"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete III, 30 hp

Engelskt namn: Social Work III

Denna kursplan gäller: 2012-09-10 till 2012-11-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23

Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-07-03

Innehåll

Moment A

Att undersöka sociala fenomen, 15 högskolepoäng
Investigating Social Phonomena, 15 credits (ECTS)

Innehåll
I detta avsnitt avhandlas olika vetenskapsteoretiska riktningar och deras relation till olika
forsknings- ansatser samt induktiva, deduktiva och abduktiva angreppssätt. Huvuddelen av innehållet
avhandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser avseende handhavande och genomförande av
olika datainsamlingsmetoder, sätt att bearbeta data samt analyser av eget insamlat datamaterial.
Förutsätt- ningarna för och genomförande av ett vetenskapligt arbete behandlas. Vidare omfattar
kursen olika kunskapsintressens betydelse för val av utvärderingsmodell och utvärderingsdesign.
Även kvalitetsbe- greppet och innebörden av ett evidensbaserad socialt arbete behandlas. Avsnittet
om forskningskvali- tet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, med tonvikt på
t.ex. forskningsetiska frågor, validitet och reliabilitet.


Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
-      kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Moment B

Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och
professionsroller (Nationellt och Internationellt), 15 hp
Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National and International), 15 credits (ECTS)

Inledning
Inom momentet finns två valbara alternativ: det första alternativet bedrivs på studieorten (1) där tillfälle ges att möta yrkesverksamma socionomer. Det andra (2) har en internationell inriktning och genomförs i annat land.

Alternativ 1. Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt), 15 hp
Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National), 15 credits (ECTS)

Momentet har fokus på socionomers verksamhetsfält, arbetsuppgifter och professionsroll samt kunskap om arbetsmetoder i socialt arbete. Momentet behandlar spänningsfältet mellan makt och hjälp samt sociala konstruktioner som klass, kön etnisk tillhörighet som påverkar förändringsarbetet i människobehandlande organisationer. Betydelsen av ålder och generation belyses utifrån livsloppstänkandet. I momentet behandlas även olika perspektiv på bemötande, delaktighet, empowerment och samverkan. Innebörden av våldets olika uttryck problematiseras främst utifrån ett socionomperspektiv dvs att möta människor brottsoffer/förövare som lever med våld i sin vardag.

Förväntade studieresultat

Termin 3 handlar om att undersöka och förstå problem inom det sociala arbetet och på vetenskaplig grund träna förmågan att systematiskt beskriva och analysera en forskningsuppgift. Socionomens verksamhetsfält och komplexa professionsroll studeras med stöd av yrkesverksamma. Det momentet kan även genomföras utomlands.
Kursen delas in i två moment: Att undersöka sociala fenomen samt Det sociala verksamhetsområdet – socionomernas arbetsuppgifter och professionsroll.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningstemanteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).

I termin 3 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska:

PM
- i ett empiriskt material kunna känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor bundna till kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet
- kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv
- reflektera över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet

VU
- självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje moment
- muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats
- redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett
- föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning.
- göra en kunskapsöversikt baserad på engelsspråkig vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet
- ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag)

- under utbildningstiden lyssna på minst tre doktorsdisputationer, två i socialt arbete i övrigt valfritt.
- Reflektera i grupp över kommande yrkesroll och det egna förhållningssättet.

Moment A

- kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod
- kunna formulera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse
- kunna redogöra för relevanta utvärderingsdesigner i socialt arbete
- ha färdighet att insamla och bearbeta kvalitativa och kvantitativa data som kan ligga till grund för vetenskapligt arbete
- vara förtrogen med olika typer av urval och deras betydelse för en undersökning i termer av generaliserbarhet och representativitet.
- kunna genomföra och analysera resultaten av såväl en enkätundersökning och en intervjuundersökning
- kunna beskriva och analysera samband mellan variabler, samt ha kännedom om olika felkällor i en statistisk undersökning
- kunna skriftligen redovisa resultat av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar
- kunna granska och bedöma kvaliteten av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar
- självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga
artiklars forskningskvalitet samt föreslå hur de teorier och forskningsresultat som presenteras i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik

