brottsoffer/förövare som lever med våld i sin vardag.

Förväntade studieresultat

Termin 3 handlar om att undersöka och förstå problem inom det sociala arbetet och på vetenskaplig grund träna förmågan att systematiskt beskriva och analysera en forskningsuppgift. Socionomens verksamhetsfält och komplexa professionsroll studeras med stöd av yrkesverksamma. Det momentet kan även genomföras utomlands. Kursen delas in i två moment: Att undersöka sociala fenomen samt Det sociala verksamhetsområdet – socionomernas arbetsuppgifter och professionsroll. Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna - kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang - ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv - argumentera för sitt ställningstagande - ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar - reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen - reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningstemanteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). I termin 3 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska: PM - i ett empiriskt material kunna känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor bundna till kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet - kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv - reflektera över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet VU - självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje moment - muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats - redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett - föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning. - göra en kunskapsöversikt baserad på engelsspråkig vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet - ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag) - under utbildningstiden lyssna på minst tre doktorsdisputationer, två i socialt arbete i övrigt valfritt. - Reflektera i grupp över kommande yrkesroll och det egna förhållningssättet. Moment A Studenten ska efter avslutat moment - kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod - kunna formulera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse - kunna redogöra för i socialt arbete relevanta utvärderingsdesigner - ha färdighet att insamla och bearbeta kvalitativa och kvantitativa data som kan ligga till grund för vetenskapligt arbete - vara förtrogen med olika sätt att analysera data - kunna i ett empiriskt material känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor som kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet - självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelsspråkiga vetenskapliga artiklars forskningskvalitet samt föreslå hur de teorier och forskningsresultat som presenteras i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik - ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag) - ha deltagit i ett gruppsamtal som studenter från termin 6 håller i. Moment B Studenten ska efter avslutat moment - kunna beskriva och problematisera socionomers arbetsuppgifter verksamhetsområden och professionsroll - självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar samt föreslå hur teorier/forskningsresultat i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik och forskning - visa grundläggande färdighet i att på vetenskaplig grund självständigt genomföra och redovisa en forskningsuppgift. - genomfört en kunskapsöversikt baserad på engelskspråkig vetenskaplig kunskap - reflekterat över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet - kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv

Behörighetskrav

För övergång från socialt arbete II till socialt arbete III krävs att studenten är godkänd på socialt arbete I och II med minst 45 hp.

Undervisningens upplägg

Moment A I momentet förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier samt gruppövning i form av en processövning. Vid processövningen och seminarierna arbetar student med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, utvärderingsforskning, samt med kvalitativ och kvantitativ analys. Övningarna sker också i datasal där tillämpning i datorstöddanalys sker med hjälp av relevanta programvaror. Processövningen syftar till att integrera kursens olika delar och skall dokumenteras i en rapport. I processövningen ska valt tema bearbetas utifrån både en kvantitativ och kvalitativ ansats. Vid övningar i professionella samtal tränar studenten samtal och att skriftligen analysera inspelat samtal. Momentet examineras via individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier samt en gruppuppgift i form av en processuppgift. Moment B Momentet genomförs på studieorten och har fältanknytning genom att adjungerade fältlärare medverkar i delar av undervisningen. Studierna sker genom arbete med konkreta fallbeskrivningar, olika former av färdighetsövningar, seminarier, litteraturstudier, deltagande i föreläsningar samt att skriva ett självständigt vetenskapligt arbete. Momentet inleds med en generell genomgång av socionomers olika målgrupper, arbetsfält och professionsroller. Successivt inriktas studierna på kunskapsläge och olika problemställningar inom det sociala arbetets praktik för att sedan övergå till att genomföra det självständiga vetenskapliga arbetet. Under detta arbete ges stöd i form av grupphandledning. Internationell webkurs – Socialt arbete i ett internationellt perspektiv Under momentet erbjuds en grupp om 5 – 8 studenter att genomföra ett webbaserat delmoment med internationellt deltagande, omfattande ca 1,5 hp. Webkursen är uppbygd kring ett case som relaterat till välfärdsfrågor kopplade till arbete med ungdomar i respektive land. Kursen är baserad på PBL-pedagogik och interaktionen med deltagarländerna sker via ett antal webmöten samt via en weblog.

