Engelskt namn: Social Work III
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-12 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-05 och 2012-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-10 och 2012-11-04
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2012-09-09
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-02-21 och 2012-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2011-02-14 och 2011-02-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-02-07 och 2011-02-13
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2011-02-06
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-02-01 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2010-01-31
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-01-24
Kursplan för kurser med start innan 2009-08-30
Kurskod: 2SA011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23
Moment A Att undersöka sociala fenomen, 15 högskolepoäng Investigating Social Phonomena, 15 credits (ECTS) I detta avsnitt avhandlas olika vetenskapsteoretiska riktningar och deras relation till olika forskningsansatser samt induktiva, deduktiva och abduktiva angreppssätt. Huvuddelen av innehållet under momentet avhandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser avseende handhavande och genomförande av olika datainsamlingsmetoder, sätt att bearbeta data samt analyser. Förutsättningarna för och genomförande av ett vetenskapligt arbete behandlas. I momentet ingår också inslag som behandlar essäer som vetenskaplig text. Vidare omfattar momentet olika kunskapsintressens betydelse för val av utvärderingsmodell och utvärderingsdesign. Även kvalitetsbegreppet och innebörden av en evidensbaserad socialt arbete behandlas. Avsnittet om forskningskvalitet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, avseende forskningsetiska frågor, validitet, reliabilitet samt datakvalitet. Moment B Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt och Internationellt), 15 hp Fields of practice the social workers professional role and tasks (National and International), 15 credits (ECTS) Inledning Inom momentet finns två valbara alternativ: det första alternativet bedrivs på studieorten (1) där tillfälle ges att möta yrkesverksamma socionomer. Det andra (2) har en internationell inriktning och genomförs i annat land. Alternativ 1. Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt), 15 hp Fields of practice the social workers professional role and tasks (National), 15 credits (ECTS) Momentet har fokus på socionomers verksamhetsfält, arbetsuppgifter och professionsroll samt kunskap om arbetsmetoder i socialt arbete. Momentet behandlar spänningsfältet mellan makt och hjälp samt sociala konstruktioner som klass, kön etnisk tillhörighet som påverkar förändringsarbetet i människobehandlande organisationer. Betydelsen av ålder och generation belyses utifrån livsloppstänkandet. I momentet behandlas även olika perspektiv på bemötande, delaktighet, empowerment och samverkan. Innebörden av våldets olika uttryck problematiseras främst utifrån ett socionomperspektiv dvs att möta människor brottsoffer/förövare som lever med våld i sin vardag.
Termin 3 handlar om att undersöka och förstå problem inom det sociala arbetet och på vetenskaplig grund träna förmågan att systematiskt beskriva och analysera en forskningsuppgift. Socionomens verksamhetsfält och komplexa professionsroll studeras med stöd av yrkesverksamma. Det momentet kan även genomföras utomlands. Kursen delas in i två moment: Att undersöka sociala fenomen samt Det sociala verksamhetsområdet socionomernas arbetsuppgifter och professionsroll. Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna - kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang - ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv - argumentera för sitt ställningstagande - ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar - reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen - reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningstemanteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). I termin 3 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska: PM - i ett empiriskt material kunna känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor bundna till kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet - kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv - reflektera över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet PPU - kunna genomföra och analysera samtal utifrån ett professionellt förhållningssätt VU - självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd internationell vetenskaplig artikel i varje moment - muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats - redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett - föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning. - göra en kunskapsöversikt baserad på internationell vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet - i VU boken skriftligen påbörja kapitel två om sitt förhållningssätt till vetenskap - ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag) samt självständigt reflektera(VU bok) över dess betydelse för det praktiska sociala arbetet - under utbildningstiden lyssna på minst tre doktorsdisputationer, två i socialt arbete i övrigt valfritt som skriftligen refereras i VU boken (bör spridas ut över tid) Moment A Studenten ska efter avslutat moment - kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod - kunna formulera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse - kunna redogöra för i socialt arbete relevanta utvärderingsdesigner - ha färdighet att insamla och bearbeta kvalitativa och kvantitativa data som kan ligga till grund för vetenskapligt arbete - vara förtrogen med olika sätt att analysera data - kunna i ett empiriskt material känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor som kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet - självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklars forskningskvalitet samt föreslå hur de teorier och forskningsresultat som presenteras i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik - genomföra en intervju med en kurskamrat utifrån temana genus, makt, klass och etnicitet - ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag) samt självständigt reflektera (VU bok) över dess betydelse för det praktiska sociala arbetet. Moment B Studenten ska efter avslutat moment - kunna beskriva och problematisera socionomers arbetsuppgifter verksamhetsområden och professionsroll - självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar samt föreslå hur teorier/forskningsresultat i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik och forskning - visa grundläggande färdighet i att på vetenskaplig grund självständigt genomföra och redovisa en forskningsuppgift. - genomfört en kunskapsöversikt baserad på internationell vetenskaplig kunskap - reflekterat över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet - kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv
Univ: Genomgått termin 1 och 2 med minst 45 godkända hp.