Moment B

Studenten ska efter avslutat moment
- kunna beskriva och problematisera socionomers arbetsuppgifter verksamhetsområden och professionsroll
- självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar samt föreslå hur teorier/forskningsresultat i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik och forskning
- visa grundläggande färdighet i att på vetenskaplig grund självständigt genomföra och redovisa en forskningsuppgift.
- genomfört en kunskapsöversikt baserad på engelskspråkig vetenskaplig kunskap
- reflekterat över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet
- kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv

Behörighetskrav

För övergång från socialt arbete II till socialt arbete III krävs att studenten är godkänd på socialt arbete I och II med minst 45 hp.

Undervisningens upplägg

Moment A

I denna kurs förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier samt en gruppövning i form av en processövning. Vid processövningen och seminarierna arbetar studenten med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, bearbetning, analys, samt med olika utvärderingsdesigner. Övningar i hur relevanta programvaror tillämpas för bearbetning och analys ges också under kursens gång. Processövningen syftar till att integrera kursens olika delar. En stor del av processövningen görs i grupp, men även individuella uppgifter förekommer. En del av momentet ägnas också att granska och ge konstruktiv feedback på en annan grupps undersökning.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.


Moment B

Momentet genomförs på studieorten och har fältanknytning genom att adjungerade fältlärare medverkar i delar av undervisningen. Studierna sker genom arbete med konkreta fallbeskrivningar, olika former av färdighetsövningar, seminarier, litteraturstudier, deltagande i föreläsningar samt att skriva ett självständigt vetenskapligt arbete. Momentet inleds med en generell genomgång av socionomers olika målgrupper, arbetsfält och professionsroller. Successivt inriktas studierna på kunskapsläge och olika problemställningar inom det sociala arbetets praktik för att sedan övergå till att genomföra det självständiga vetenskapliga arbetet. Under detta arbete ges stöd i form av grupphandledning.

Internationell webkurs – Socialt arbete i ett internationellt perspektiv
Under momentet erbjuds en grupp om 5 – 8 studenter att genomföra ett webbaserat delmoment med internationellt deltagande, omfattande ca 1,5 hp. Webkursen är uppbygd kring ett case som relaterat till välfärdsfrågor kopplade till arbete med ungdomar i respektive land. Kursen är baserad på PBL-pedagogik och interaktionen med deltagarländerna sker via ett antal webmöten samt via en weblog.

Examination

Moment A

Examination sker på följande tre sätt.

1) Individuell skriftlig tentamen, där studentens förmåga att redogöra för kunskaps- och
vetenskaps- teoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, förmåga att
redogöra för olika utvärderingsdesigner, samt uppvisa kunskap om insamling, bearbetning och analys
av såväl kva- litativ som kvantitativ data samt ha kunskap om olika grundläggande aspekter av
forskningskvalitet, prövas.

2) Processövningen (skriftlig uppgift), där studentens förmåga att identifiera olika relevanta
forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, förmåga att genomföra insamling, bearbetning och
analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av
forsknings- kvalitet, prövas.

3) Aktivt deltagande på seminarier, där studenten genom sitt aktiva deltagande i redovisning och
diskussion visar sin förmåga till problematisering. Inför seminarierna förväntas studenten
förbereda sig genom i förväg angivna uppgifter och/eller läsning av litteratur. Kursens innehåll
seminariebe- handlas kontinuerligt.

På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl
godkänd (VG). På processövningen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På det
aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli
godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör
en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla
obligatoriska moment är godkända.

Student som ej deltagit i obligatoriskt seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en
individuell uppgift. Sådana kompletteringar kan ske högst två gånger under kursens gång. Frånvaro
från fler än två obligatoriska seminarier leder till att studenten erbjuds att genomföra hela
processövningen vid nästa kurstillfälle. (Individuell prövning kan ske vid särskilda skäl.)

Studerande  som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla
skriftliga inlämningsuppgifter  gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt
veder tagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle,
s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsam-
lingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som
vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som
förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält
provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa
ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl
talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa
examinationstillfälle.