Examination

Moment A För att bli godkänd på momentet krävs • Individuell skriftlig tentamen. Den skriftliga tentamen syftar till att synliggöra studentens förmåga att redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, redogöra för olika utvärderingsdesigner, uppvisa kunskap om insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt ha kunskap om olika grundläggande aspekter av forskningskvalitet. • Aktivt deltagande på seminarier Momentets innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Inför varje seminarium skall en individuell reflektion redovisas och diskuteras. Studenten förväntas uppvisa att denne har förstått de teman som behandlas under seminariet. • Processövningen. Processövningen genomförs i grupp och syftar till att synliggöra studenternas förmåga att identifiera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, förmåga att genomföra insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av forskningskvalitet. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Moment B För att bli godkänd på momentet krävs • Aktivt seminariedeltagande Studentens förståelse om och förmåga att uttrycka egna reflektioner i seminarier och andra övningar över momentets samtliga inslag, d v s litteratur, fältkontakter, etiska frågeställningar och utifrån egna erfarenheter. • Skriftlig tentamen Den skriftliga uppgiften kan genomföras individuellt eller i grupp. Uppgiften ska dels visa att studenten har tillgodogjort sig grundläggande förståelse om socialt arbete som ämne och profession och dels visa att studenten förstår och kan hantera svenska språket i relation till ämnet. • Vetenskapligt skriftligt arbete Studenten ska självständigt skriva ett vetenskapligt arbete med teoretisk förankring i engelskspråkiga vetenskapliga artiklar och annan för momentet relevant litteratur vilka analyseras enligt gängse vetenskapliga krav. • Kritisk granskning Studenten ska genomföra en konstruktiv kritisk granskning enligt gängse vetenskapliga krav av medstudents självständiga arbete. Delmomentet socialt arbete i ett internationellt perspektiv” examineras dels via de obligatoriska handlednings- och webmötestillfällena samt genom ett paper skrivet på engelska, omfattande minst 2 sidor. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande: Prövas i varje enskilt fall: Godkänt delmoment: Socialt arbete i ett internationeellt perspektiv ersätter den skriftliga tentamen som är obligatorisk för momentet

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 5

Att undersöka sociala fenomen, 15 hp

Obligatoriska böcker

Bryman Alan
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö : Liber : 2002 :
ISBN: 91-47-06402-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 489 s. :
ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 2005 års upplaga går också bra.

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Metodedebatten om evidens
Rieper Olaf., Foss Hansen Hanne.0 187264
Kbh. : AKF : 2007. : 120 s. :
http://www.akf.dk/udgivelser/2007/pdf/metodedebat_evidens.pdfz Fulltext
ISBN: 978-87-7509-833-0 (hf.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-02881-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referensgrupp

Three approaches to qualitative content anlysis
Hsiu H-F, Shannon S-E
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 :
Till artikeln

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-00155-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
ISBN: 978-91-40-67039-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Graneheim, Hällgren, Ulla and Lundman, Berttil. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2004), pp105-112

Det soc verks fältet - Socionomers arb uppg o prof roll - nationellt, 15 hp

Litteratur och artiklar tillkommer i arbetet med det skriftliga självständiga vetenskapliga arbetet som ingår i momentet.