Moment A I momentet förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier samt gruppövning i form av en processövning. Vid processövningen och seminarierna arbetar student med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, utvärderingsforskning, samt med kvalitativ och kvantitativ analys. Övningarna sker också i datasal där tillämpning i datorstöddanalys sker med hjälp av relevanta programvaror. Processövningen syftar till att integrera kursens olika delar och skall dokumenteras i en rapport. I processövningen ska valt tema bearbetas utifrån både en kvantitativ och kvalitativ ansats. Vid övningar i professionella samtal tränar studenten samtal och att skriftligen analysera inspelat samtal. Studenten påbörjar andra kapitlet i sin personliga VU bok (vetenskapsutvecklings bok) för löpande reflektion och dokumentation av sin egen vetenskapliga kompetens och utveckling samt deltar i forskningens dag. Momentet examineras via individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier samt en gruppuppgift i form av en processuppgift. Moment B Momentet genomförs på studieorten och har fältanknytning genom att adjungerade fältlärare medverkar i delar av undervisningen. Studierna sker genom arbete med konkreta fallbeskrivningar, olika former av färdighetsövningar, seminarier, litteraturstudier, deltagande i föreläsningar samt att skriva ett självständigt vetenskapligt arbete. Momentet inleds med en generell genomgång av socionomers olika målgrupper, arbetsfält och professionsroller. Successivt inriktas studierna på kunskapsläge och olika problemställningar inom det sociala arbetets praktik för att sedan övergå till att genomföra det självständiga vetenskapliga arbetet. Under detta arbete ges stöd i form av grupphandledning.
Moment A För att bli godkänd på momentet krävs Individuell skriftlig tentamen. Den skriftliga tentamen syftar till att synliggöra studentens förmåga att redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, redogöra för olika utvärderingsdesigner, uppvisa kunskap om insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt ha kunskap om olika grundläggande aspekter av forskningskvalitet. Aktivt deltagande på seminarier Momentets innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Inför varje seminarium skall en individuell reflektion redovisas och diskuteras. Studenten förväntas uppvisa att denne har förstått de teman som behandlas under seminariet. Processövningen. Processövningen genomförs i grupp och syftar till att synliggöra studenternas förmåga att identifiera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, förmåga att genomföra insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av forskningskvalitet. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Moment B För att bli godkänd på momentet krävs Aktivt seminariedeltagande Studentens förståelse om och förmåga att uttrycka egna reflektioner i seminarier och andra övningar över momentets samtliga inslag, d v s litteratur, fältkontakter, etiska frågeställningar och utifrån egna erfarenheter. Skriftlig tentamen Den skriftliga uppgiften kan genomföras individuellt eller i grupp. Uppgiften ska dels visa att studenten har tillgodogjort sig grundläggande förståelse om socialt arbete som ämne och profession och dels visa att studenten förstår och kan hantera svenska språket i relation till ämnet. Vetenskapligt skriftligt arbete Studenten ska självständigt skriva ett vetenskapligt arbete med teoretisk förankring i internationella vetenskapliga artiklar och annan för momentet relevant litteratur vilka analyseras enligt gängse vetenskapliga krav. Kritisk granskning Studenten ska genomföra en konstruktiv kritisk granskning enligt gängse vetenskapliga krav av medstudents självständiga arbete. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. TILLGODORÄKNANDE Prövas i varje enskilt fall.