Moment B

För att bli godkänd på momentet krävs

• Aktivt seminariedeltagande
Studentens förståelse om och förmåga att uttrycka egna reflektioner i seminarier och andra övningar över momentets samtliga inslag, d v s litteratur, fältkontakter, etiska frågeställningar och utifrån egna erfarenheter.

• Skriftlig tentamen
Den skriftliga uppgiften kan genomföras individuellt eller i grupp. Uppgiften ska dels visa att studenten har tillgodogjort sig grundläggande förståelse om socialt arbete som ämne och profession och dels visa att studenten förstår och kan hantera svenska språket i relation till ämnet.

• Vetenskapligt skriftligt arbete
Studenten ska självständigt skriva ett vetenskapligt arbete med teoretisk förankring i engelskspråkiga vetenskapliga artiklar och annan för momentet relevant litteratur vilka analyseras enligt gängse vetenskapliga krav.

• Kritisk granskning
Studenten ska genomföra en konstruktiv kritisk granskning enligt gängse vetenskapliga krav av medstudents självständiga arbete.

Delmomentet socialt arbete i ett internationellt perspektiv” examineras dels via de obligatoriska handlednings- och webmötestillfällena samt genom ett paper skrivet på engelska, omfattande minst 2 sidor.

Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande:
Prövas i varje enskilt fall:

Godkänt delmoment: Socialt arbete i ett internationeellt perspektiv ersätter den skriftliga tentamen som är obligatorisk för momentet

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 37

    Att undersöka sociala fenomen, 15 hp

    Obligatoriska böcker

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lantz Björn
    Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-44-07273-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metodedebatten om evidens
    Rieper Olaf., Foss Hansen Hanne.0 187264
    Kbh. : AKF : 2007. : 120 s. :
    http://www.akf.dk/udgivelser/2007/pdf/metodedebat_evidens.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-87-7509-833-0 (hf.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Perspektiv på utvärdering
    Sandberg Bo, Faugert Sven
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
    ISBN: 978-91-44-02881-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensgrupp

    Three approaches to qualitative content anlysis
    Hsiu H-F, Shannon S-E
    Ingår i:
    Qualitative health research
    Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 :
    Till artikeln

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-40-67039-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
    Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-44-00155-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast kapitel av Lundman, Berit & Hällgren Graneheim Ulla (2008) Kvalitativ innehållsanalys.

    Artiklar

    Graneheim, Hällgren, Ulla and Lundman, Berttil. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2004), pp105-112 Länk: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691703001515#

    Arbetsmaterial i form av artiklar tillkommer, se seminarieuppgift 5, Utvärdering och kvalitet

    Det sociala verksamhetsfältet - nationellt, 15 hp

    Litteratur och artiklar tillkommer.

    Handbok i missbrukspsykologi : teori och tillämpning
    Alborn Sven-Eric, Fahlke Claudia
    Malmö : Liber : 2012 (Egypten) : 552 s. :
    ISBN: 978-91-47-08461-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Makt
    Börjesson Mats, Rehn Alf
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08746-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genusperspektiv i socialt arbete
    Piuva Katarina, Karlsson Lis Bodil
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 331 s. :
    ISBN: 91-27-13129-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gunnarsson E
    The Vulnerable Life Course - on poverty and social assistance among middle aged and older women
    Ageing and Society vol 22:709-728 : 2002 :
    Obligatorisk

    Gustavsson Anders
    Delaktighetens språk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 237 s. :
    ISBN: 91-44-02674-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Igra Ludvig
    Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 181 s. :
    ISBN: 91-27-09430-8 : 173:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Isdal Per
    Meningen med våld
    Stockholm : Gothia : 2001 : 280 s. :
    ISBN: 91-7205-323-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Herz Marcus
    Kritiskt socialt arbete
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
    ISBN: 978-91-47-09688-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snellman Fredrik
    "Yngre tittar på en och tänker, vilken gammal kärring": Om åldersdiskriminering och om att behandlas som gammal.
    Ingår i Jungerstam, S., Nygård, M. et.al. (red.) Äldres delaktighet, värdighet och hälsa: Resultat från GERDA-Botnia projektet.Tillhandahålles av institutionen för socialt arbete. : 2012 :
    Obligatorisk

    Allianser
    Tjersland Odd-Arne, Engen Gunnar, Jansen Ulf
    Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Viktimologisk forskning : [brottsoffer i teori och metod]
    Heber Anita, Tiby Eva, Wikman Sofia
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 401 s. :
    ISBN: 978-91-44-07343-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Ambjörnsson Fanny
    I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
    Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
    ISBN: 91-7037-027-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brottsförebyggande rådet (senaste upplagan).
    Konsten att läsa statistik om brottslighet.