Hälsans mysterium
Antonovsky Aaron, Elfstadius Magnus
2. utg. / förord av Lennart Levi : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 271 s. :
ISBN: 91-27-11027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Empowerment i teori och praktik (valda kapitel)
Askheim Ole Petter, Starrin Bengt
1. uppl. : Lund : Gleerup : 2007 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-64838-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Banks Sarah
Ethics and values in social work
2. ed. : Basingstoke : Palgrave : 2001 : 217 s. :
ISBN: 0-333-94798-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2006 : 502 s. :
ISBN: 91-47-06402-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Makt
Börjesson Mats, Rehn Alf
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08746-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Anders
Delaktighetens språk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 237 s. :
ISBN: 91-44-02674-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Igra Ludvig
Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-27-09430-8 : 173:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Isdal Per
Meningen med våld
Stockholm : Gothia : 2001 : 280 s. :
ISBN: 91-7205-323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Kristian
Yarden : en berättelse
[Ny utg.] : Eslöv : Symposion pocket : 2010 : 144 s. :
ISBN: 978-91-7139-855-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Bo
Brottsoffer : offerskapets innebörder och villkor i (o)säkerhetens kultur
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2003 : 208 s. :
ISBN: 91-89140-27-3 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skau Greta Mari
Mellan makt och hjälp- förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsperspektiv
Stockholm : 2001 :
Obligatorisk

Snellman Fredrik
"Det beror på hur man tar det" : Kollektiva livsuttryck, individuella livslopp och meningskonstruerande processer i äldres livsberättelser
Vasa : Samhällsvetenskapliga Institutionen, Åbo Akademi i Vasa : 2005 : 91 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-22309
Obligatorisk

Socialstyrelsen
Utan fast punkt : om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete
Stockholm : 2001 : 168 s. :
Fulltext i pdf-format fritt tillgänglig från Socialstyrelsen
ISBN: 91-7201-566-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allianser
Tjersland Odd-Arne, Engen Gunnar, Jansen Ulf
Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk

Internationell webkurs - Socialt arbete i ett internationellt perspektiv: Under momentet kommer studenterna att använda litteratur, företrädsvis artiklar som finns på kursens hemsida, Weblog, samt själva samla in relvant litteratur som underlag för sitt paper.

Referenslitteratur

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Brottsförebyggande rådet (senaste upplagan).
Konsten att läsa statistik om brottslighet.

Brottsförebyggande rådet information och förlag.
(Finns att ladda ner på www.bra.se)

Christoffersen Svein Aage
Professionsetik
Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
ISBN: 91-40-65072-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Dufåker Mona
Östermalmsgatan 54
Umeå. Umeå universitet : 2000 :

Eliasson-Lappalainen Rosmari
Forskningsetik och perspektivval
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1995 : 204 s. :
ISBN: 978-91-44-26612-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Mäns våldsutövande – barns upplevelser. En kartläggning av interventioner, kunskap och utvecklingsbehov. Finns att ladda ner på www.regeringen.se
Eriksson Maria, Biller Helene, Balkmar Dag
2006 :

Gerland Gunilla
En riktig människa
Stockholm : Cura : 1998 : 256 s. :
ISBN: 91-972641-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kullberg Karin
Man hittar sin nisch : om män i socionomyrket - karriär, minoritet och maskulinitet. Kapitel 9.Finns att ladda ner i fulltext på: http://www.diva-portal.org/
Växjö : Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete : 2007 : 147 s. :

Moen Elisabeth
En kvinnas dråp. En kroppslig situationell förståelse. Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet. Finns att ladda ner på, www.umu.se/socw/forskning/publikationer.html
2006 :

Wennstam Katarina
En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt
Stockholm : Bonnier : 2004 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-0-010113-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Wennstam Katarina
Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt
Stockholm : Bonnier : 2002 : 212 s. :
ISBN: 91-0-057840-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Asplund Johan
Om undran inför samhället
[Ny uppl.] : Lund : Argos : 1986 : 131 s. :
ISBN: 91-7006-000-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Det soc verks fältet - Socionomers arb uppg o professionsroll - internationellt, 15 hp

Broadening horizons: international exchanges in social work, Hampshire, Ashgate Publishing Limited, 418pp
Dominelli Lena, Bernard Wanda Thomas (eds.)
2003 :
Obligatorisk

Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Herlitz Gillis, Roos Olle
2., [utök.] uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2005 : 146 s. :
ISBN: 91-7005-175-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heron Barbara
Critically Considering International Social Work Practica. Critical Social Work, 7 (2). http://www.criticalsocialwork.com/units/socialwork/critical.nsf/tovr/77E246A31F32AF6385257277002CF193?opendocument&referer=
2006 :
Obligatorisk