Obligatoriska böcker
Bryman Alan
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö : Liber : 2002 :
ISBN: 91-47-06402-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
3., [aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 325, [3] s. :
ISBN: 91-44-01458-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering – mer än metod. Svenska kommunförbundet http://brs.skl.se/skpubl/index.jsp?http://brs.skl.se/skpubl/start.js
Karlsson Ove, Lundström L (red)
Kommentus förlag. : 1999 :
Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-02881-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2003), pp105-112
Graneheim U H, Lundman B
Litteratur och artiklar tillkommer i arbetet med det skriftliga självständiga vetenskapliga arbetet som ingår i momentet.
Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsans mysterium
Antonovsky Aaron, Elfstadius Magnus
2. utg. / förord av Lennart Levi : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 271 s. :
ISBN: 91-27-11027-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Empowerment i teori och praktik (valda kapitel)
Askheim Ole Petter, Starrin Bengt
1. uppl. : Lund : Gleerup : 2007 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-64838-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Asplund Johan
Om undran inför samhället
[Ny uppl.] : Lund : Argos : 1986 : 131 s. :
ISBN: 91-7006-000-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Banks Sarah
Ethics and values in social work
2. ed. : Basingstoke : Palgrave : 2001 : 217 s. :
ISBN: 0-333-94798-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2006 : 502 s. :
ISBN: 91-47-06402-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är makt?
Engelstad Fredrik, Brogren Margareta
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 212, [1] s. :
ISBN: 91-27-11349-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Anders
Delaktighetens språk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 237 s. :
ISBN: 91-44-02674-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Karin
Man hittar sin nisch : om män i socionomyrket - karriär, minoritet och maskulinitet. Kapitel 9.Finns att ladda ner i fulltext på: http://www.diva-portal.org/
Växjö : Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete : 2007 : 147 s. :
Utsatta och sårbara brottsoffer
Lindgren Magnus, Pettersson Karl-Åke, Hägglund Bo
1. uppl. : Stockholm : Jure :b Jure bokh. [distributör] : 2004 : 299 s. :
ISBN: 91-7223-192-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skau Greta Mari
Mellan makt och hjälp- förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsperspektiv
Stockholm : 2001 :
Snellman Fredrik
Det beror på hur man tar det. Kollektiva livsuttryck, individuella livslopp och meningskonstruerande processer i äldres livsberättelser. (Tillhandahålles till självkostnadspris via institutionen) Finns som PDF-fil
2005 :
Socialstyrelsen
Utan fast punkt : om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete
Stockholm : 2001 : 168 s. :
Fulltext i pdf-format fritt tillgänglig från Socialstyrelsen
ISBN: 91-7201-566-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Brottsförebyggande rådet (senaste upplagan).
Konsten att läsa statistik om brottslighet.
Brottsförebyggande rådet information och förlag.
(Finns att ladda ner på www.bra.se)
Christoffersen Svein Aage
Professionsetik
Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
ISBN: 91-40-65072-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Dufåker Mona
Östermalmsgatan 54
Umeå. Umeå universitet : 2000 :
Eliasson-Lappalainen Rosmari
Forskningsetik och perspektivval
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1995 : 204 s. :
ISBN: 978-91-44-26612-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Gerland Gunilla
En riktig människa
Stockholm : Cura : 1998 : 256 s. :
ISBN: 91-972641-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Isdal Per
Meningen med våld
Stockholm : Gothia : 2001 : 280 s. :
ISBN: 91-7205-323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Moen Elisabeth
En kvinnas dråp. En kroppslig situationell förståelse. Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet. Finns att ladda ner på, www.umu.se/socw/forskning/publikationer.html
2006 :
Wennstam Katarina
En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt
Stockholm : Bonnier : 2004 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-0-010113-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Wennstam Katarina
Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt
Stockholm : Bonnier : 2002 : 212 s. :
ISBN: 91-0-057840-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Broadening horizons: international exchanges in social work, Hampshire, Ashgate Publishing Limited, 418pp
Dominelli Lena, Bernard Wanda Thomas (eds.)
2003 :
Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Herlitz Gillis, Roos Olle
2., [utök.] uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2005 : 146 s. :
ISBN: 91-7005-175-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Heron Barbara
Critically Considering International Social Work Practica. Critical Social Work, 7 (2). http://www.criticalsocialwork.com/units/socialwork/critical.nsf/tovr/77E246A31F32AF6385257277002CF193?opendocument&referer=
2006 :