    Brottsförebyggande rådet information och förlag.
    (Finns att ladda ner på www.bra.se)

    Christoffersen Svein Aage
    Professionsetik
    Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 91-40-65072-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dufåker Mona
    Östermalmsgatan 54
    Umeå. Umeå universitet : 2000 :

    Eliasson-Lappalainen Rosmari
    Forskningsetik och perspektivval
    2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1995 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-44-26612-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mäns våldsutövande – barns upplevelser. En kartläggning av interventioner, kunskap och utvecklingsbehov. Finns att ladda ner på www.regeringen.se
    Eriksson Maria, Biller Helene, Balkmar Dag
    2006 :

    Gerland Gunilla
    En riktig människa
    Stockholm : Cura : 1998 : 256 s. :
    ISBN: 91-972641-0-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Karin
    Man hittar sin nisch : om män i socionomyrket - karriär, minoritet och maskulinitet. Kapitel 9.Finns att ladda ner i fulltext på: http://www.diva-portal.org/
    Växjö : Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete : 2007 : 147 s. :

    Moen Elisabeth
    En kvinnas dråp. En kroppslig situationell förståelse. Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet. Finns att ladda ner på, www.umu.se/socw/forskning/publikationer.html
    2006 :

    Wennstam Katarina
    En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt
    Stockholm : Bonnier : 2004 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-0-010113-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wennstam Katarina
    Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt
    Stockholm : Bonnier : 2002 : 212 s. :
    ISBN: 91-0-057840-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Asplund Johan
    Om undran inför samhället
    [Ny uppl.] : Lund : Argos : 1986 : 131 s. :
    ISBN: 91-7006-000-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det sociala verksamhetsfältet - internationellt, 15 hp

    Broadening horizons: international exchanges in social work, Hampshire, Ashgate Publishing Limited, 418pp
    Dominelli Lena, Bernard Wanda Thomas (eds.)
    2003 :
    Obligatorisk

    Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
    Herlitz Gillis, Roos Olle
    2., [utök.] uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-7005-175-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heron Barbara
    Critically Considering International Social Work Practica. Critical Social Work, 7 (2). http://www.criticalsocialwork.com/units/socialwork/critical.nsf/tovr/77E246A31F32AF6385257277002CF193?opendocument&referer=
    2006 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 36

    Att undersöka sociala fenomen, 15 hp

    Obligatoriska böcker

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahmström Karin
    Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
    5. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 489 s. :
    ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 2005 års upplaga går också bra.

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lantz Björn
    Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-44-07273-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metodedebatten om evidens
    Rieper Olaf., Foss Hansen Hanne.0 187264
    Kbh. : AKF : 2007. : 120 s. :
    http://www.akf.dk/udgivelser/2007/pdf/metodedebat_evidens.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-87-7509-833-0 (hf.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Perspektiv på utvärdering
    Sandberg Bo, Faugert Sven
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
    ISBN: 978-91-44-02881-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensgrupp

    Three approaches to qualitative content anlysis
    Hsiu H-F, Shannon S-E
    Ingår i:
    Qualitative health research
    Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 :
    Till artikeln

    Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
    Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-44-00155-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-40-67039-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Graneheim, Hällgren, Ulla and Lundman, Berttil. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2004), pp105-112

    Det sociala verksamhetsfältet - nationellt, 15 hp

    Litteratur och artiklar tillkommer.

    Handbok i missbrukspsykologi : teori och tillämpning
    Alborn Sven-Eric, Fahlke Claudia
    Malmö : Liber : 2012 (Egypten) : 552 s. :
    ISBN: 978-91-47-08461-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Makt
    Börjesson Mats, Rehn Alf
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08746-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genusperspektiv i socialt arbete
    Piuva Katarina, Karlsson Lis Bodil
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 331 s. :
    ISBN: 91-27-13129-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gunnarsson E
    The Vulnerable Life Course - on poverty and social assistance among middle aged and older women
    Ageing and Society vol 22:709-728 : 2002 :
    Obligatorisk

    Gustavsson Anders
    Delaktighetens språk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 237 s. :
    ISBN: 91-44-02674-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Igra Ludvig
    Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 181 s. :
    ISBN: 91-27-09430-8 : 173:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Isdal Per
    Meningen med våld
    Stockholm : Gothia : 2001 : 280 s. :
    ISBN: 91-7205-323-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Herz Marcus
    Kritiskt socialt arbete
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
    ISBN: 978-91-47-09688-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snellman Fredrik
    "Yngre tittar på en och tänker, vilken gammal kärring": Om åldersdiskriminering och om att behandlas som gammal.
    Ingår i Jungerstam, S., Nygård, M. et.al. (red.) Äldres delaktighet, värdighet och hälsa: Resultat från GERDA-Botnia projektet.Tillhandahålles av institutionen för socialt arbete. : 2012 :
    Obligatorisk

    Allianser
    Tjersland Odd-Arne, Engen Gunnar, Jansen Ulf
    Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Viktimologisk forskning : [brottsoffer i teori och metod]
    Heber Anita, Tiby Eva, Wikman Sofia
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 401 s. :
    ISBN: 978-91-44-07343-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Ambjörnsson Fanny
    I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
    Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
    ISBN: 91-7037-027-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brottsförebyggande rådet (senaste upplagan).
    Konsten att läsa statistik om brottslighet.

    Brottsförebyggande rådet information och förlag.
    (Finns att ladda ner på www.bra.se)

    Christoffersen Svein Aage
    Professionsetik
    Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 91-40-65072-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dufåker Mona
    Östermalmsgatan 54
    Umeå. Umeå universitet : 2000 :

    Eliasson-Lappalainen Rosmari
    Forskningsetik och perspektivval
    2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1995 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-44-26612-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mäns våldsutövande – barns upplevelser. En kartläggning av interventioner, kunskap och utvecklingsbehov. Finns att ladda ner på www.regeringen.se
    Eriksson Maria, Biller Helene, Balkmar Dag
    2006 :

    Gerland Gunilla
    En riktig människa
    Stockholm : Cura : 1998 : 256 s. :
    ISBN: 91-972641-0-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Karin
    Man hittar sin nisch : om män i socionomyrket - karriär, minoritet och maskulinitet. Kapitel 9.Finns att ladda ner i fulltext på: http://www.diva-portal.org/
    Växjö : Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete : 2007 : 147 s. :

    Moen Elisabeth
    En kvinnas dråp. En kroppslig situationell förståelse. Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet. Finns att ladda ner på, www.umu.se/socw/forskning/publikationer.html
    2006 :

    Wennstam Katarina
    En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt
    Stockholm : Bonnier : 2004 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-0-010113-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wennstam Katarina
    Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt
    Stockholm : Bonnier : 2002 : 212 s. :
    ISBN: 91-0-057840-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Asplund Johan
    Om undran inför samhället
    [Ny uppl.] : Lund : Argos : 1986 : 131 s. :
    ISBN: 91-7006-000-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det sociala verksamhetsfältet - internationellt, 15 hp

    Broadening horizons: international exchanges in social work, Hampshire, Ashgate Publishing Limited, 418pp
    Dominelli Lena, Bernard Wanda Thomas (eds.)
    2003 :
    Obligatorisk

    Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
    Herlitz Gillis, Roos Olle
    2., [utök.] uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-7005-175-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heron Barbara
    Critically Considering International Social Work Practica. Critical Social Work, 7 (2). http://www.criticalsocialwork.com/units/socialwork/critical.nsf/tovr/77E246A31F32AF6385257277002CF193?opendocument&referer=
    2006 :
    Obligatorisk